• Imortaelis

Drömmen Om Egen Häst

Jag vill börja med att poängter att detta är VÄÄÄÄLDIGT tidigt i planeringsstadiet. Visst vi har stallet, utrymmet och allt. Men det är vissa faktorer som saknas (kunskap och tid framförallt eftersom att vi har små barn hemma nu) så jag tänkte hör lite med er lite mer hästkunniga här, inför framtida beslut.

Jag har väldigt lite erfarenhet, visst jag vet hur man rider, mockar, ryktar och lite så. Men längre än så går det inte. Finns det kurser man kan gå? Kanske som är mer eller enbart inriktat på skötsel? Rida kan man ju göra på ridskola och det har vi gott om här i trakterna.

Vad anser NI är det viktiga att tänka på innan man skaffar häst?

Vad ligger måndaskostnaden på ungefär?

Hur mycket tid får man räkna med att det ska finnas för hästen + skötseln?

Sen har jag även tänkt, att det borde ju gå att kunna hitta någon slags mentor, som kan hjälpa en, emot lite ersättning såklart. För det kan ju alltid vara bra att ha någon med mycket kunskap som kan hjälpa och vägleda en.

Vad ska man tänka på när man väljer ras?
    Är väldigt intresserad av islandshästar. Någon som har erfarenhet av denna ras? Kanske något man ska tänka på extra med just dom?
    Hästen kommer användas i utomshusridning på landsbygd/skog, kanske även lite hoppning.

Hästar är ju flockdjur, men har läst att man kan ha en häst bara det att den kan få gå med får. Alltså att man inte behöver två hästar utan att den kan finna sällskap i andra djur. Stämmer detta?

Jätte tacksam för svar, tips och råd, även på saker jag kanske inte skrivit här.
    All info mottages med öppna armar :)

• Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst
  • Imortaelis
    Betty Ballbreaker skrev 2011-06-28 19:44:25 följande:
    Kolla upp rasen haflinger! Underbart temperament, viktbärande och kan säkert användas även till dragarbete. Därtill ofta billiga samt mycket vackra.
    Tack för tipset ! Ska kolla upp denna ras också, finns ju så otroligt många vackra och underbara hästar så man får ju beslutsångest nästan :)
  • Tero

Tips - titta efter individ och inte ras, det kommer du oftast längst på.

Om man snöar in sig på en viss ras och bara söker annonser på den riskerar man att missa alla de där andra användbara, härliga hästarna man inte tänkt sig.

Du tänker säkert redan så, med det skadar inte att poängtera det!

• moroten

Jag håller med om att du sk titta efter individ och inte ras. Köp en äldre läromästare och inte en billig unghäst som du behöver jobba mkt med. Det krävs mkt mer kunskap och erfarenhet med unghästar än vad folk ibland tror. Sen är hästar flockdjur och ska alltid hållas med minst en artfrände. Helst ska de gå iflock. Har du tänk ha hästen hemma eller hyra stallplats? Det är ju en fråga om både ekonomi och tid. Men det kan vara skönt att hyra på ett bra stall med hästkunniga omkring sej om man känner sej osäker. Jag tycker som andra att börja som medryttare ett halvår innan du köper häst, då får du känna på hur det känns. Hoppas det går bra för dej!

• Imortaelis

Tack för ytterligare råd !

Väldigt härligt att så många svarar, för det är ju så många saker man kanske helt enkelt inte tänker på som nybörjare.

• IsabelleLi

Vilken bra tråd! TS och jag verkar gå i samma tankar Glad

Jag undrar lite över olika raser och längd på ryttaren. Min man är en bra bit över medellängd, hur funkar det med tex Haflinger, tinker, fjording eller islänning? Vi tänker oss 2-3 hästar om ett par år. Jag har ridit nåt enstaka år i nedre tonåren, maken har mer hästvana och ett av våra barn har börjat på ridskola. Jag ska börja om med ridskola nu för att fräscha upp kunskaperna. Det vi vill ha är skogsmullehästar att mysa med, och även ev kunna använda dem lite grann på gården. 

• En till mamma

Jag avråder starkt att köpa en fjording som första häst, de har oftast en mycket stark egenvilja. Är man en aning okunnig kan detta bli farligt.

Det du bör tänka på är att du köper en äldre och tryggare häst, den dagen du letar ska du vara ärlig och säga att du är okunnig och första köpare. Har sålt ett antal hästar, vissa passar perfekt för  nybörjare andra inte, kommer det någon och säger att de är förstagångs köpare så kan jag säga om hästen passar eller ej.

Det du behöver tänka om du ska ha hästarna hemma så är det fodringarna varje dag som är ett problem. De bör äta minst 3 gånger per dag, 7 dagar i veckan. Gärna fler gånger.

Det är oftast lättast att ha hästarna på lösdrift.

• IsabelleLi

Troligen börjar vi med uppstallning hos grannen som har en ledig box för fullstor häst. Vi kommer isåfall att göra upp tjänstgöringsschema för stallet. Men innan dess blir det ridskola ett par år för mig på ett ställe där stalltjänst ingår för alla ridskoleelever. Självklart tillsammans med vana personer! Sen ska jag såklart också se till att skaffa mig teoretiska kunskaper parallellt med detta.

