Era okunniga fåraktiga imbecilla lekmän! skriv inte skit om skit ni inte vet skit om!
messmör och komjölk (som bekant) innehåller laktos, vilket katter inte kan bryta ner då de över lag är laktosintoleranta. MEN för guds jävla skull ge inte detta till era förstoppa katter i hopp om att det ska sparka igång magen på dem, som jag läste bla här och nån mer stans, kom idag tillbaka från veterinären med min förstoppade katt som jag (delvis/ behandlat på det viset under ca 48-50 h. Fick då veta att i friskt tillstånd KAN laktos EVENTUELLT lösa upp och "sparka igång magen" på katten, men vid förstoppning är ofta resultatet motsatt, att det stoppar upp ännu mer och gasbildning blir ett givet problem som man givetvis kan förstå.
Av veterinär fick jag rådet att blanda en del tonfisk i olja med två delar vatten, tvinga i katten 5-10 ml vatten i timmen med sprutkork (om han dricker dåligt själv) OCH till det VIKTIGASTE fortsätt behandla katten, efter veterinärbesöket och även efter att förstoppningen släppt, med laktulos (receptfritt på apoteket) och specialkost framtagen för att främja kattens naturliga fiberupptag.
Detta eftersom tarmen naturligtvis tar skada av en förstoppning och därmed inte kan ta upp ordentligt med näring och fiber.
men vad ni än gör - tryck INTE i er förstoppade katt laktos, detta kan förvärra symtomen, tillståndet och därmed leda till att din katt blir sämre och i värsta fall avlider. Vilket vi till varje pris vill undvika naturligtvis.