Sodaspring skrev 2011-10-02 09:08:33 följande:
Kul att du skrattar åt mig, alltid roligt att bli skrattad åt. Jag skrev i 10-14-årsålder, inte från 14. varför vill man lämna sina barn ensamma hemma när de är 4-6 år? Jag litar på mina barn och de skulle säkert klara av att vara ensamma hemma en halvtimme-timme, MEN jag har inget behov av att lämna dem ensamma hemma.
Det handlar inte om vad man själv har för "behov" utan av vad barnen har behov av. Och barn har ett stort behova av att lära sig ta ansvar efter ålder, att en sexåring är ensam hemma en halvtimme är en del i att lära barn ta ansvar.
Du säger att en tioåring KAN BÖRJA vara ensam hemma korta stunder. Det kommer vara din tioåring som börjar då, de allra allra flesta tioåringar kommer ha nyckel hem och kan vara ensamma flera timmar. Inser du inte själv att du inte hjälper dina barn genom att överbeskydda, utan stjälper?
Sedan kanske det visar sig att just dina barn är omogna för sin ålder och inte klarar av det andra barn klarar, men det kan du ju inte veta nu. Jag tycker att din inställning är skadlig för dina barn och det tänker jag inte hymla med.