• IrisBlå

När kunde era barn sitta, krypa och gå?

Hej!
    Jag har en kille som är född i vecka 29.
    Nu undrar jag som rubriken lyder... När kunde era barn (som är födda prematurt) sitta, krypa och gå?

Berätta gärna vilken vecka de föddes i!

Tack! Glad

• Svar på tråden När kunde era barn sitta, krypa och gå?
  • IrisBlå
    klaramamma skrev 2011-08-30 13:28:56 följande:
    Min tjej sitter inte heller ännu, hon är född i v.28 , och är snart 9 månader okorr.
    Sitter hon om du stöttar henne eller är hon inte ett dugg intresserad? Min kille sitter men tippar både åt sidorna och bakåt om jag inte sitter bakom.
  • klaramamma
    IrisBlå skrev 2011-08-30 14:33:01 följande:
    Sitter hon om du stöttar henne eller är hon inte ett dugg intresserad? Min kille sitter men tippar både åt sidorna och bakåt om jag inte sitter bakom.
    Hon sitter om jag stöttar lite eller håller handen, utan stöd blir det fritt fall åt vilket håll som helst=)
  • 08 i Skåne

Min son föddes i v. 32 och satt själv vid 8 månader, kröp aldrig och gick när han var 13 månader.

• liji77

Ja, hmm, jag är en sån där mamma som har lite dålig koll Flört. Kan förstås titta på kort och få hint om när sonen satt och började krypa. Dock vet jag att han var över årtet när han började krypa (rullade himla bra innan). Runt 1½ år när han började gå. Han föddes i v 28+3 och det jag angivit har inte varit korr.

• MySweetBaby

Min son är född i vecka 32.
    Han började krypa när han var korrigerat 6 månader (okorr 8 månader)
    Han började gå när han va korrigerat 9 månader (okorr 11 månader)

• tummeliten

min tjej satt vid 11mån okorr och 7mån korr  och stod upp vid samma:) isabell föddes i vecka 24+1 <3

• SaraJ90

Min son är född  v.33+6

Kröp vid 8 månader
    Satte sig själv stadigt ca 1½ månad efter det.
    Tog sina första steg runt 11-12 mån och gick stadigt vid 14 månaders ålder. 
    Är nu 16 månader  och springer för fullt. Sitter inte still en sekund :)

• IrisBlå

Så härligt att höra från er! Det verkar inte som era barn är speciellt sena trots att de är födda för tidigt. Finns det inte någon där ute som har ett barn som är tidigt född som varit lite eller mycket sen med att sitta, krypa, gå men som kommit i fatt till slut?

Kram på er!

• Cleary

Min son (född v.30+0) visade inga ansatser till att krypa vid 9-10 mån korr, utan gnällde bara otåligt när man la honom på mage, vilket hade börjat bekymra mig lite.

Han hade dock en gåstol som han älskade, och när vi tog den ifrån honom (har för mig att vi behövde tvätta den), samtidigt som han började gå på öppna förskolan, så var det som om något föll på plats och han började krypa nästan direkt.

Jag vet inte om det var en slump eller inte, men vi slutade använda gåstolen i samband med detta. Efter det gick det jättefort, han tog sina första steg någon dag innan han skulle fylla 11 mån (korr).

• Tessia83

Min tjej (född 29+5 4 januari i år ) sitter inte ännu. Gör lite ansatser till att vilja och kan sitta ok med stöd även om det blir jobbigt tillslut. Hon har, för någon vecka sen, börjat ställa sig i krypställning, men änsålänge inte mer :) Hon kan stå bra om man håller i henne. Känns lite som om hon plötsligt skulle kunna allt på en gång. Känns lite stressande med tanke på att hon behöver börja dagis redan i mars/april.

Svar på tråden När kunde era barn sitta, krypa och gå?