• Imortaelis

Drömmen Om Egen Häst

Jag vill börja med att poängter att detta är VÄÄÄÄLDIGT tidigt i planeringsstadiet. Visst vi har stallet, utrymmet och allt. Men det är vissa faktorer som saknas (kunskap och tid framförallt eftersom att vi har små barn hemma nu) så jag tänkte hör lite med er lite mer hästkunniga här, inför framtida beslut.

Jag har väldigt lite erfarenhet, visst jag vet hur man rider, mockar, ryktar och lite så. Men längre än så går det inte. Finns det kurser man kan gå? Kanske som är mer eller enbart inriktat på skötsel? Rida kan man ju göra på ridskola och det har vi gott om här i trakterna.

Vad anser NI är det viktiga att tänka på innan man skaffar häst?

Vad ligger måndaskostnaden på ungefär?

Hur mycket tid får man räkna med att det ska finnas för hästen + skötseln?

Sen har jag även tänkt, att det borde ju gå att kunna hitta någon slags mentor, som kan hjälpa en, emot lite ersättning såklart. För det kan ju alltid vara bra att ha någon med mycket kunskap som kan hjälpa och vägleda en.

Vad ska man tänka på när man väljer ras?
    Är väldigt intresserad av islandshästar. Någon som har erfarenhet av denna ras? Kanske något man ska tänka på extra med just dom?
    Hästen kommer användas i utomshusridning på landsbygd/skog, kanske även lite hoppning.

Hästar är ju flockdjur, men har läst att man kan ha en häst bara det att den kan få gå med får. Alltså att man inte behöver två hästar utan att den kan finna sällskap i andra djur. Stämmer detta?

Jätte tacksam för svar, tips och råd, även på saker jag kanske inte skrivit här.
    All info mottages med öppna armar :)

• Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst
  • Järnsaxa

Låna eller köp några böcker av Sven Forström, han är en väldigt bra och "lättläst" NH- tränare.

• Imortaelis
    Järnsaxa skrev 2011-06-27 20:02:34 följande:
    Låna eller köp några böcker av Sven Forström, han är en väldigt bra och "lättläst" NH- tränare.
    Tack för tipset ska genast kolla upp honom!
  • Modgun

Har ni ingen 4h gård i närheten då? Där lärde jag mig massor om hästar. Är ju dessutom väldigt trevlig för barnen också =)

• Imortaelis
    Modgun skrev 2011-06-27 20:11:52 följande:
    Har ni ingen 4h gård i närheten då? Där lärde jag mig massor om hästar. Är ju dessutom väldigt trevlig för barnen också =)
    Ne jag tror tyvärr att närmsta ligger en bra bit bort.
  • Modgun
    Imortaelis skrev 2011-06-27 20:15:10 följande:
    Ne jag tror tyvärr att närmsta ligger en bra bit bort.
    Vad tråkigt =( annars hade ju det varit dunder.

Annars så är väl boktipset (som nämndes tidigare) kanske det bästa. fast jag tycker man lär sig bättre via praktiken.
  • Imortaelis
    Modgun skrev 2011-06-27 20:17:06 följande:
    Vad tråkigt =( annars hade ju det varit dunder.

Annars så är väl boktipset (som nämndes tidigare) kanske det bästa. fast jag tycker man lär sig bättre via praktiken.
    Jo precis, en bok kan ju vara toppen inledning men är ju inte lika bra som i praktiken.
    Man kanske kan höra med någon ridskola om man kan få vara där och hjälpa till några dagar i veckan. Det är ju gratis hjälp för dom plus att ,man själv får enormt mycket utav det.
  • tiso 85

Vad en häst kostar i månaden är jättesvårt att säga men så här såg det ut för mig:

Stallplats med allt strö o foder utom tillskott: 3000kr
    Tillskott (steel joint): 100
    Försäkring (Va färsäkrad för ca 100.000): 1500kr
    Hovslagare :950
    Tävlingar/träningar: 1000 olika beroende hur mycke man åkte!

Listan på utrustning,transport mm kan göras lång beroende på hur man vill använda hästen.
    Jag sålde min häst förra sommaren då jag tyckte att den tog för mycket av familjen (man o son på 3 år)
    Tillbringade ungefär 2 timmar 6dagar i veckan i stallet. Då behövde jag bara rida och pyssla. Mockning ingick i priset!

Det är värt slitet för det är underbart och ha häst man tänk efter hur mycket tid du vill lägga ner på hästen varje dag och pengar. Även om du har stall hemma kostar allt!

Försök hitta en medryttarhäst med duktig ägare som du kan få träna med, du lär dig mer så än på ridskola.
    Lycka till!

• Bia 80

Jag skulle börja med att vara medryttare alt. fodervärd för att prova på men ändå inte ha fullt ansvar.
    Hästar är flockdjur och man kan inte ha dem ihop med vilka djur som helst, har inte stenkoll på detta. 

Jag ränkar med 3h/ gång jag är i stallet och då är det den dagliga skötseln + ridning. Sen är det allt annat runt omkring som att handla foder, hämta hö, putsa och städa utrustning etc.

Jag skulle kunna säga att driftkostnad hamnar som ALLRA billigast på 3000:-/mån och då kommer man extremt billigt undan. Det beror på om du vill ha service i stallet som insläpp, fodring etc. Men säg allt mellan 3000 - 10 000 kr/mån

Det enklaste och bästa sättet är antagligen att du är medryttare/halvfodervärd/fodervärd samt att du läser lite böcker. Det är inte som att skaffa hund utan det är mycket att tänka på som jag inte kan sammanfatta i ett litet inlägg på FL.

Men det är något otroligt givande men även ett stort ansvar.

Lycka till! 

• Bia 80

Har även goda erfarenheter av islandshästar. Robusta och bra temperament, men det beror helt och hållet på vad man har för ambitioner med sin ridning oxå.

• Järnsaxa

Sven Forström som jag tipsade om skriver böcker som är till för att användas i mötet med hästen. Han håller även i utbildningar, som jag också kan rekommendera!
    Annars är ridskolan en bra ide men det är inte samma ansvar eller arbete som att ha en egen häst.

Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst