• Tom Araya

Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?

Nu tänker jag ta upp ett ämne som politiker ratat länge, nämligen frågan om det Svenska försvarets vara eller inte vara.
    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt? Ja/nej, argument för/emot mm.
    Om nej, vi ska inte lägga pengar på en militär försvarsmakt,
    hur ser du då på
    hot i dagsläget
    åtgärder om hot uppstår mm

Om ja, vi ska ha en militär försvarsmakt,
    Hur ska den se ut,
    styrka
    budget
    värnplikt

Övriga frågor för alla oberoende av stånpunkt i ovanstående fråga,
    militär eller säkerhetspolitisk allians med andra länder, exempelvis inom norden, EU, NATO m.fl.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:02
    En tråd för diskussion om nuvarande regerings försvarspolitik:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-25 19:53:50 följande:
    Jo, men vi kommer inte att ha några flygplan, eller tunga luftvärnsrobotar efter dag ett i vilket fall.
    Vad hade du tänkt skulle slå ut dessa som de inte själva kan verka mot?
  • 100kgpappa
    Tom Araya skrev 2017-04-25 20:47:06 följande:

De allra lättaste systemen som Stinger behöver inget mer än den burna roboten med sikte och kostar ca 38 000 USD per enhet (enligt Wikipedia). Räckvidden är drygt 4000-7500 meter beroende på version.

För något tyngre system med lite mer räckvidd och mer avancerad siktes- och styrningsteknik som svenska robot 70 får du räkna med minst 100 000 kr per robot, medans systemet som helhet kostar mer.

Lv-robot med längre räckvidd kan nå plan innan de når oss och de kan även nå bomb- och spaningsplan på hög höjd. Är de vertikalstartande så kan du även verka från terräng där fientligt flyg har svårt att upptäcka dig och verka mot dig, till skillnad mot lättare lv-robot som måste riktas och skjutas mot målet.

Vad säger att de lätta system du förespråkar inte slås ut med artilleri och flygbombning långt innan någon fientlig enhet kommit inom dess räckvidd?

Angående det sista, mängden förhindrar det. 2/3 kanske slås ut inledningsvis, men sen när förbanden tagit sig ut ifrån mobplatser så finns det iallafall något kvar.

Mitt tänk bygger ju helt helt doktrinskifte, och kommer aldrig att genomföras. Det bygger dessutom på att det finns en oerhört stark försvarsvilja och att vi är beredda att offra liv för försvara vårt land.

Nu ser det tyvärr inte ut så i Sverige, utan åsikter som "jag vill inte dö eller döda för mitt land, jag är världsmedborgare" är väldigt vanliga, och syltryggarna i regeringen skulle inte heller våga sätta hårt mot hårt.

Jag förstår ju precis ditt tänk med luftvärnet, gjorde lumpen på rbs90 själv, men jag tycker idén om ett stort försvar med lätta vapen är intressant jämfört med ett litet med tunga vapen.

Men kan hålla med om att just kvalificerat luftvärn kan vara bra att ha, men ska man ha system som patriot då blir det dyrt, riktigt dyrt.

Men det finns billigare system, där tex använder modifierade robotar (typ AMRAAMs) för flygplan som skjuts vertikalt som du beskrev.
  • 100kgpappa
    Tom Araya skrev 2017-04-25 20:53:27 följande:

Vad hade du tänkt skulle slå ut dessa som de inte själva kan verka mot?

Det beror naturligtvis på om vi hinner förbereda oss på en konflikt. Men kommer det oväntat, blir flygplanen utslagna på marken av kryssningsrobotar och bombning, likaså kommer övriga system att slås ut i mobförråden.

Vi har idag inga system som ens kan slå ut kryssningsrobotar, och sen har vi alla specialförband som kommet att sabotera.

Kvalificerat luftvärn har vi enstaka enheter, som kan skydda en plats, men vi kan räkna med att det kommer att vräkas in radarsökande robotar mot dem,

Hur svårt är det tex att ta sig in ett mobförråd med stridsvagnar, slänga en handgranat i eldrören, och sen är de vagnarna obrukbara?

Men om vi hinner mobilisera fullt ut, (om nu någon politiker vågar det, vi får ju inte provocera), då kan vi försvara oss rätt hyggligt. På en plats. I en vecka.
  • 100kgpappa

Kom på en sak till. Du hittade bättre uppgifter än mig på priset på tex stingers. 250 tusen ungefär per robot.

