• isis bianco

Min katt mår dåligt!!! Förstoppad. Husmorstips tack!

Min katt har på senare tid gärna ådragit sig förstoppningar. Det har varit ganska lugnt det senaste halvåret men just ikväll mår hon inte bra Får inte tag i någon veterinär att rådfråga heller. Försöker få i henne laxermedel men hon är inte intresserad av varken mat eller vatten och jag har inte spruta att ta till hjälp.

Hon började kräkas vätska för ett par timmar sedan. Nu har hon gått ut i uterummet och lagt sig för att vila. Men hon kräker lite lite vätska nån gång i halvtimmen.

Hur pass allvarligt kan en förstoppning bli? Hon bajsade igår senast. Vet ju att det kan vara dödligt, men hur snabbt? Hur länge kan jag avvakta?

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Svar på tråden Min katt mår dåligt!!! Förstoppad. Husmorstips tack!
  • RedTopaz

Prova att blanda messmör i maten framöver, gillar hon det så är det naturligt milt laxerande.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 BF 110827
  • dogcatbird

Skulle tippa på att det var det som hände vår katt, att njurarna pajat och att han behövde äta speciell mat för katter med njurproblem. Han fick förstoppning av njurproblemen. Han hade stopp i tarmarna, fast lite bajs droppade ut, det som kunde ta sig förbi proppen. 

• isis bianco

Tack för era tips och råd, kl 16 har vi en tid hos vet. Hon har inte kissat sen igår morse heller. Hon är dock lite piggare och tvättar sig som vanligt. Även äter och dricker. Återkommer ikväll med statusuppdatering.

• Alexandra77

Hur gick det hos doktorn?

• KexetB

Köp Microlax på Apoteket!
    Går att använda även på djur och är förhållandevis enkelt att ge till en förstoppad katt.
    Det funkade på min iaf. 

• isis bianco

Det gick bra idag! När mannen kom hem efter jobb hade hon bajsat i lådan! Veterinären kollade lite blodvärden men hennes bedömning var att vår katt mår bra nu!
    Vi ska fortsätta med laxerande i små doser dagligen och även blanda ut hennes mat med tonfisk i olja.

• nemo1

Tänk på att tonfisk inte är bra i stora mängder då den innehåller mycket magnesium som ger urinsten. Häll på lite olja på maten. Berättade du att katten dricker mycket? Togs det ett glucosprov på katten?

• nemo1
    nemo1 skrev 2011-08-29 22:19:29 följande:
    Tänk på att tonfisk inte är bra i stora mängder då den innehåller mycket magnesium som ger urinsten. Häll på lite olja på maten. Berättade du att katten dricker mycket? Togs det ett glucosprov på katten?
    Förlåt, postade i fel tråd Skäms
  • 84 M N

Jag misstänker att min katt är förstoppad han äter som han ska men han går ej på toan misstänker också att han har fått urinväxtinfition vad ska jag göra har tagit bort torrfoder

• nemo1
    84 M N skrev 2013-06-14 21:05:17 följande:
    Jag misstänker att min katt är förstoppad han äter som han ska men han går ej på toan misstänker också att han har fått urinväxtinfition vad ska jag göra har tagit bort torrfoder
    Kissar katten? Hur är allmäntillståndet? Äter? Feber? Varför har du tagit bort maten?
  • Monster92

Kan någon hjälpa mig? Min katt har vårt att bajsa och hon kräker upp maten... Finns det någon som vet vad det är?

• nemo1
    Monster92 skrev 2014-01-06 02:26:34 följande:
    Kan någon hjälpa mig? Min katt har vårt att bajsa och hon kräker upp maten... Finns det någon som vet vad det är?
    Ring veterinären. Varför går man in på ett forum och frågar? Finns inga veterinärer här!
  • DÅRAR

Era okunniga fåraktiga imbecilla lekmän! skriv inte skit om skit ni inte vet skit om!

messmör och komjölk (som bekant) innehåller laktos, vilket katter inte kan bryta ner då de över lag är laktosintoleranta. MEN för guds jävla skull ge inte detta till era förstoppa katter i hopp om att det ska sparka igång magen på dem, som jag läste bla här och nån mer stans, kom idag tillbaka från veterinären med min förstoppade katt som jag (delvis/ behandlat på det viset under ca 48-50 h. Fick då veta att i friskt tillstånd KAN laktos EVENTUELLT lösa upp och "sparka igång magen" på katten, men vid förstoppning är ofta resultatet motsatt, att det stoppar upp ännu mer och gasbildning blir ett givet problem som man givetvis kan förstå.

Av veterinär fick jag rådet att blanda en del tonfisk i olja med två delar vatten, tvinga i katten 5-10 ml vatten i timmen med sprutkork (om han dricker dåligt själv) OCH till det VIKTIGASTE fortsätt behandla katten, efter veterinärbesöket och även efter att förstoppningen släppt, med laktulos (receptfritt på apoteket) och specialkost framtagen för att främja kattens naturliga fiberupptag.
    Detta eftersom tarmen naturligtvis tar skada av en förstoppning och därmed inte kan ta upp ordentligt med näring och fiber.

men vad ni än gör - tryck INTE i er förstoppade katt laktos, detta kan förvärra symtomen, tillståndet och därmed leda till att din katt blir sämre och i värsta fall avlider. Vilket vi till varje pris vill undvika naturligtvis. 

• Agnes51

Har din katt haft daglig avföring tidigare? Annars är hon kanske som min sexåriga honkatt som helt enkelt funkar så att hon bajsar var tredje eller fjärde dag. Pigg och rask och kärnfrisk enligt veterinär.

Svar på tråden Min katt mår dåligt!!! Förstoppad. Husmorstips tack!