Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska svara faktiskt för det är så olika beroende på situation och tillfälle, och garanterat beror det väldigt mycket på barn också. Vår första går helt enkelt inte att "driva på" eftersom hon slår bakut direkt då. Dvs hon blir helt hysterisk och får ett totalt sammanbrott. Helt enkelt. Man får med små små medel försöka hitta en balans mellan att uppmuntra (dvs inte driva på) och att vänta in. Det är väldigt svårt. Faktiskt. Balansgången är hårfin och minsta lilla man råkar pusha för mycket skapar överväldigande reaktioner och ofta en skräck och ett avståndstagande som sedan blir väldigt svår att överbrygga (been there done that).
Samtidigt så kan man omöjligt påstå att jag är "inväntare" heller. Tex så började vi ju med pottan redan vid 4 månader (haha) men visst, det var ju på signal från henne men det var ju ett aktivt köp från vår sida... vi började även aktivt när hon var drygt 2 år att testa låta henne somna själv, vilket visserligen också var på signal från henne eftersom hon somnade mycket snabbare så... dagssömnen kom sig så att hon vissa dagar vägrade sova alls, och vissa dagar när hon sov så somnade hon aldrig på kvällarna istället. Så visst, vi tog aktivt bort dagsvilan helt alla dagar så småningom, men framförallt att vi slutade försöka få henne att somna när vi märkte att hon inte behövde. Även detta med att gå är ju lite si och så med? Hon tog det allt i sin takt, första stegen vid 13 månader men valde inte bort krypandet förrän vid 17 månader. Men när vi runt 2 år eller något sådant började testa att lämna vagnen hemma vid mycket korta turer blev det alldeles för mycket för henne. Totala sammanbrott. Men så har vi väl försökt lite då och då, typ på affären osv, och då har man ju märkt när hon har börjat vara mogen för det.
Matningen inväntade vi jättelänge, hon vägrade ju äta och åt aldrig öht om man inte matade henne (som vi tyckte då) så hon var över 2 år innan ffa jag bestämde att detta går inte längre, är hon hungrig får hon äta själv punkt. Det började plötsligt kännas helt sjukt att man satt och matade en flicka på över 2 år. Men maten har ju alltid varit svårt med henne, och fortfarande äter hon ju ibland ingenting alls men då matar vi henne såklart inte längre utan då får hon väl helt enkelt låta bli då. Hon tycker kanske att det är mer spännande att leka just då... man har inte så mycket att säga till om då, hon äter helt enkelt inte och man kan inte mata barn år efter år...
Så jag känner mig varken som någon pådrivare eller inväntare... ibland det ena och ibland det andra! Och jag tror att både jag och sambon är ungefär lika, på vissa punkter driver han nog lite mer och på vissa punkter är det jag som är mer drivande. Men när jag nu har resonerat lite så känner jag mig ändå mest som en pådrivare eftersom jag känner att man hela tiden på ett mycket balanserat sätt måste "pusha" henne för att hon ska våga liksom. Rent instinktivt så drar hon sig ju för allt, och allt nytt är liksom jobbigt och hemskt. Då får man hjälpa lite på traven, men bara lite! Uppenbart är ju att det inte fungerar att "vänta in" henne många gånger, för då skulle vi nog fortfarande få mata henne eller köra runt med henne i vagn, snart 4 år gammal
Återstår att se hur lillasyster blir, hon är bara knappt 10 månader ännu!