• Umm Elias

Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

En fråga vi idag har diskuterat mycket i min familj, vad tycker ni. Från vilken ålder är det okej att lämna ett barn ensam hemma korta stunder, exempelvis vid lämning av annat barn till dagis, skola, snabbis till affären osv?

• Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?
  • MammasGos

Till Sodaspring skrattade jag lite...Stackars barn! 14 år? Ja, de kommer nog bli fint mobbade då de berättar de för sina andra klasskompisa när de går i 8:an.
    Men alla får ju som sagt göra som de själva vill mot sina barn.
    Jag var 10 år när jag fick min nyckel hem efter skolan, då jag längre inte fick gå hos min dagmamma och mamma jobbade till 16-17.

Mina barn är 6år, 2år och 5 månader och 2-åringen skulle jag nog inte våga lämna själv när han är 4-5 år men det har jag kunnat göra med min äldsta, då han har varit lugn, kollat på film och aldrig hittat på några dumheter.
    Han väntar numera alltid hemma när jag hämtar 2-åringen på förskolan. Han vill ofta vara hemma sådana korta stunder (Upp mot en halvtimme) när jag ska göra något och jag litar på honom.

Alla barn är olika men 14 år.... Där går ju gränsen alltså. Ärligt?

• Sodaspring
    MammasGos skrev 2011-10-02 06:55:33 följande:
    Till Sodaspring skrattade jag lite...Stackars barn! 14 år? Ja, de kommer nog bli fint mobbade då de berättar de för sina andra klasskompisa när de går i 8:an.
    Men alla får ju som sagt göra som de själva vill mot sina barn.
    Jag var 10 år när jag fick min nyckel hem efter skolan, då jag längre inte fick gå hos min dagmamma och mamma jobbade till 16-17.

Mina barn är 6år, 2år och 5 månader och 2-åringen skulle jag nog inte våga lämna själv när han är 4-5 år men det har jag kunnat göra med min äldsta, då han har varit lugn, kollat på film och aldrig hittat på några dumheter.
    Han väntar numera alltid hemma när jag hämtar 2-åringen på förskolan. Han vill ofta vara hemma sådana korta stunder (Upp mot en halvtimme) när jag ska göra något och jag litar på honom.

Alla barn är olika men 14 år.... Där går ju gränsen alltså. Ärligt?
    Kul att du skrattar åt mig, alltid roligt att bli skrattad åt. Jag skrev i 10-14-årsålder, inte från 14. varför vill man lämna sina barn ensamma hemma när de är 4-6 år? Jag litar på mina barn och de skulle säkert klara av att vara ensamma hemma en halvtimme-timme, MEN jag har inget behov av att lämna dem ensamma hemma.
    ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Svanungen

Det där är så olika från barn till barn, så det är något som mognaden på barnet får avgöra.

Min äldsta har t ex alltid varit väldigt lugn och han kunde vi lämna ensam hemma ganska tidigt.

Tvåan däremot , spelevinken , han litade vi väldigt lite på, för han var överallt och ingenstans på samma gång. .

Trean kunde ju redan som väldigt liten leka inne på sitt rum 4-5 timmar i sträck utan att han lämnade rummet så han har aldrig varit några problem med att lämna ensam relativ tidigt.

Så har vi 4:an, hon är livrädd för allt och har varit jättesvår  att stanna hemma själv. Hon blir nu strax 11 år och de två äldsta har flyttat hemifrån så det är bara nr 3 och 4 kvar. ÄR 3:an hemma är det inga problem att vara hemma själv, men ensam det gillar hon inte. Nu i höst är hon hemma själv i ca 2,5 tim och smsen kommer i ett.  

Fyra barn och helt fyra olika individer.  

• Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-02 09:08:33 följande:
    Kul att du skrattar åt mig, alltid roligt att bli skrattad åt. Jag skrev i 10-14-årsålder, inte från 14. varför vill man lämna sina barn ensamma hemma när de är 4-6 år? Jag litar på mina barn och de skulle säkert klara av att vara ensamma hemma en halvtimme-timme, MEN jag har inget behov av att lämna dem ensamma hemma.
    Det handlar inte om vad man själv har för "behov" utan av vad barnen har behov av. Och barn har ett stort behova av att lära sig ta ansvar efter ålder, att en sexåring är ensam hemma en halvtimme är en del i att lära barn ta ansvar.

