Drömmen Om Egen Häst
Jag vill börja med att poängter att detta är VÄÄÄÄLDIGT tidigt i planeringsstadiet. Visst vi har stallet, utrymmet och allt. Men det är vissa faktorer som saknas (kunskap och tid framförallt eftersom att vi har små barn hemma nu) så jag tänkte hör lite med er lite mer hästkunniga här, inför framtida beslut.
Jag har väldigt lite erfarenhet, visst jag vet hur man rider, mockar, ryktar och lite så. Men längre än så går det inte. Finns det kurser man kan gå? Kanske som är mer eller enbart inriktat på skötsel? Rida kan man ju göra på ridskola och det har vi gott om här i trakterna.
Vad anser NI är det viktiga att tänka på innan man skaffar häst?
Vad ligger måndaskostnaden på ungefär?
Hur mycket tid får man räkna med att det ska finnas för hästen + skötseln?
Sen har jag även tänkt, att det borde ju gå att kunna hitta någon slags mentor, som kan hjälpa en, emot lite ersättning såklart. För det kan ju alltid vara bra att ha någon med mycket kunskap som kan hjälpa och vägleda en.
Vad ska man tänka på när man väljer ras?
Är väldigt intresserad av islandshästar. Någon som har erfarenhet av denna ras? Kanske något man ska tänka på extra med just dom?
Hästen kommer användas i utomshusridning på landsbygd/skog, kanske även lite hoppning.
Hästar är ju flockdjur, men har läst att man kan ha en häst bara det att den kan få gå med får. Alltså att man inte behöver två hästar utan att den kan finna sällskap i andra djur. Stämmer detta?
Jätte tacksam för svar, tips och råd, även på saker jag kanske inte skrivit här.
All info mottages med öppna armar :)