• Umm Elias

Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

En fråga vi idag har diskuterat mycket i min familj, vad tycker ni. Från vilken ålder är det okej att lämna ett barn ensam hemma korta stunder, exempelvis vid lämning av annat barn till dagis, skola, snabbis till affären osv?

• Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?
  • Umm Elias
    Bonanza skrev 2011-10-02 22:00:20 följande:
    Men herregud! Kontakta SOC för att en SEXÅRING är ensam hemma?

Jag blir illamående över dagens föräldrar ärligt talat.  
    ja, jag trodde att de kunde nämna en sån sak som orsak helt ärligt. Varför skulle det vara ngt du mår illa över?
  • Veladis

Men innan fritids "uppfanns" gick ju många 6-7 åringar hem och var ensamma efter lekis-skola tills deras föräldrar kom hem.

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 22:13:22 följande:
    ja, jag trodde att de kunde nämna en sån sak som orsak helt ärligt. Varför skulle det vara ngt du mår illa över?
    För att det är en sak att hönsföräldrar för över sin neurotiska inställning till sina barn, och berövar dem chansen att ta ansvar efter ålder. Men det är en helt annan sak att göra sin överbeskyddande norm till ideal för andra föräldrar, och mena att de är olämpliga för att de inte råkar lida av samma vanföreställningar om allt som är "farligt".

• Umm Elias
    Bonanza skrev 2011-10-03 19:29:37 följande:
    För att det är en sak att hönsföräldrar för över sin neurotiska inställning till sina barn, och berövar dem chansen att ta ansvar efter ålder. Men det är en helt annan sak att göra sin överbeskyddande norm till ideal för andra föräldrar, och mena att de är olämpliga för att de inte råkar lida av samma vanföreställningar om allt som är "farligt".

jag har ingen 6 åring, och tycker de 6 åringar jag möter är otroligt barnsliga, kan aldrig tänka mig att en sådan skulle kunna vara ensam ens 10 minuter. Är det ngt du ska må illa över? Du bör nog förändra din attityd lite och besvara folks frågor samt dela med dig av din otroliga kunskap på ett lite finare sett så kanske du till och med lär folk ngt.
  • tackförfisken

Våran sjuåring börjar bli stor:) Hon har fått en egen telefon med våra nr på , hon kan vara hemma själv( som längst har det blivit 1,5 timme) åker hem till kompisar efter skolan på eget bevåg. Ja, nu har vi börjat släppa lite och det har hennes kompisars föräldrar med. Nu bor vi på landet och har bra kontakt med grannar och andra föräldrar. Annars hade det kanske sett annorlunda ut..

• mandelblomma

kortare stunder 5-6 år var de nog om jag minns rätt.
    Beror på så många saker ; hur man bor, finns de någon nära, hur är barnet, dvs vill barnet vara själv en stund.
    Tror iofs att det är bra att börja lite innan de är 10 år ändå, från den åldern bör de definitivt kunna var asjälva någon timme om allt är normalt.
    betänk att från 12 år från man inte vabba...från 10 år får man på många håll i landet inte ha fritids...så att ha tränat lite är nog en god ide.

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 21:07:38 följande:
    jag har ingen 6 åring, och tycker de 6 åringar jag möter är otroligt barnsliga, kan aldrig tänka mig att en sådan skulle kunna vara ensam ens 10 minuter. Är det ngt du ska må illa över? Du bör nog förändra din attityd lite och besvara folks frågor samt dela med dig av din otroliga kunskap på ett lite finare sett så kanske du till och med lär folk ngt.
    Jag mår inte illa över hur du gör med ditt barn. Eller bryr mig om hur omogna sexåringar du har i din närhet. Utan att du tycker att man ska ha rätt att anmäla föräldrar som är mindre hönsiga till socialen. DET är otäckt. 

Jag har inga problem med att svara på frågor, om jag har missat något så säg gärna vad så svarar jag.  
  • 071001

Siri 4,5 får vara kvar i lgh om hon inte vill följa med ner i tvättstugan, vilket är ca 10 min. Är vi på på landet får hon vara ute och leka med de äldre tjejerna (8 och 11) utan att vi kollar henne hela tiden.
    Själv fick jag nyckel om halsen från klass 3 och fixade då mellanmål etc själv. Jag fick även vid den åldern ta bussen eller cykla till köpcentret själv med kompisar. Från 10 åkte vi in till city (stockholm) för att gå på bio eller nåt sånt. 

• Umm Elias
    Bonanza skrev 2011-10-03 21:31:22 följande:
    Jag mår inte illa över hur du gör med ditt barn. Eller bryr mig om hur omogna sexåringar du har i din närhet. Utan att du tycker att man ska ha rätt att anmäla föräldrar som är mindre hönsiga till socialen. DET är otäckt. 

