• LiZoTe

Bygga muskler på hund, TIPS!!

Hej!
    Jag har en hanhund på två år, han är av rasen Nova Scotia Duck Tolling Retriever, också kallad Tollare. En retriever alltså. Vi har precis börjar ge honom ett annat foder då jag tycker att de förra fodret var skit och gav honom inte det han behövde för att bygga muskler. Men hoppas att med hjälp av detta foder och rätt träning så kan jag bygga på muskler på honom. Men jag skulle vilja ha råd och tips. Vad gör ni för att bygga muskler på era hundar? Ska tilläggas att jag inte har något körkort, ingen som kan ta mig till badplatser. Zorro har också något som veterinären säger är fukteksem som vi behandlar så just nu har han även badförbud...

Vi har inget sådant där Grushögsställe som jag vet skulle göra susen. Och jag är rädd för att gå in i skogar då det finns sjukt mycket fästingar där jag bor... Just nu cyklar vi en hel del, men jag vill inte göra det för mycket då jag hört att de kan slita på vissa muskler. Så har ni några tips? Jag har heller inte särskilt mycket pengar, hade jag haft det så hade jag köpt en klövjeväska..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bygga muskler på hund, TIPS!!
  • Joico

Att lyfta mycket på benen är bra. Vi har en såndär "inomhusstege" som alla har nu den brukar jag lägga ner på golvet och höja upp några centimeter och låta hunden gå i stegen, alltså lyfta på fötterna mellan stegen. Det är jättebra träning för ryggen!
    Gå i högt ris och låt hunden gå i skritt. Hoppa upp på stenar och gör tricks (vacker tass, sitt, ligg osv). Balansera på stockar, gärna som rör sig lite. Gå slalom mellan saker, typ träd. 

Glöm INTE bort att värma upp först, det är jätteviktigt! En promenad i varierande tempo, gå sakta, småjogga osv. Och att varva ner efteråt! 

• Dellan

Du kan skaffa en bra sele och ett gammalt bildäck på fälg som han kan dra bakom sig det är jättebra träning eftersom han klarar mer kan du vikta upp med sten större däck osv

• MygganMy

Vi har en labbe som vi "för-rakar" varje sommar- Annars får han våtexemt eller sk. hotspots varje år.

Dra bildäck ska vara bra ifall du har en bra sele... fast däck kanske inte alla har tillgång till...:/  

• LiZoTe
    Joico skrev 2011-07-15 21:39:09 följande:
    Att lyfta mycket på benen är bra. Vi har en såndär "inomhusstege" som alla har nu den brukar jag lägga ner på golvet och höja upp några centimeter och låta hunden gå i stegen, alltså lyfta på fötterna mellan stegen. Det är jättebra träning för ryggen!
    Gå i högt ris och låt hunden gå i skritt. Hoppa upp på stenar och gör tricks (vacker tass, sitt, ligg osv). Balansera på stockar, gärna som rör sig lite. Gå slalom mellan saker, typ träd. 

Glöm INTE bort att värma upp först, det är jätteviktigt! En promenad i varierande tempo, gå sakta, småjogga osv. Och att varva ner efteråt! 
    Att balansera, och träna slalom gör vi redan varje dag :P (vi tränar slalom för agility) men kanske blir annan grej om man tränar mellan träd? eller?
    Jag har genomfört ett friskvårdsprogram med Zorro, det var i våras i samband med en skoluppgift. Så jag är supernoga med att värma upp, varva ner och även stretcha/massera om det varit ett hårt pass. Aldrig att jag hoppas över detta.
    MiaMorot skrev 2011-07-15 21:49:44 följande:
    vad är det för foder du har bytt till? rätt foder är A och O..
    Jag bytte från Doggy (mamma köpte... ) till Eukanuba medium Adult. Har länge vetat att det förra fodret var crap, men har inte kunnat köpa något förens nu när jag fått sommarjobb eftersom jag annars skulle vara pank.

Och angående sele, jag har liksom inte så pass mycket pengar att jag kan köpa något sådant... Mina pengar går oavkortat till vaccinationer denna månad och nästa månad får vi se.
  • MiaMorot
    Jag bytte från Doggy (mamma köpte... ) till Eukanuba medium Adult. Har länge vetat att det förra fodret var crap, men har inte kunnat köpa något förens nu när jag fått sommarjobb eftersom jag annars skulle vara pank.

Helt rätt att byta foder! Eukanuba är bra! det jag tänker är att du kanske skulle byta ut en del mål mot färskfoder? Nordic vet jag har bra grejjer.  Om man nu vill bygga muskler fort. Du kanske rent av skulle ha eukanubas högenergifoder, om du tränar mycket?  Deras Jogging&agility kanske kan vara ett bra alternativ?