Mannen har tidigare varit sambo med en tjej som hade 3 hästar. Hästarna var främst hennes ansvar, men han är väl införstådd med vad det kräver i pengar, tid och arbetsinsats. Vi kommer även att ha andra djur som ska ha mat och tillsyn i hagar, så "låsta" blir vi ändå.

• Lantis75

Håller absolut inte med om att fjording inte skulle passa som förstahäst. Har precis ridit in min unghäst som också var min andra häst jag haft. En fjording som är gudasnäll, inte envisare än någon av mina vänners hästar och en frisk och sund häst som tål lite jävlaranamma. Går ute nästan året runt utan täcken och har under sina 4½ år aldrig varit sjuk eller visat tendens till fång - eksem - kolik.

Jag vill nog säga att just fjording är en utmärkt första häst, köper man en runt 12-14 år så har du en trygg och säker viktbärande häst, en shettis som sällskap så har du både häst till dig och din dotter. Dessutom behöver de inte mycket bete då båda raserna har lätt för att lägga på mage. Ett sto så kan du dessutom efter ett par år när du börjar bli lite mera självsäker ta eget föl och sen är cirkeln igång =)

Lycka till.

• En till mamma
    Lantis75 skrev 2011-07-24 12:04:32 följande:
    Håller absolut inte med om att fjording inte skulle passa som förstahäst. Har precis ridit in min unghäst som också var min andra häst jag haft. En fjording som är gudasnäll, inte envisare än någon av mina vänners hästar och en frisk och sund häst som tål lite jävlaranamma. Går ute nästan året runt utan täcken och har under sina 4½ år aldrig varit sjuk eller visat tendens till fång - eksem - kolik.

Jag vill nog säga att just fjording är en utmärkt första häst, köper man en runt 12-14 år så har du en trygg och säker viktbärande häst, en shettis som sällskap så har du både häst till dig och din dotter. Dessutom behöver de inte mycket bete då båda raserna har lätt för att lägga på mage. Ett sto så kan du dessutom efter ett par år när du börjar bli lite mera självsäker ta eget föl och sen är cirkeln igång =)

Lycka till.

Ja det stämmer på fåtal av fjordingar men eftersom de är avlade från början att vara sega, envisa och starka så slår detta igenom då de endast får motion några dagar i veckan och går i en hage resterande av tiden. Men självklart hanterar du hästen på rätt sätt och arbetar den som den är avlad att arbeta är et en trevlig individ. Men jag står fast vid att en person med liten hästvana bör inte skaffa sig en fjording.
  • casjacool

ja själv köpte en isis nu i början av året, har väl ingen jätte vana av att ha egen häst. men man lär sig, sen om de e något ja undrar över så frågar jag de andra i stallet. jag har min isis på lösdrift. men har även en box till henne. betalar 1000kr i stallhyra, då ingår spån å hö i de priset. å sommar halvåret betalar man 500kr i mån.

• fibbe

Allt som allt så kostar min häst mig ca 3000:- i fasta kostnader i månaden.

Stallhyra: 1700:- då är allt inräknat förutom kraftfoder

Kraftfoder ca 500:- månaden

Hovslagare,i snitt 500:- månaden (betalar 1000:- för en skoningvar 8:de vecka)

Försäkring: 300:- månaden

Sen tillkommer FÖR MIG bensin till och från stallet  (1000:- månaden),träningar med hästen,kanske runt 600:- månaden,hästransporten 800:- månaden,vaccinering kanske en 100:- i månaden om man slår ut det,ev veterinärbesök kan bli hur dyrt som helst.

Det ÄR dyrt med häst,men absolut värt det!

• fibbe
    fibbe skrev 2011-07-28 13:35:48 följande:
    Allt som allt så kostar min häst mig ca 3000:- i fasta kostnader i månaden.

Stallhyra: 1700:- då är allt inräknat förutom kraftfoder

Kraftfoder ca 500:- månaden

Hovslagare,i snitt 500:- månaden (betalar 1000:- för en skoningvar 8:de vecka)

Försäkring: 300:- månaden

Sen tillkommer FÖR MIG bensin till och från stallet  (1000:- månaden),träningar med hästen,kanske runt 600:- månaden,hästransporten 800:- månaden,vaccinering kanske en 100:- i månaden om man slår ut det,ev veterinärbesök kan bli hur dyrt som helst.

Det ÄR dyrt med häst,men absolut värt det!
    Lägger mellan 30 min-4 timmar i stallet per dag,om man inte ska rida så går det snabbt att mocka och göra i ordning,och eftersom in och utsläpp ingår i hyran så behöver jag inte lägga på den tiden heller.

Ett tips är att ni inte haft egen häst förut,så stalla in hästen i ett stall med många hästvana,om så bara för ett år,innan ni tar hem den till gården,då hinner ni få in rutinerna,och ni har folk att fråga om ni undrar något!

