• Bamboon

epidural ont?

Gör det ont när de lägger in epiduralen?
    Är sjukt sprut o nål rädd- 

• Svar på tråden epidural ont?
  • Kissekatten
    Gladabarnensmamma skrev 2011-08-26 02:30:39 följande:
    far man robba traden lite och fraga er som fick epidural; hur kandes forlossningen och utdrivningsskedet efter det? Jag fodde forsta med gas och andra helt naturellt, men med trean vill jag ha epidural. Jag kommer tjata mig blagul efter epidural och ar nyfiken pa hur det kanns att krysta samt efter epiduralen (dom tar val bort den - och man har kanske kateter ocksa?). Tacksam for svar och ursakta pa forhand att jag stjal traden lite...
    Såg din fråga nu.
    Jag tror att jag inte kunde känns mina krystningsvärkar riktigt pga av epiduralen. Den där känslan som många har pratat om, hur man inte kan hålla emot när k-värken kommer, den kände jag inte alls. Kändes inte som jag fick nån hjälp av min kropp utan fick krysta på själv... Fast jag vet ju inte hur det känns för andra.
    Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Gladabarnensmamma

Det ar just det jag sett pa TV och hort av vaninnor; barnmorskor & lakare tajmar in varkarna och sager till nar man ska krysta (och hur lange). Utan EDA ar det helt onodigt, det vore som om ngn skulle behova saga till dig att hulka nar du spyr (det gar inte att halla emot, kroppen tar helt och hallet kontrollen - vilket iofs ar en ratt haftig upplevelse men fy sjutton vad ont det gor). Sorry TS for OT diskussion...

• BymBym

För mig var epiduralen jättebra. Krystade mycket längre än med andra men det kan ju bero på att andra var just andra.
    Värkarna blev mycket lättare att härda ut med den så egentligen valde jag bort den mest för att känna mig så opåverkad som möjligt efter förlossningen.

Ta epiduralen om ni är rädda för smärtan. Den var i alla fall för mig jättebra.
    Något att tänka på är att säga till om den inte tar på båda sidor. Den tog inte bra på min ena sida men då "fyllde" de på så det blev bra.

• Konvaljen

Kände inget när de lade epiduralen. Har även fått spinal vid snitt och då kände jag lokalbedövningen, som ett litet litet stick

• Litet My
    Gladabarnensmamma skrev 2011-08-26 02:30:39 följande:
    far man robba traden lite och fraga er som fick epidural; hur kandes forlossningen och utdrivningsskedet efter det? Jag fodde forsta med gas och andra helt naturellt, men med trean vill jag ha epidural. Jag kommer tjata mig blagul efter epidural och ar nyfiken pa hur det kanns att krysta samt efter epiduralen (dom tar val bort den - och man har kanske kateter ocksa?). Tacksam for svar och ursakta pa forhand att jag stjal traden lite...
    Fött båda mina med Epidural. Har iofs ingen erfarenhet av att föda utan.

Barn 1: Kände inga krystvärkar, inte något alls tyvärr, var däremot väldigt smärtlindrad. Slutade i klipp och att BM själv trycka ut bebisen.

Barn 2: Kände krystvärkarna men kanske inte så mycket som man bör göra, krystvärkarna drog också ut på tiden (krystade 6 timmar) först när bebisen stod alldeles i öppningen kände jag att jag ville krysta.
    Värkarna satt i ryggen så att säga så jag hade fruktansvärt ont just där i övrigt var jag bra bedövad under öppningsfasen men kanske lite "för bra" bedövad under krystskedet.
  • Bamboon

Har nu fött o kände ingenting när dela in spruta för jag hade så jävla ont redan. Men jag tryckte på epidural knappen varje kvart så doen skulle komma. Men man kände ju fortfarnde men inte lika starkt. Var ju helt borta!

• Skruff
    Bamboon skrev 2011-08-30 12:16:09 följande:
    Har nu fött o kände ingenting när dela in spruta för jag hade så jävla ont redan. Men jag tryckte på epidural knappen varje kvart så doen skulle komma. Men man kände ju fortfarnde men inte lika starkt. Var ju helt borta!

Vad skönt att allt gick bra! Och grattis till bebisen!! Glad
  • Gladabarnensmamma
    Bamboon skrev 2011-08-30 12:16:09 följande:
    Grattis till bebisen!
    Jag har ocksa just fott (i lordags) och ANTLIGEN fick jag foda med epidural - det gick hur bra som helst... vilken skillnad det var att foda barn med smartlindring (som fungerar)!
  • samban
    Gladabarnensmamma skrev 2011-08-30 13:05:19 följande:
    Grattis till bebisen!
    Jag har ocksa just fott (i lordags) och ANTLIGEN fick jag foda med epidural - det gick hur bra som helst... vilken skillnad det var att foda barn med smartlindring (som fungerar)!

Hur var det då? Hur funkade det att krysta? Sprack du? Pigg efteråt?  Jag vill gärna höra om både bra och dåliga erfarenheter av epidural. Tycker själv det verkar otroligt obehagligt att vara bedövad i hela nederkroppen, men nästan alla tycks ju älska eda...
  • Gladabarnensmamma
    samban skrev 2011-08-30 15:50:30 följande:
    Hur var det då? Hur funkade det att krysta? Sprack du? Pigg efteråt?  Jag vill gärna höra om både bra och dåliga erfarenheter av epidural. Tycker själv det verkar otroligt obehagligt att vara bedövad i hela nederkroppen, men nästan alla tycks ju älska eda...
    Jag fodde mina andra barn med 1) lustgas och med nr 2) ingenting alls och ville absolut ha EDA. For min del gick forlossningen rasande snabbt, fran att ha varit 4 cm till 8 cm oppen tog det bara en halvtimme och jag var helt saker pa att ngn EDA skulle inte hinnas med... tydligen fick jag ngn speciell EDA som verkar valdigt fort och bara ett par varkar efter sprutan var lagd sa kandes varkarna knappt och vips sa var det dags att krysta.
    Ja, det var lite svarare att fa in "ratta knycken" pa krystarbetet, men man kanner trycket nerat vid varje vark och jag kunde sjalv kanna nar det var dags att ta i. Benen var lite stumma, men inte helt bedovade - jag kunde rora pa benen och tarna. Jag sprack pyttelite (2 stygn) men det var for att lilltjejen fastnade vid axlarna da navelstrangen satt tight runt halsen och dom inte fick den over hennes huvud, sa hon foddes "genom" ogglan liksom.
    En timme efter forlossningen gick jag pa toaletten och kande mig valdigt pigg - blodtrycket foll en aning men jag madde prima. Det kandes inte riktigt som att halva kroppen var bedovad, mer som att livmodern var medovad och att benen somnat en aning. Jag har bara gott att saga om min upplevelse, den var totalt annorlunda mot mina andra tva forlossningar !
  • Bara sarah

Hej!!
    Nej, den gör inte ont alls. Även om du är nålrädd så tveka inte att ta den, tycker jag. Den gör mer nytta än att du behöver oroa dig över smärtan att ta den. Lycka till!! 

• Katarina30

Det gjorde inte ont för mig, men lite obehagligt var det.

• Vimi

Jag sög på lustgasen som en tok medan de la edan, skakade som ett asplöv innan,var skräckslagen för nålen men i akut behov av bedövningen. då jag inte märkte att de la den, frågade hur lång tid det skulle ta och då var de redan klara  

Svar på tråden epidural ont?