Anonym (Anna) skrev 2011-11-14 12:08:22 följande:
Soc kommer att kontakta er via brev sen får ni komma upp på kontoret för ett samtal kring
anmälan.Ta gärna med barnet också.Soc kommer att fråga ifall ni behöver stöd/avlastning och ni svarar såklart det ni vill.Dom påbörjar aldrig en utredning innan dom träffat föräldrarna..kram
Nej, det stämmer inte. Socialtjänsten har absolut möjlighet att inleda utredning utan att ha träffat föräldrarna först. Däremot har man möjlighet att göra en s k förhandsbedömning OM man behöver mer på fötterna för att ta ställning till om man ska inleda en utredning eller ej.
Men kommer det in en allvarlig anmälan eller en anmälan som man bedömer är orimligt att reda ut på ett samtal ska man inleda utredning direkt.
När jag arbetade på socialtjänsten gjorde vi både ock. Och om det hade varit jag som skulle tagit ställning till anmälan som TS beskriver hade jag sagt utredning. För det kommer inte räcka med ett klargörande samtal på socialtjänsten för att reda i pojkens skolsituation. Det kommer krävas kontakt med föräldrarna, barnet, skolan och sannolikt BUP om han redan hade kontakt med dem. Och ta så många kontakter hinner man/får man inte göra inom ramen för en förhandsbedömning.
Huruvida ni ska ha barnet med eller inte kan man inte heller säga bestämt. Jag är verkligen för att barn ska få vara delaktiga och få korrekt information. men det beror också på vad det kommer bli för slags möte. Om du känner att du som förälder kan klara situationen på ett bra sätt så kan du absolut ta med sonen. Men om du känner att du är upprörd över att skolan har gjort anmälan, har en massa oro för om socialtjänsten ska omhänderta ditt barn som du vill prata om eller liknande, så tycker jag att ni ska gå utan barnet. För ett sådant möte skulle absolut kunna göra barnet illa. Bättre isåfall att själv få möjlighet att fråga om allt mellan himmel och jord och sedan ha ett möte till tillsammans med barnet där han får information om vad en utredning innebär och där du som förälder kan vara just förälder och hjälpa honom att förstå.