Du säger att en tioåring KAN BÖRJA vara ensam hemma korta stunder. Det kommer vara din tioåring som börjar då, de allra allra flesta tioåringar kommer ha nyckel hem och kan vara ensamma flera timmar. Inser du inte själv att du inte hjälper dina barn genom att överbeskydda, utan stjälper?

Sedan kanske det visar sig att just dina barn är omogna för sin ålder och inte klarar av det andra barn klarar, men det kan du ju inte veta nu. Jag tycker att din inställning är skadlig för dina barn och det tänker jag inte hymla med.

• Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-02 10:20:25 följande:
    Det handlar inte om vad man själv har för "behov" utan av vad barnen har behov av. Och barn har ett stort behova av att lära sig ta ansvar efter ålder, att en sexåring är ensam hemma en halvtimme är en del i att lära barn ta ansvar.

Du säger att en tioåring KAN BÖRJA vara ensam hemma korta stunder. Det kommer vara din tioåring som börjar då, de allra allra flesta tioåringar kommer ha nyckel hem och kan vara ensamma flera timmar. Inser du inte själv att du inte hjälper dina barn genom att överbeskydda, utan stjälper?

Sedan kanske det visar sig att just dina barn är omogna för sin ålder och inte klarar av det andra barn klarar, men det kan du ju inte veta nu. Jag tycker att din inställning är skadlig för dina barn och det tänker jag inte hymla med.

Tack så mycket! Då vet jag.
    ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • CallGirl

Det bror på barnet. Vi kommer låta våran 7 åring vara hemma själv någon timme på eftermiddagarna ibland för att minska tiden på fritids. Jag har svårt att se att vårat yngre barn fixar det när hon blir 7.

• Umm Elias

men ooooj.... Det verkar som om ganska många tycker att man kan lämna en 6åring korta stunder, det var just en 6 åring vi diskuterade och jag tyckte det var på tok för tidigt att han skulle stanna hemma när hans mamma lämnar lillebror på dagis, det tar henne ca 30 min... Vi var ganska många som diskuterade o jag trodde faktiskt att typ grannar/lillebrors förskola eller ngn annan som känner dem har rätt att kontakta socialen gällade det! Verkar som om jag har helt fel!!

• Veladis

Jag vill att de ska kunna använda en telefon ordentligt först (och gärna kunna alla viktiga nummer utantill). Femåringen har vi hitills aldrig lämnat ensam "på riktigt", dvs kanske bara när vi gått över till grannen fem minuter, men alltid varit inom hörhåll. Åttaåringen kan vara ensam ca en halvtimme-trekvart om man behöver åka och handla elelr skjutsa lillebror, men hon vill helst inte vara ensam längre än så. De har också varit ensamma båda två tillsammans vid något tillfälle i ca 15-20 min, men egentligen vill jag inte ge storasyster det ansvaret ännu. Det räcker att ha ansvar för sig själv, ensam hemma, ännu.

• idis78

Min 5- åring är gärna hemma 15-20 minuter om man springer till Ica eller går ner i tvättstugan. Han är superstolt över detta. Det var han som bad om att få stanna hemma istället för att komma med.

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 21:14:56 följande:
    men ooooj.... Det verkar som om ganska många tycker att man kan lämna en 6åring korta stunder, det var just en 6 åring vi diskuterade och jag tyckte det var på tok för tidigt att han skulle stanna hemma när hans mamma lämnar lillebror på dagis, det tar henne ca 30 min... Vi var ganska många som diskuterade o jag trodde faktiskt att typ grannar/lillebrors förskola eller ngn annan som känner dem har rätt att kontakta socialen gällade det! Verkar som om jag har helt fel!!
    Men herregud! Kontakta SOC för att en SEXÅRING är ensam hemma?

Jag blir illamående över dagens föräldrar ärligt talat.  
Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?