• Dellan

Tradera finns ju massor å billigt gå på en hundbutik å prova ut vad han ska ha för märke och storlek säg till butiks innehavaren att du måste fundera å sätt dig hemma och börja leta :) jag fick lös ett hurrta täcke för 20 kr+frakt

• Joico
    LiZoTe skrev 2011-07-16 09:49:28 följande:
    Att balansera, och träna slalom gör vi redan varje dag :P (vi tränar slalom för agility) men kanske blir annan grej om man tränar mellan träd? eller?
    Jag har genomfört ett friskvårdsprogram med Zorro, det var i våras i samband med en skoluppgift. Så jag är supernoga med att värma upp, varva ner och även stretcha/massera om det varit ett hårt pass. Aldrig att jag hoppas över detta.
    Njae, det blir nog ungefär samma sak.

Vi har en liten bäck längs det promenadstråk vi brukar gå. Över bäcken ligger en alldeles lagom bred planka som jag brukar be hunden ställa sig på. Sen ställer jag mig i änden av plankan och vickar den försiktig så hon måste hålla balansen
    Vi brukar också kliva på timmer som ligger bredvid varann och balansera på enstaka timmerstockar.

Men som sagt, att lyfta på benen och framför allt att gå i skritt är bra träning! Gå i högt ris (jag tror inte att fästingar brukar vara i blåbärsris va?) i lagom tempo, hunden ska inte passgånga.

Att gå i vatten är också bra. Vi har samma problem här med fukteksem så antalet badtillfällen är tyvärr begränsade för stackars voffa, som älskar att bada men det är runt halsen hon får eksemen så att bada fötterna är OK. Att gå i vattenbrynet är bra träning.

Vad kul att ni har fått gå ett friskvårdsprogram Det låter väldigt spännande och lärorikt! 
  • Äggfis

För jämn muskulatur över kroppen kan jag rekommendera att hunden får klättra, simma, trava (dvs raskt och utan försök till passgång), leka med andra hundar, röra sig mängder i varierande skogsmark, etc. Ska du träna drag så tänk på att det främst stärker bakdelen på hunden för att träna något annat som kan stärka framvagnen. Limex och Björkis har billiga selar för lättare drag, för tyngre drag rekommenderar jag att du kontaktar t ex SWBA.

• disk

Hej! Jag har en rottis hona som har en armbågsmuskel som har läkt ihop fel när hon var liten(veterinärens ord) Jag tror dock att det också kan vara något i själva armbågen, typ glapp. Detta resulterar i att hon blir halt pga att hon har överansträngt sig-,gjort för snabba vändningar eller sprungit långt. Hon kan även halta jätte mkt när hon tar sig upp från sin biabädd, jätte stel liksom. Så nu får hon allt ligga i sängen:) Men det jag ville komma fram till iaf var att fråga om det var någon som har några grymma tips på hur man stärker musklerna i frambenen/runt armbågen? Tror det hade gjort susen för henne, att det sitter ihop tajtare med större muskler så att det blir mer stöd... Är jätte tacksam för svar!, Det är gör så ont i hjärtat när ja ser att hon har ont :'(

Med vänliga hälsningar Dess

• Bemsan

Jag tränar Weight pulling med min hund. jag började med att köpa en bra dragsele sen så köpte jag olika kedjor inne i en byggaffär (dem finns i metervara). började med lite vikt i början och ökade sakta. Nu har jag en mops, så det var inte så tungt alls i början, du kan börja med bra mycket mer vikt till din.

det skall dock inte vara allt för påfrestande för hunden, sen kan man variera hur länge dem ska dra. jag kan fortfarande gå ner till de lägre vikterna men gå med dem på en lång runda istället.

• Apopan

disk: Har du varit hos en fysioterapeut med hunden? Det är inte särskilt dyrt att få en genomgång av hunden och då får du också jättemycket tips om vad du kan göra för att bygga upp musklerna på ett hållbart sätt. Kanske tycker fysioterapeuten att mer åtgärder krävs också. Låter ju inte alls bra det där. Är som sagt hemskt att se sin hund må dåligt. Hoppas det ordnar sig för er.

• ModestyB

Backträning, drag, simning (ute på sommaren och pool på vintern), pilatesbollträning (måste ske kontrollerat och sakta, ta reda på hur du ska göra) är helt oslagbar träning för muskler och ledband!

• Snorkmaiden

Jag har också en tollare som jag har mycket "rehab-tänk" på då han lätt sträcker sig. Uppvärmningen är VRÅLviktig, kan nästan inte understryka detta nog. Vi tränar drag (mig på inlines), intervaller i uppförsbacke vilket matte tycket är skitjobbigt, balansövningar som stärker ryggen ex. Sitt fint och hålla den positionen (då får hunden stabilitet i muskler som kanske inte används så mycket annars), cavaletti (går/travar över hinder som är i olika höjd och med olika långa mellanrum). Nästa,steg blir att börja med WP, ska bara få tag på en bra sele först :)

• Robbocop

Om du var en backe i närheten kan du springa med hunden i den, antingen rakt upp och ner eller diagonalt upp och ner för att belasta hundens alla muskler. Simning är bra och även dra eller dragkamp med alla tassar i backen.

Svar på tråden Bygga muskler på hund, TIPS!!