• IrisBlå

När kunde era barn sitta, krypa och gå?

Hej!
    Jag har en kille som är född i vecka 29.
    Nu undrar jag som rubriken lyder... När kunde era barn (som är födda prematurt) sitta, krypa och gå?

Berätta gärna vilken vecka de föddes i!

Tack! Glad

• Svar på tråden När kunde era barn sitta, krypa och gå?
  • IrisBlå

Mmm... Jag börjar också känna mig smått stressad då han börjar dagis i januari... Rynkar på näsan

• Bliglin
    IrisBlå skrev 2011-09-25 20:49:23 följande:
    Mmm... Jag börjar också känna mig smått stressad då han börjar dagis i januari... Rynkar på näsan
    Kan han inte få börja senare?

Min son föddes v 27+1. Han kröp vid 9 månader (12 mån faktisk ålder) och gick på sin korrigerade ettårsdag (15 mån faktisk ålder). Jag minns inte exakt när han satt, ca vid 7 månader (10 månader faktisk ålder, tror jag).

Han har inte varit sen motoriskt, han har tvärtom mycket bra balans för sin ålder säger de på förskolan. Men han har varit lite senare socialt och varit i "separationsfasen" sedan före året tills nästan 3 år ålder. Och lite infektionskänslig och "skör" i lufvägarna med någon slags förkylningsastma/ansträngningsastma.

• IrisBlå
    Bliglin skrev 2011-10-03 20:13:07 följande:
    Kan han inte få börja senare?

Min son föddes v 27+1. Han kröp vid 9 månader (12 mån faktisk ålder) och gick på sin korrigerade ettårsdag (15 mån faktisk ålder). Jag minns inte exakt när han satt, ca vid 7 månader (10 månader faktisk ålder, tror jag).

Han har inte varit sen motoriskt, han har tvärtom mycket bra balans för sin ålder säger de på förskolan. Men han har varit lite senare socialt och varit i "separationsfasen" sedan före året tills nästan 3 år ålder. Och lite infektionskänslig och "skör" i lufvägarna med någon slags förkylningsastma/ansträngningsastma.

Det kan han alldeles säkert få, det är ju jag som förälder som bestämmer när han ska börja på dagis. Problemet är att mina föräldradagar tar slut då och vi kan omöjligt försörja oss på en inkomst.. Rynkar på näsan Hade vi haft råd hade jag haft honom hemma tills han var någorlunda ikapp.
  • Jasmine Angelina
    Bliglin skrev 2011-10-03 20:13:07 följande:
    lite infektionskänslig och "skör" i lufvägarna med någon slags förkylningsastma/ansträngningsastma.

Min son är född i vecka 34+1 och har samma problem.
    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • kattis83

min tjej är född v 34, hon är nu 10månader okorr.. sitter själv sen några veckor, kryper inte ännu med hasar sig fram Skrattande

• carqun
    IrisBlå skrev 2011-09-21 13:59:16 följande:
    Så härligt att höra från er! Det verkar inte som era barn är speciellt sena trots att de är födda för tidigt. Finns det inte någon där ute som har ett barn som är tidigt född som varit lite eller mycket sen med att sitta, krypa, gå men som kommit i fatt till slut?

Kram på er!
    Tycker också alla låter tidiga! Min Ronja född 25 +1 satt själv omkring 14-15 mån, kryper ännu inte, men ålar sig fram effektivt, började med det ungefär samtidigt som hon kunde sitta stadigt. Men innan hon kunde sätta sig själv från ålandet dröjde det ytterligare nån månad. Nu står hon med stöd och går längs möbler, stadigare för var dag, men vågar/kan inte släppa taget än, nu är hon 17 mån. Allt okorrigerat. Har aldrig haft nån stress dock, hon gör det hon kan i sin takt, till slut är de också ikapp :)
  • Issej

Eddie, född i vecka 34+0

Satt själv strax innan ett årsdagen

14.5 månader hasade han på rumpan

15.5 gick han

okorrigera ålder! 

• klaramamma

Mycket har hänt sen förra gången jag skrevSkrattande Nu kan min tjej sitta ( någorlunda stabilt) och ålar fram i rasande fart! Nu är hon 11 mån, korr.8 månader.

• FabulousMom

född v. 24+2

satt vid ca 9 månader (korr)
    kröp vid 12 mån (korr)
    gick vid 19 månader (korr) 

• Nanook

Dotter, född i v. 31
    Satt stadigt vid 9mån okorr, kröp vid samma ålder, gick utan stöd vid 11mån okorr.

Sonen, född i v. 25
    Sitter stadigt nu vid 10mån okorr, kryper ännu inte, men ställer sig upp mot möbler. 

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • Äm

Min son är född i vecka 32.

Han har vart lite "sen" med det mesta, Men när det väl kom, kom allt direkt.
    Han kröp vid 8 mån.
    Gick vid 13 mån.

Och idag är han två år, Men vill dock inte prata än, Säger några ord, Men inte mer. Man ska låta det ta den tiden det tar :) Jag har fått höra mycket om Alwin från läkare, Att han skulle ha en utvecklingsstörning osv (vilket inte stämmer). Tror människor blivit så "stressade" över att barn ska kunna så mycket på så kort tid.

Jag tycker själv att dagis vart så bra för Alwin, Han har utvecklats så mycket på så kort tid. Dagis är bara bra för dom :)      

Svar på tråden När kunde era barn sitta, krypa och gå?