Jag skaffade häst tidigt,och hade inte så mycket kunskap,men det gick bra endå,för alla andra i stallet fanns där,och jag kunde fråga om jag undrade över något,om jag hade haft hästen ensam på gården hade det nog gått mycket sämmre än vad det gjorde!
  • IsabelleLi
    fibbe skrev 2011-07-28 13:40:20 följande:
    Lägger mellan 30 min-4 timmar i stallet per dag,om man inte ska rida så går det snabbt att mocka och göra i ordning,och eftersom in och utsläpp ingår i hyran så behöver jag inte lägga på den tiden heller.

Ett tips är att ni inte haft egen häst förut,så stalla in hästen i ett stall med många hästvana,om så bara för ett år,innan ni tar hem den till gården,då hinner ni få in rutinerna,och ni har folk att fråga om ni undrar något!

Jag skaffade häst tidigt,och hade inte så mycket kunskap,men det gick bra endå,för alla andra i stallet fanns där,och jag kunde fråga om jag undrade över något,om jag hade haft hästen ensam på gården hade det nog gått mycket sämmre än vad det gjorde!
    Ja, i mitt fall så blir det ju bara 1 hästvan i och med att grannen bara har sina egna hästar i sitt stall. Men hon har haft häst i många år och har jobbat som veterinärsassistent åt distriktsveterinären.

Nån som har nåt tanke kring det här med storlek på häst och storlek på ryttare? Tex en Haflinger eller Islänning - viktbärande raser, men när blir en ryttare för tung - och framför allt för lång?
  • fibbe

Det sägs att för att det ska SE bäst ut så ska hästen vara 10 cm längre än dig själv,tex jag som är 172,ska ha en häst på 162,men jag har faktist haft mindre hästar en så,en nordsvensk som var ca 151,och en arab på 149,började sedan rida på "stora" hästar och kände verkligen hur mycket bättre det kändes! Så nu har jag en unghäst som ska sluta på runt 170 cm,lite för stor igentligen,men jag kunde inte låta bli! =)¨

Lappen från ridskolan ang vikter om jag minns rätt:

c-ponny: max 60 kg
    d-ponny: max 70 kg
    Stor smäcker häst max 80 kg
    Stor grövre häst: max 95 kg

Tänk dock att detta gällde på en ridskola,där hästarna går några pass per dag.

Mina hästar som jag haft skulle jag kunna slänga upp ca 95kg på nordisen,och 75kg på araben,på halvblodet jag har nu vet jag inte,för han är bara ett år än. En grooov d-ponny i stallet tar ca 85,medans den betydligt smäckrare 70,så man får ju se lite hur hästen ser ut,en haflinger känns grova,och skulle nog orka som nordisen,runt 95 kanske,man får ju tänka att många karlar rider också,och dom brukar ju vara både långa och tunga! =)

Ang längd så beror det ju på hästen,på nordisen kände jag mig aldrig för lång,medans på araben kännde jag mig alltid för långt,trots att det skillde bara 2 cm på hästarna.

Du får prova dig fram och se vad som känns bäst! Jag kommer (nog) aldrig nånsin köpa häst under 160 cm igen,

• IsabelleLi

Jag är rätt så medel i både längd och vikt, så för egen del är jag inte så fundersam eftersom vi är inställda på viktbärande raser. MEN maken vill ju gärna rida också och han är låååång och därmed väger han också skapligt mycket, fast han är slank för sin längd iofs. En Shire kanske skulle passa Glad

• fibbe

Ja,fast en shire kan ställa till ganska mycket bekymmer,svårt att hitta en stallplats,svårt att få tag på en transport,och svårt att få tag på hovslagare,men om man har hört sig för så att det är möjligt så finns det ju inget som säger att en shire är en dum häst! Dom är väldigt vackra i mina ögon!

Vissa kallblod blir ju bra höga,kanske satsa på en sån? Såg en senast för nån dag sen som låg på 164. En korsning tinker/paint som ligger på 171,ser grov och fin ut,han kan nog bära mycket vikt och längd,film på han:
    ">

, finns massa hästar som passar om man kikar runt. 

• IsabelleLi
    fibbe skrev 2011-07-29 10:35:16 följande:
    Ja,fast en shire kan ställa till ganska mycket bekymmer,svårt att hitta en stallplats,svårt att få tag på en transport,och svårt att få tag på hovslagare,men om man har hört sig för så att det är möjligt så finns det ju inget som säger att en shire är en dum häst! Dom är väldigt vackra i mina ögon!

Vissa kallblod blir ju bra höga,kanske satsa på en sån? Såg en senast för nån dag sen som låg på 164. En korsning tinker/paint som ligger på 171,ser grov och fin ut,han kan nog bära mycket vikt och längd,film på han:
    ">

" target="_blank">

, finns massa hästar som passar om man kikar runt. 
    Mmm... Tinker är definitivt en ras jag är intresserad av, så vackra! Dock har jag inte haft äran att träffa så särskilt många. Make och son har iallafall börjat på ridskola nu. Ett steg i rätt riktning Glad Jag har tyvärr inte kunnat vara med något eftersom lektionerna är lite i senaste laget för att hålla lillemannen vaken. Men om jag fattat rätt så har maken fått rida en Paint.
Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst