• Imortaelis

Drömmen Om Egen Häst

Jag vill börja med att poängter att detta är VÄÄÄÄLDIGT tidigt i planeringsstadiet. Visst vi har stallet, utrymmet och allt. Men det är vissa faktorer som saknas (kunskap och tid framförallt eftersom att vi har små barn hemma nu) så jag tänkte hör lite med er lite mer hästkunniga här, inför framtida beslut.

Jag har väldigt lite erfarenhet, visst jag vet hur man rider, mockar, ryktar och lite så. Men längre än så går det inte. Finns det kurser man kan gå? Kanske som är mer eller enbart inriktat på skötsel? Rida kan man ju göra på ridskola och det har vi gott om här i trakterna.

Vad anser NI är det viktiga att tänka på innan man skaffar häst?

Vad ligger måndaskostnaden på ungefär?

Hur mycket tid får man räkna med att det ska finnas för hästen + skötseln?

Sen har jag även tänkt, att det borde ju gå att kunna hitta någon slags mentor, som kan hjälpa en, emot lite ersättning såklart. För det kan ju alltid vara bra att ha någon med mycket kunskap som kan hjälpa och vägleda en.

Vad ska man tänka på när man väljer ras?
    Är väldigt intresserad av islandshästar. Någon som har erfarenhet av denna ras? Kanske något man ska tänka på extra med just dom?
    Hästen kommer användas i utomshusridning på landsbygd/skog, kanske även lite hoppning.

Hästar är ju flockdjur, men har läst att man kan ha en häst bara det att den kan få gå med får. Alltså att man inte behöver två hästar utan att den kan finna sällskap i andra djur. Stämmer detta?

Jätte tacksam för svar, tips och råd, även på saker jag kanske inte skrivit här.
    All info mottages med öppna armar :)

• Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst
  • tiso 85

Jag glömde skriva att det är jättebilligt  med 3000!

På mitt andra ställe betalade jag ca 4500/mån exl mockning!  Priserna kan variera stort!

• Bia 80
    tiso 85 skrev 2011-06-27 20:33:03 följande:

Jag glömde skriva att det är jättebilligt  med 3000!

På mitt andra ställe betalade jag ca 4500/mån exl mockning!  Priserna kan variera stort!

Absolut!! Jag kommer billigt undan för jag har i princip ingen stallhyra, sköter insläpp och utsläpp ihop med övriga inackorderade samt hämtar spån, foder hö själv. Men det är nog ovanligt att man kommer så billigt undan
  • Imortaelis

Tack så jätte mycket för att ni delar med er !

Trodde faktiskt att det var en mycket större kostnad. Men låt oss säga då 3000 är ju ändå 3000.

Det där med medryttare har jag faktiskt grubblat lite på, om inte annat så kan det ju vara ett väldigt roligt (+ givande/lärorikt) alternativ tills flickorna här hemma blir större. Har en tös på fyra och en på sex månader, så det känns som att dom behöver bli ganska mycket större, just eftersom att hästen kommer ta väldigt mycket tid.

Har ni några mer tips på bra författare?

Som tur var finns det hästar för fullt här uppe, så att hitta mentor/någon att rida med osv är nog inga större problem, tror nästan en lapp i lokala affären räcker.

Det är ju det, jag känner ju att jag verkligen vill ha koll på läget innan man skaffar häst. Känns ju inte bra varken emot mig och framförallt emot hästen, att köpa någon och kanske i rent oförstånd inte ge den det som den behöver. Så pluggas på ska det göras ordentligt först och då även praktisk träning. Sen är det väl även att man måste verkligen kolla om utrymmet för en häst finns i ens liv.
    Det är ju precis som ni säger, enormt givande men ett stort ansvar.

Hur är det med "arbetarhästar", går dom även bra att använda till ridning? Vi har ju drömmen om en självförsörjande gård här, och då hade det passat väldigt bra med en arbetarhäst just för den saken skull att använda den till jordbruket då och så vidare. Var mannen som föreslog det, men var lite tveksam då jag inte vet om dom är bra riddjur eller inte.

• sanna91

Det finns en lag som säger att en häst inte får gå ensam jag är inte säker på att d innebär att den måste gå med en annan häst eller om den kan gå med ett annat djur som tex. får. Men en häst mår allra bäst av att gå med andra hästar i och med att d är ett flockdjur som ja tror nån nämnde:) om du känner att du inte vill köpa 2 hästar hade du ju kunnat hyra ut stallplats så att du hade kunnat få hjälp å råd av de som hyr in plus att hästen då får det sociala umgänget den mår bäst av. sen måste man tänka på att d kan komma väldigt dyra oväntade kostnader så som saftiga vetrinärskostnader. Sen bör du tänka på att d kostar rätt mkt att köpa sadel träns borstar mockningsredskap mm.

• Imortaelis
    sanna91 skrev 2011-06-27 22:20:37 följande:

Det finns en lag som säger att en häst inte får gå ensam jag är inte säker på att d innebär att den måste gå med en annan häst eller om den kan gå med ett annat djur som tex. får. Men en häst mår allra bäst av att gå med andra hästar i och med att d är ett flockdjur som ja tror nån nämnde:) om du känner att du inte vill köpa 2 hästar hade du ju kunnat hyra ut stallplats så att du hade kunnat få hjälp å råd av de som hyr in plus att hästen då får det sociala umgänget den mår bäst av. sen måste man tänka på att d kan komma väldigt dyra oväntade kostnader så som saftiga vetrinärskostnader. Sen bör du tänka på att d kostar rätt mkt att köpa sadel träns borstar mockningsredskap mm.

Jo precis  höga kostnader i någon form är ju bara att räkna med.
    Är det ju ioförsig med vilket djur man än skaffar, speciellt om dom blir sjuka, trots försäkringar går ju kostnaderna lätt ganska högt upp.

Jo jag har läst det att hästar inte mår bra av att vara ensamma. Men läste någonstans, att  det ska kunna gå bra med andra djur som sällskap. Tror även någon hävdade att det räcker med att hästen ser andra hästar. Men har inte hittat något rent konkrekt fakta på detta.
  • Tero

Du har inte funderat över att skaffa en shettis som sällskap, en liten en du kan köra och ha med som handhäst?

Jag hade tidigare en islänning och en shettis och den lilla killen hängde alltid med ut i skog och mark. Han sprang lös men följde oss som en hund. Inte att rekommendera innan man vet att man har full koll på båda hästarna, men de är ändå flockdjur och följer ledaren. Tar du den lilla i longerlina har du bra kontroll

Dessutom, jag insåg snabbt att kombinationen islänning och shettis rankar ganska högt när man söker medryttare, många mammor vill rida ut med sina barn

• Imortaelis
    Tero skrev 2011-06-27 23:42:59 följande:
    Du har inte funderat över att skaffa en shettis som sällskap, en liten en du kan köra och ha med som handhäst?

Jag hade tidigare en islänning och en shettis och den lilla killen hängde alltid med ut i skog och mark. Han sprang lös men följde oss som en hund. Inte att rekommendera innan man vet att man har full koll på båda hästarna, men de är ändå flockdjur och följer ledaren. Tar du den lilla i longerlina har du bra kontroll

Dessutom, jag insåg snabbt att kombinationen islänning och shettis rankar ganska högt när man söker medryttare, många mammor vill rida ut med sina barn
    Det var ju faktiskt ett bra tips. :)
    Passar ju bra om man skaffar dom innan tjejerna här hemma blir för stora också. Verkligen värt att tänka på och kolla upp lite närmare.
  • riboflavin
    Imortaelis skrev 2011-06-28 08:47:17 följande:
    Det var ju faktiskt ett bra tips. :)
    Passar ju bra om man skaffar dom innan tjejerna här hemma blir för stora också. Verkligen värt att tänka på och kolla upp lite närmare.
    Vi hade en Falabella som sällskap till vår fjording, men en shettis kan nog vara bättre om man även vill kunna använda sällskapshästen. Fjordingen för övrigt är en ras som kan användas både i arbete och som ridhäst/körhäst.

Våran var ju tänkt som ridhäst men hade viss erfarenhet av att gå med plog när vi köpte henne som 6-åring.
    Efter stormen Gudrum var hon ovärdelig då vi kunde komma åt att röja hemifrån och ut mot stora vägen med hjälp av henne, under 2 veckor var det även så att vi fick rida till affären eftersom vi omöjligt kunde komma fram med bil. 
    Det var helt fantastiskt att se henne i sitt rätta element och hon drog stockar som om hon adrig gjort annat. 
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Imortaelis
    riboflavin skrev 2011-06-28 09:05:12 följande:
    Vi hade en Falabella som sällskap till vår fjording, men en shettis kan nog vara bättre om man även vill kunna använda sällskapshästen. Fjordingen för övrigt är en ras som kan användas både i arbete och som ridhäst/körhäst.

Våran var ju tänkt som ridhäst men hade viss erfarenhet av att gå med plog när vi köpte henne som 6-åring.
    Efter stormen Gudrum var hon ovärdelig då vi kunde komma åt att röja hemifrån och ut mot stora vägen med hjälp av henne, under 2 veckor var det även så att vi fick rida till affären eftersom vi omöjligt kunde komma fram med bil. 
    Det var helt fantastiskt att se henne i sitt rätta element och hon drog stockar som om hon adrig gjort annat. 
    Ska kolla upp den med, eftersom vi ju faktiskt är intresserade av en arbetarhäst!

Djur finns ju oftast kvar, när maskiner inte alltid funkar :)
  • Betty Ballbreaker

Kolla upp rasen haflinger! Underbart temperament, viktbärande och kan säkert användas även till dragarbete. Därtill ofta billiga samt mycket vackra.

Svar på tråden Drömmen Om Egen Häst