• Anonym

Anmäld till Soc. av skolan

Vi har blivit anmälda av soc. pga. att min son inte sköter sig i skolan. Nu har det startats en utredning och jag har väntat och väntat i 3 veckor nu på att soc. ska plinga på dörren. Hur lång tid tar sådana här utredningar, och händer set att de kommer oanmälda?

• Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan
  • As mamma
    Anonym skrev 2011-11-14 10:45:59 följande:
    Tack för svaren. Som du säger. Man får lätt en bild att soc. hämtar barn hej vilt och att föräldrarna sedan aldrig ser dem igen. Förstår inte varför så många påstår det!
    Därför att de som faktiskt får sitt barn placerat blir sura, och då är det minsann alltid så. Visst kan det finnas idioter på soc, men att det BARA gör det är ju löjligt.

Vi har också blivit anmälda till soc av ett sjukhus då jag mådde väldigt dåligt psykiskt, men de var hur normala som helst. Vi träffades hos dem och de såg att vår son mådde bra och att vi fick den hjälp vi behövde, de frågade om vi ville ha någon annan hjälp men vi sa att vi redan hade det som behövdes, och så var det med den saken.
  • Anonym (Anna)

Soc kommer att kontakta er via brev sen får ni komma upp på kontoret för ett samtal kring anmälan.Ta gärna med barnet också.Soc kommer att fråga ifall ni behöver stöd/avlastning och ni svarar såklart det ni vill.Dom påbörjar aldrig en utredning innan dom träffat föräldrarna..kram

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2011-11-14 09:59:29 följande:
    Vi har blivit anmälda av soc. pga. att min son inte sköter sig i skolan. Nu har det startats en utredning och jag har väntat och väntat i 3 veckor nu på att soc. ska plinga på dörren. Hur lång tid tar sådana här utredningar, och händer set att de kommer oanmälda?

Kan ta 4-5 veckor innan ni får brev hem
  • Paisley

Ta honom till BUP och be om en ADHD utredning då. Visa att du vill göra något för att lösa situationen.

• Anonym (!)

Jag blev anmäld till Soc. av skolan för några år sen, och det är faktiskt något av det bästa som hänt mig!
    Jag hade skitmycket problem med skolan, och på Soc. fick både jag och mina föräldrar varsin handläggare. De gjorde sin utredning, kom fram till att det inte var familjens "fel" att jag inte klarade av skolan och hjälpte mig sen vidare i livet. Blev skickad till BUP för utredning samtidigt som jag fick behålla min underbara handläggare på Soc. Fick även hjälp av en person från ett ställe som heter SVT (inte TV-kanalerna) som var med oss på alla skolmöten och var lite vår advokat, typ.
    Har slutat grundskolan nu men är fortfarande välkommen att komma och prata på Soc. om jag har problem med något.
    Jag hoppas verkligen att ert fall sköts lika bra som mitt gjorde! Lycka till!

• Anonym

han går på bup redan men vi har bara fyllt i massa stämmer helt/stämmer inte listor. Vad är en adhd utredning

• Paisley

När man evaluerar ett barns koncentrations- och uppmärksamhetsproblem. Man startar en utredning och träffas minst 5 gånger. Får göra intelligenstest och man pratar mycket med föräldrarna. De där listorna använder man för att bedöma om en utredning ska påbörjas eller ej.

• Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-11-14 13:54:51 följande:
    han går på bup redan men vi har bara fyllt i massa stämmer helt/stämmer inte listor. Vad är en adhd utredning
    En ADHD-utredning är precis vad det låter - man utreder om man har ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder).
    Det låter lite som din son eventuellt kan ha ADHD, men det låter också som han är rätt frustrerad och missnöjd med skolsituationen. Något fel är det ju, helt klart! Sen om det är sonen eller skolan det är "fel" på får man kolla upp.
    Vad har BUP sagt? Är de inne på att utreda honom för något?
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-11-14 10:45:59 följande:
    Tack för svaren. Som du säger. Man får lätt en bild att soc. hämtar barn hej vilt och att föräldrarna sedan aldrig ser dem igen. Förstår inte varför så många påstår det!
    Vad bra TS att du är villig att läsa och lära istället för att bara skälla på soc som många gör.

Även jättebra att du har konatkt med BUP redan, gissar att det är såna saker dvs en "plan" för ditt barn som soc i första hand är ute efter, för att kunna hjälpa, en soc anmälan kan även vara till stor hjälp att "skynda på" saker och de kan hjälpa dig som förälder att få rätt hjälp och stöd osv. SÅ en anmälan behöver inte leda till något negativt, du kan även ha en fördel i att anmälan kom.

Har själv fått en anmälan på mig från fsk, helt paranoida saker där förksolan fabricerat ihop en massa löst grundande saker (som att jag behövde stöd som ensamstående 18 årig invandrad kvinna samt att jag såg deprimerad ut), sanningen var att jag var 23, dejtade min nuv sambo som jag har barn med, är adopterad och varit i Sverige sen jag var 4 månader och är OSMINKAD och skittrött på morgonen) soc såg väldigt snart igenom det förskolan sagt och sa att även om man skall anmäla vid misstanke så får man endå ha NÅGOT mer än "kafferastskvaller" att komma med...De var även på hembesök när sonen skulle börja sin specialskola, då för att bedöma hur han bodde och få mer info om honom så de fick något att lägga fram för bistaåndsbedömaren, var hur trevligt som helst, trots att jag var supernervös och hade städat i 3 dagar.
  • Anonym (fd soc)
    Anonym (Anna) skrev 2011-11-14 12:08:22 följande:
    Soc kommer att kontakta er via brev sen får ni komma upp på kontoret för ett samtal kring anmälan.Ta gärna med barnet också.Soc kommer att fråga ifall ni behöver stöd/avlastning och ni svarar såklart det ni vill.Dom påbörjar aldrig en utredning innan dom träffat föräldrarna..kram
    Nej, det stämmer inte. Socialtjänsten har absolut möjlighet att inleda utredning utan att ha träffat föräldrarna först. Däremot har man möjlighet att göra en s k förhandsbedömning OM man behöver mer på fötterna för att ta ställning till om man ska inleda en utredning eller ej.

Men kommer det in en allvarlig anmälan eller en anmälan som man bedömer är orimligt att reda ut på ett samtal ska man inleda utredning direkt.

När jag arbetade på socialtjänsten gjorde vi både ock. Och om det hade varit jag som skulle tagit ställning till anmälan som TS beskriver hade jag sagt utredning. För det kommer inte räcka med ett klargörande samtal på socialtjänsten för att reda i pojkens skolsituation. Det kommer krävas kontakt med föräldrarna, barnet, skolan och sannolikt BUP om han redan hade kontakt med dem. Och ta så många kontakter hinner man/får man inte göra inom ramen för en förhandsbedömning.

Huruvida ni ska ha barnet med eller inte kan man inte heller säga bestämt. Jag är verkligen för att barn ska få vara delaktiga och få korrekt information. men det beror också på vad det kommer bli för slags möte. Om du känner att du som förälder kan klara situationen på ett bra sätt så kan du absolut ta med sonen. Men om du känner att du är upprörd över att skolan har gjort anmälan, har en massa oro för om socialtjänsten ska omhänderta ditt barn som du vill prata om eller liknande, så tycker jag att ni ska gå utan barnet. För ett sådant möte skulle absolut kunna göra barnet illa. Bättre isåfall att själv få möjlighet att fråga om allt mellan himmel och jord och sedan ha ett möte till tillsammans med barnet där han får information om vad en utredning innebär och där du som förälder kan vara just förälder och hjälpa honom att förstå.
Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan