• Anonym

Anmäld till Soc. av skolan

Vi har blivit anmälda av soc. pga. att min son inte sköter sig i skolan. Nu har det startats en utredning och jag har väntat och väntat i 3 veckor nu på att soc. ska plinga på dörren. Hur lång tid tar sådana här utredningar, och händer set att de kommer oanmälda?

• Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan
  • Glittra 1

På vilket sätt sköter hans sig inte och vad utlöste att skolan anm

• Anonym

Bråkar på lektioner, skolkar och utsätter sig för farliga saker tex. hoppar från hustak, Tänder eld på papper mm.

han är 9 år 

• Glittra 1

Har ni fått kontatnamnet på soc en?

• Anonym

Vi har inte hört ett ljud! Kuratorn sade att han gjort en orosanmälan eftersom pojken är självdestruktiv, och jag trodde att soc. skulle komma och sätta honom på fosterhem inom 20 min. typ. Eftersom folk säger att soc. bara kommer och tar barn så är man ju grymt orolig ( trots att mitt sunda förnuft säger mig att det inte stämmer )

• Anonym (fd soc)

Oanmälda hembesök gör man i regel inte. Oftast kommer man överens med familj om tid och plats för möte, då kan man säga om man önskar ses hemma eller på kontort. Oanmälda hembesök gör amn i regel om det finns en akut oro för hur barnet har det och man inte nr familjen. Eller om det är något i själva hemmet som man är orolig för och man tror att en "förvarning" kan göra att familjen döljer/förhindrar insyn.

När jag arbetade som socialsekreterare gjorde jag många hembesök, det var bra för att få en bredare bild av barnets och familjens vardag. Men då handlade det inte om städning, utan mer om barnet hade någon egen vrå, om det var barnsäkrat, om det var OK allmänt.

I få fall gjorde jag oanmälda hembesök och det handlade uteslutande om familjer vi inte kunnat nå, familjer som regelbundet uteblivit från besök, familjer med allvarligt psykiskt sjuka föräldrar och klassiska missbruksmiljöeer.

Har svårt att se vad som skulle motiver aatt de gjorde det i ditt fall om anmälan enbart berör skolsituationen.

Om du undrar vart anmälan har hamnat tycker jag att du ska ringa. Hellre det än att oroa dig. Ofta tar man ställning tlll alla namälningar som kommer in och fattar beslut om man ska inleda utredning eller ej. Det kommer in en hel del anmälningar, som inte är något för soc, som man inte utreder. I vissa kommuner kan man ochså erbjuda stöd direkt, utan att man inleder en utredning, om familjen vill ha hjälp. Men det ser lite olika ut. 

Så du kan ringa till kommunen och be att få tala med jouren på socialtjänstens barn och ungdomsgrupp. De kan berätta för dig om anmälan kommit in och om de beslutat att inleda utredning eller ej och om ärendet i så fall har fördelats till en handläggare.

Hoppas att socialtjänsten med hjälp av eventuel utredning kan hjälpa er son och er familj, så att han får det bättre i skolan. Lycka till. 

• Anonym

Skolan har ju gjort en orosanmälan för att de tror att du som förälder behöver stöttning, inte för att de nädvändigtvis tycker att soc ska ta barnet. Förhoppningsvis leder det till att du får lite hjälp med hur du ska hantera situationen. 

• Anonym (fd soc)
    Anonym skrev 2011-11-14 10:23:08 följande:
    Vi har inte hört ett ljud! Kuratorn sade att han gjort en orosanmälan eftersom pojken är självdestruktiv, och jag trodde att soc. skulle komma och sätta honom på fosterhem inom 20 min. typ. Eftersom folk säger att soc. bara kommer och tar barn så är man ju grymt orolig ( trots att mitt sunda förnuft säger mig att det inte stämmer )
    Tro mig, så funkar det inte!!

En placering i familjehem är jättedyr för kommunen. Det händer t o m att socialtjänsten vill placera ett barn i familjehem, men att kommunens politiker säger stopp. Inte oväntat p g a kostnader.

Så tro mig, man gör i regel allt innan placering kommer på fråga!

Var inte rädd. Se det som en chans att få hjälp att rätta till sonens skolsituation. För det är naturligtvis orande att han redan har det så struligt där. Det är en viktig skyddsfaktor i livet att det fungerar i skolan.
  • Anonym (fd soc)

Dessutom är det en ytterligare risk för ett barn att placeras (om vi räknar risken med att ha skolbekymm,er som det första). Socialtjänsten är väl medveten om att man med hjälp av sina insatser bäst försöker minimera risker och öka skydd runt barn. Inte ge mer risk i onödan så att säga.

Så att placera ett barn är något man gör i allvarliga situationer när man inte ser att det finns en möjlighet att skydda barnet eller att man inte kan se att man inte kan hjälpa föräldrarna att ta hand om sitt barn. Det kan t ex handla om föräldrar som nte själva ser sitt barns behov (mamma som lever med misshandlande sambo, föräldrar med svag begåvning som inte "kan" bli bättre).

Att däremot ha föräldrar som engagerar sig, har goda uppfostringsstrategier och samarbetar är ett skydd.

Det är en bråkdel av alla barn och familjer som socialtjänsten hjälper som slutar i att barent placeras. Och av dessa fall är det i de allra flesta fall så att familjen och socialtjänsten är överens om att det är det bästa för barnet (och familjen). Medelplaceringen är 5,5 månader lång, inte "livsstid". Och det är väldigt få barn som placeras med tvång, även om FL ger en annan bild.

• Anonym

Tack för svaren. Som du säger. Man får lätt en bild att soc. hämtar barn hej vilt och att föräldrarna sedan aldrig ser dem igen. Förstår inte varför så många påstår det!

• Glittra 1

Min personliga åsikt kring det är att det ofta är de som inte samarbetar eller lyssnat in vad som sagts vid möten. Men som andra sagt det är så sällan det sker så jag har svårt att se att det kommer ske i ditt fall innan man testa annat. Oroa dig inte för du har fått bra och lugnande råd. De som gapar högst om att soc tar barn har oftast andra problem med, de som jobbar inom soc är ofta bra mänskliga människor som även vet om att det känns obehagligt med deras besök. Så försök slappna av

Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan