• Umm Elias

Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

En fråga vi idag har diskuterat mycket i min familj, vad tycker ni. Från vilken ålder är det okej att lämna ett barn ensam hemma korta stunder, exempelvis vid lämning av annat barn till dagis, skola, snabbis till affären osv?

• Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?
  • Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-01 21:50:47 följande:
    Men snälla människa. Nu skojar du väl ändå? Eller menar du på kvällen/över natten? I såna fall är det ju mer rimligt. 

Nej jag menar de korta stunder som det pratas om här ovan. Men alla får göra som de vill med sina barn.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Bonanza
    pigglet skrev 2011-10-01 21:58:19 följande:
    Men - tror du verkligen att hon menar att hon skulle lämna 10-åring hemma ensam över natten? Och DET tycker du skulle vara mer rimligt?

Det är väl som med allt annat - vi är olika. Vissa vågar inte lämna barn i bilen en stund, andra ger inget socker, andra skydda barnen mot solen, vissa bryr sig om de rekommendationer som finns och andra gör det inte.   För det mesta går det bra. De få gånger det inte gör det så är det nog viktigt att man kan känna att man gjort sitt bästa och har känt sig tillfreds med det.

Alla barn är olika, föräldrar likaså. Vi bor på olika platser, med olika risker. De allra flesta vill sina barn det allra bästa. Och vi gör det på olika sätt. 
    Jag skrev på kvällen (för en tioåring) alternativt över natten (en fjortonåring). Att då börja med det. Självklart menar jag inte att hon ska lämna en tioåring ensam på natten, men det är inte mer absurt än att inte låta en FJORTONÅRING vara ensam kortare stunder.

Självklart vill de flesta sina barn det bästa, men det bästa är inte att vara en hönsförälder som inte lär sina barn att ta ansvar och klara sig själva efter sin ålder och mognad.  
  • Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-01 22:08:52 följande:

Nej jag menar de korta stunder som det pratas om här ovan. Men alla får göra som de vill med sina barn.

Ja, det är ju inte olagligt att vara överbeskyddande. Tyvärr, kan man ju tycka i vissa extremfall.

Hur har du tänkt lösa det med jobbet då? Att jobba halvtid/deltid? Eftersom barn inte får vara på fritids efter trean, då de anses kunna klara sig flera timmar själva. (I de flesta kommuner) 
  • logg81

När barnet visar att det är redo för att bli ensam hemma en kortare stund. En del barn kanske klarar det vid 3 års ålder medans andra barn kanske är 13 första gången. Alla barn har egna förutsättningar för hur de klarar av vissa saker.

Samma med föräldrar. En del föräldrar har lättare att släppa taget tidigt och andra har det inte.

Huvudsaken är väl ändå att det någonstans i barnets och förälderns utveckling blir en bra balans så ingen blir hindrad i utvecklingen och att ingen blir tvingad till något de inte är redo för. Det gäller både för barn och förälder...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • cosinus

Dottern som är 7.5 får vara hemma själv medans vi lämnar/hämtar de andra på dagis om hon är ledig/sjuk och inte är på skolan. Tar nog ungefär 20 minuter.

Sonen som är 5 provade vi lämna förra helgen när vi gick till återvinningen och var borta 45 min. Då var dottern hos granntjejen och lekte med henne och jag frågade hennes mamma om det var ok att även lillebror stannade hemma och att han fick komma över dit ifall han inte ville vara själv längre. Han är välbekant med den familjen han också.

Han hade varit hemma 20 minuter själv men var hos grannen när vi kom tillbaka så med den vetskapen skulle jag kunna lämna honom 5-10 minuter själv men inte längre om jag inte hade någon backup-plan liknande den förra helgen.

• Cia o krabaten

Dottern är 6 och väljer ofta att stanna hemma medan jag är ute med lillebror och cyklar i området etc.
    Nu bor vi så att vi måste åka bil till dagis, skola, affär osv så det får vänta ett tag till. 

• NinnaBus

Har två pojkar, 5år och 7 ½ år gamla.
    De har varit ensamma en gång när jag åkte till affären (tog ca 10-15 min bara).
    De tittade på bollibompa och 7½-åringen hade mitt mobilnummer på en lapp om det skulle vara något.

De vill inte vara kvar hemma om jag frågar dem.

Har en ganska "orolig" 7½-åring, så det kommer nog ta lite tid innan han klarar att vara hemma själv längre stunder...

Däremot så fungerar det bra om de är inne själva och vi är ute och grejar i trädgården, klipper gräset eller dyl.
    Bara 7½-åringen vet att vi finns nära så går det bra...

• Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-01 22:15:16 följande:
    Ja, det är ju inte olagligt att vara överbeskyddande. Tyvärr, kan man ju tycka i vissa extremfall.

Hur har du tänkt lösa det med jobbet då? Att jobba halvtid/deltid? Eftersom barn inte får vara på fritids efter trean, då de anses kunna klara sig flera timmar själva. (I de flesta kommuner) 
    Jag anser inte att jag är överbeskyddande.  Som tur var så har jag föräldrar som mina barn kan gå till efter skolan om jag eller barnens pappa inte är hemma. Dessutom är de väl 10 när de går i årskurs 4... Lagom att börja vara ensam hemma en stund.
    ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • sten1

Jag vet inte. Jag får ta det då, de är så små ännu. Jag brukar fråga min treåring om han ska stanna på övre plan när jag ska ner i källaren och hämta något men hittils har han alltid velat följa med mig.  Så jag tror det dröjer =)

• luspudel

Tja.. Jag själv har aldrig varit p fritids tex, jag gick hem själv (en km, att inte soc kom!!!) från första klass. Sedan kom pappa vid halv fem typ.

Gick utmärkt. Men man får ju ta det efter vad barnet klarar, men man ska nog inte vara för hönsig... Min son är dock 2,5 så jag behöver inte fundera på det riktigt än

Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?