Då får vi ca 500 st för en 122:a, 5000 för 10 122::or.

Ponera att 10% av de robotarna faktisk får träff på attackhelikptrar, attacking osv. Inget land skulle acceptera en förlust på 500 flygplan. Inte 50 heller i dagens läge.

Men höghöjdsplanen kommer vi inte åt, men de kommer å andra sidan inte åt marktrupper heller.

Rbs 70 -robotar kostar faktiskt närmare miljonen, men det är inget buret system heller som de jag tänker på, även om det är rätt mycket pang för pengarna och ett bra system

• Equalizer
    100kgpappa skrev 2017-04-24 21:04:30 följande:

Jag har en ganska radikal åsikt om hur Sveriges försvar bör vara organiserat.

Idag har vi rätt bra grejer, men litet av allt, vilket gör det rätt meningslöst egentligen.

Kommer det ett överraskande anfall så kommer alla kvalificerade system (JAS, 122:or, VISBY-korvetter, osv) att slås ut direkt med med kryssningsrobotar och flyganfall.

Ända sättet för ett litet land att stå emot en stormakt är genom att ha mycket soldater, och genomföra lågintensiv strid utan tydliga frontlinjer.

Vi ska ha allmän värnplikt och alla i åldern 20-60 ska ha en krigsuppgift. (behöver inte vara militär, det kan handla om produktion av för landet vital utrustning, livsmedelsproduktion, osv)

Vi skiter i dyra system som stridsvagnar, ytfartyg, jaktplan osv. Det räcker att ha enklare flygplan och fartyg för att lösa den fredstida gränsbevakningen.

De pengar vi sparar använder vi till att utrusta infanteriet med kvalificerad utrustning i mängder.

En motståndare kommer alltså att komma in i landet ganska enkelt, men sen kommer han att ha ett helvete när det finns en halv miljon soldater utrustade till tänderna med granatgevär, pv-robotar, bärbara luftvärnsrobotar, minor, kulsprutor osv.

Kostnaden för en stridsvagn kan utrusta 1-2 kompanier, ett flygplan en bataljon, minst. En VISBY-korvett ett par brigades.

Enda kvalificerade system som är värt att ha är ubåtar. Har vi 10-12 st kan alltid 3-4 ligga ute, och de kommer avsevärt att försvåra en landstigning.

Men det kommer aldrig att ske, tyvärr.

Det var ungefär så Tito-Jugoslaviens försvar såg ut då Jugoslaviens ändå inte skulle kunna stå emot ett fullskaligt WP-anfall men däremot skulle kunna nöta ner en invadör genom gerillakrig och således göra landet oattraktivt för ockupation.
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:22:14 följande:
    Angående det sista, mängden förhindrar det. 2/3 kanske slås ut inledningsvis, men sen när förbanden tagit sig ut ifrån mobplatser så finns det iallafall något kvar.

Mitt tänk bygger ju helt helt doktrinskifte, och kommer aldrig att genomföras. Det bygger dessutom på att det finns en oerhört stark försvarsvilja och att vi är beredda att offra liv för försvara vårt land.

Nu ser det tyvärr inte ut så i Sverige, utan åsikter som "jag vill inte dö eller döda för mitt land, jag är världsmedborgare" är väldigt vanliga, och syltryggarna i regeringen skulle inte heller våga sätta hårt mot hårt.

Jag förstår ju precis ditt tänk med luftvärnet, gjorde lumpen på rbs90 själv, men jag tycker idén om ett stort försvar med lätta vapen är intressant jämfört med ett litet med tunga vapen.

Men kan hålla med om att just kvalificerat luftvärn kan vara bra att ha, men ska man ha system som patriot då blir det dyrt, riktigt dyrt.

Men det finns billigare system, där tex använder modifierade robotar (typ AMRAAMs) för flygplan som skjuts vertikalt som du beskrev.
    Jag är med på resonemanget.
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:37:47 följande:

Kom på en sak till. Du hittade bättre uppgifter än mig på priset på tex stingers. 250 tusen ungefär per robot.

Då får vi ca 500 st för en 122:a, 5000 för 10 122::or.

Ponera att 10% av de robotarna faktisk får träff på attackhelikptrar, attacking osv. Inget land skulle acceptera en förlust på 500 flygplan. Inte 50 heller i dagens läge.

Men höghöjdsplanen kommer vi inte åt, men de kommer å andra sidan inte åt marktrupper heller.

Det blir lite fel att ställa lv-robotar mot stridsvagnar eftersom de har helt olika uppgifter.

Såklart höghöjdsplan kommer åt marktrupp. Det finns flygburna kryssningsrobotar och bomber med mängder av olika verkan och olika grad av precision och målstyrning, för att inte tala om flygspaning och sk AWAC, alla verkande från högre höjder.
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:37:47 följande:

Rbs 70 -robotar kostar faktiskt närmare miljonen, men det är inget buret system heller som de jag tänker på, även om det är rätt mycket pang för pengarna och ett bra system

RBS 70 är ett sk MANPAD.

• 100kgpappa
    Tom Araya skrev 2017-04-29 21:58:58 följande:

Jag är med på resonemanget.Det blir lite fel att ställa lv-robotar mot stridsvagnar eftersom de har helt olika uppgifter.

Såklart höghöjdsplan kommer åt marktrupp. Det finns flygburna kryssningsrobotar och bomber med mängder av olika verkan och olika grad av precision och målstyrning, för att inte tala om flygspaning och sk AWAC, alla verkande från högre höjder.RBS 70 är ett sk MANPAD.

Att jag tog just stridsvagnar som exempel är för jag vet vad de kostar, med hänvisning till att det blir mycket pengar över om man skippar de dyrstea grejerna.

Angående rbs 70 så kanske det klassas som MANPAD, men i mitt tänk är det fortfarande ett för tungt och avancerat system, då det kräver en del personal att ha det driftsatt, även om en person kan sköta det.

Men som närskydd till viktigare anläggningar funkar det bra, och är som sagt förhållandevis billigt.

Intressant diskussion, men högst teoretisk.

Ska bli intressant nu när värnplikten sparkas igång igen och se hur det kommer att funka.
  • Flash Gordon
    Equalizer skrev 2017-04-29 15:17:35 följande:
    Det var ungefär så Tito-Jugoslaviens försvar såg ut då Jugoslaviens ändå inte skulle kunna stå emot ett fullskaligt WP-anfall men däremot skulle kunna nöta ner en invadör genom gerillakrig och således göra landet oattraktivt för ockupation.
    Som det ser ut i Afghanistan alltså.

Hur behjälpta är de av den taktiken efter ca 40 års krig?

För vår del handlar det om att hålla ut tills Nato kommer.
  • Krokodilmajonnäs
    100kgpappa skrev 2017-04-25 11:19:23 följande:
    Kan bara hålla med, tänk om vi lagt de pengar migrationsverket får på försvaret istället...
    Haha va? Försvaret kostade bara i juli 2021 3,4 miljarder kronor. Migrationsbudgeten låg på 689 miljoner. 
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-30 10:18:15 följande:
    Att jag tog just stridsvagnar som exempel är för jag vet vad de kostar, med hänvisning till att det blir mycket pengar över om man skippar de dyrstea grejerna.
    Tyvärr är dagens krig en "materialsport". Om det inte är ett land i tredje världen som är din motståndare så måste det till dyra och relativt moderna grejer. Dessa stridskrafter är också beräkningsbara, vilket är viktigt för den avhållande effekt en försvarsmakt kan ha för en motståndare att eskalera en konflikt till krig.
    100kgpappa skrev 2017-04-30 10:18:15 följande:
    Angående rbs 70 så kanske det klassas som MANPAD, men i mitt tänk är det fortfarande ett för tungt och avancerat system, då det kräver en del personal att ha det driftsatt, även om en person kan sköta det.
    Man skulle kunna och även kanske borde byta ut RB 70 mot något som amerikanska Stinger eller liknande (som är betydligt mer lätthanterlig), men det blir en kostsam nyinvestering och man lämnar ett gap i räckvidd då Stinger bara har halva räckvidden mot RB 70.

• Tom Araya

Migranter från Syrien, Irak och Jemen får inte längre flyga från Turkiet till Minsk på grund av migrantkrisen vid gränsen mellan Belarus och EU.

Ryska och belarusiska fallskärmsjägarförband har genomfört övningar nära gränsen, medan militäralliansen Nato är "vaksam" över utvecklingen.

Militärt tonläge höjs i migrantkrisen (msn.com)

Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?