Jag har inga problem med att svara på frågor, om jag har missat något så säg gärna vad så svarar jag.  
    Har jag skrivit att m,an ska ha rätt att anmäla till soc, jag skrev att jag TRODDE att det kunde användas som anledning till en socanmälan. Kanske både attityd o läskunskaper du behöver se över.
  • Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 21:58:12 följande:
    Har jag skrivit att m,an ska ha rätt att anmäla till soc, jag skrev att jag TRODDE att det kunde användas som anledning till en socanmälan. Kanske både attityd o läskunskaper du behöver se över.
    Men det är ju sak samma: du anser att det är rimligt att anmäla en förälder till socialen enbart för att personen inte är en neurotisk hönsförälder.

Du ser inte själv att det är provocerande?

• Umm Elias

På vilket sätt anser jag att det är rimligt för att jag trodde det var så? Varken jag eller ngn i min närhet har tampats med socialen på ngt sätt så jag har ingen aning om vad de gör eller var gränsen går. 

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 22:18:48 följande:
    På vilket sätt anser jag att det är rimligt för att jag trodde det var så? Varken jag eller ngn i min närhet har tampats med socialen på ngt sätt så jag har ingen aning om vad de gör eller var gränsen går. 
    Okej. Om jag säger såhär: "Jag trodde att de hade grund för en anmälan till socialen ifall man lät en tvååring äta godis", tror du då att jag 

a) anser det är rimligt
    b) anser det är orimligt

?  

Varför skulle man ens tro att det gick att socialanmäla om man inte tycker att det finns grund för det? Hade du trott att de kunde anmäla till socialen för att man gett sin unge  namnet Kevin? Inte? Varför inte det? Du har ju inte haft kontakt med socialen...?
  • Umm Elias

inja det är DIN uppfattning om hur saker och ting fungerar och kanske gör jag dig besviken men din uppfattning är inte nödvändigtvis rätt. Jag föreslår att du frågar och tar reda på fakta innan du kastar ur dig spydiga kommentarer till folk. Det är aldrig fel att vara ödmjuk.

• K med lilla E

Min snart 7-åriga dotter har varit hemma kortare stunder - upp till en timma i kanske ett års tid nu. Det känner man väl som förälder när det är dags? Jag började inte lämna henne ensam hemma förrän hon själv ville. Nu känner hon sig jättestor och duktig när hon är själv om jag åker och handlar men jag skulle aldrig låta henne vara hemma om hon inte ville själv.

• K med lilla E

Efter en liten incident i somras när jag hade åkt iväg ett ärende (som jag trodde skulle ta max en kvart) så gick min dotter ut och trampade på en geting, så lämnar jag alltid en lapp med mitt mobil-nr uppskrivet på.

Inte kul att vara ensam då, som tur var så kom hennes storebror hem precis  och kunde ta hand om  henne.

• K med lilla E

TS: Hur gamla barn har du själv och vad tycker du är rimligt? (Förutom den ganska korkade kommentaren om att de flesta 6-åringar är ovanligt barnsliga).

Min sexåring kan vara både jättebarnslig och vara mkt klok och mogen. Hon är säkert som de flesta andra sex/sjuåriga tjejer.

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 21:14:56 följande:
    men ooooj.... Det verkar som om ganska många tycker att man kan lämna en 6åring korta stunder, det var just en 6 åring vi diskuterade och jag tyckte det var på tok för tidigt att han skulle stanna hemma när hans mamma lämnar lillebror på dagis, det tar henne ca 30 min... Vi var ganska många som diskuterade o jag trodde faktiskt att typ grannar/lillebrors förskola eller ngn annan som känner dem har rätt att kontakta socialen gällade det! Verkar som om jag har helt fel!!
    På riktigt. Det här skrev du först. Nämligen.

1) Det är på tok för tidigt
    2)Jag trodde att de hade rätt att kontakta socialen angående det.

Du kan inte på något sätt se att du faktiskt skriver att det är rimligt att anmäla föräldrar till socialen för att de låter sexåringar vara ensamma hemma? Du gör inte det? På riktigt? 
  • Ruggugglan

Dottern som fyller 6år har börjat få vara ensam hemma småstunder. 15-30 minuter. När vi tex. åker och handlar i samhällets affär.

• The Doctor
    pigglet skrev 2011-10-01 21:58:19 följande:
    Men - tror du verkligen att hon menar att hon skulle lämna 10-åring hemma ensam över natten? Och DET tycker du skulle vara mer rimligt?

Det är väl som med allt annat - vi är olika. Vissa vågar inte lämna barn i bilen en stund, andra ger inget socker, andra skydda barnen mot solen, vissa bryr sig om de rekommendationer som finns och andra gör det inte.   För det mesta går det bra. De få gånger det inte gör det så är det nog viktigt att man kan känna att man gjort sitt bästa och har känt sig tillfreds med det.

Alla barn är olika, föräldrar likaså. Vi bor på olika platser, med olika risker. De allra flesta vill sina barn det allra bästa. Och vi gör det på olika sätt. 
Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?