Inlägg från: fibbe |Visa alla inlägg
  • fibbe

Drömmen Om Egen Häst

Allt som allt så kostar min häst mig ca 3000:- i fasta kostnader i månaden.

Stallhyra: 1700:- då är allt inräknat förutom kraftfoder

Kraftfoder ca 500:- månaden

Hovslagare,i snitt 500:- månaden (betalar 1000:- för en skoningvar 8:de vecka)

Försäkring: 300:- månaden

Sen tillkommer FÖR MIG bensin till och från stallet  (1000:- månaden),träningar med hästen,kanske runt 600:- månaden,hästransporten 800:- månaden,vaccinering kanske en 100:- i månaden om man slår ut det,ev veterinärbesök kan bli hur dyrt som helst.

Det ÄR dyrt med häst,men absolut värt det!

• fibbe
    fibbe skrev 2011-07-28 13:35:48 följande:
    Allt som allt så kostar min häst mig ca 3000:- i fasta kostnader i månaden.

Stallhyra: 1700:- då är allt inräknat förutom kraftfoder

Kraftfoder ca 500:- månaden

Hovslagare,i snitt 500:- månaden (betalar 1000:- för en skoningvar 8:de vecka)

Försäkring: 300:- månaden

Sen tillkommer FÖR MIG bensin till och från stallet  (1000:- månaden),träningar med hästen,kanske runt 600:- månaden,hästransporten 800:- månaden,vaccinering kanske en 100:- i månaden om man slår ut det,ev veterinärbesök kan bli hur dyrt som helst.

Det ÄR dyrt med häst,men absolut värt det!
    Lägger mellan 30 min-4 timmar i stallet per dag,om man inte ska rida så går det snabbt att mocka och göra i ordning,och eftersom in och utsläpp ingår i hyran så behöver jag inte lägga på den tiden heller.

Ett tips är att ni inte haft egen häst förut,så stalla in hästen i ett stall med många hästvana,om så bara för ett år,innan ni tar hem den till gården,då hinner ni få in rutinerna,och ni har folk att fråga om ni undrar något!

Jag skaffade häst tidigt,och hade inte så mycket kunskap,men det gick bra endå,för alla andra i stallet fanns där,och jag kunde fråga om jag undrade över något,om jag hade haft hästen ensam på gården hade det nog gått mycket sämmre än vad det gjorde!
  • fibbe

Det sägs att för att det ska SE bäst ut så ska hästen vara 10 cm längre än dig själv,tex jag som är 172,ska ha en häst på 162,men jag har faktist haft mindre hästar en så,en nordsvensk som var ca 151,och en arab på 149,började sedan rida på "stora" hästar och kände verkligen hur mycket bättre det kändes! Så nu har jag en unghäst som ska sluta på runt 170 cm,lite för stor igentligen,men jag kunde inte låta bli! =)¨

Lappen från ridskolan ang vikter om jag minns rätt:

c-ponny: max 60 kg
    d-ponny: max 70 kg
    Stor smäcker häst max 80 kg
    Stor grövre häst: max 95 kg

Tänk dock att detta gällde på en ridskola,där hästarna går några pass per dag.

Mina hästar som jag haft skulle jag kunna slänga upp ca 95kg på nordisen,och 75kg på araben,på halvblodet jag har nu vet jag inte,för han är bara ett år än. En grooov d-ponny i stallet tar ca 85,medans den betydligt smäckrare 70,så man får ju se lite hur hästen ser ut,en haflinger känns grova,och skulle nog orka som nordisen,runt 95 kanske,man får ju tänka att många karlar rider också,och dom brukar ju vara både långa och tunga! =)

Ang längd så beror det ju på hästen,på nordisen kände jag mig aldrig för lång,medans på araben kännde jag mig alltid för långt,trots att det skillde bara 2 cm på hästarna.

Du får prova dig fram och se vad som känns bäst! Jag kommer (nog) aldrig nånsin köpa häst under 160 cm igen,

• fibbe

Ja,fast en shire kan ställa till ganska mycket bekymmer,svårt att hitta en stallplats,svårt att få tag på en transport,och svårt att få tag på hovslagare,men om man har hört sig för så att det är möjligt så finns det ju inget som säger att en shire är en dum häst! Dom är väldigt vackra i mina ögon!

Vissa kallblod blir ju bra höga,kanske satsa på en sån? Såg en senast för nån dag sen som låg på 164. En korsning tinker/paint som ligger på 171,ser grov och fin ut,han kan nog bära mycket vikt och längd,film på han:
    ">

, finns massa hästar som passar om man kikar runt. 

Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst