Tom Araya skrev 2011-05-18 15:05:30 följande:
På Gotland där jag låg i början på 90-talet var det olika utbildningsperioder för olika förband.
Tror förövrigt att alla pansarförband hade samma d.v.s. från aug-maj (GB+E, 10 mån).
De flesta på min pluton gjorde någon repövning, vissa två. Dock försvann detta kort därefter.
Personal går fortare att transportera än materiel och materielen finns där regementena, flottiljerna, förråden och förbanden finns. I övrigt är det tomt.
Min erfarehet är att man i huvudsak placerades där man gjort sin GU.
Samtliga på min pluton var placerade på Gotland.
Jag håller inte med om att egen försvarsindustri i stort har påverkat detta. Visst har vi fått stå för utvecklingskostnader och knappt fått sälja något men även utländsk materiel kostar och när det kommer till behovsanpassning, modernisering och underhåll är det i många fall mer ekonomiskt med inhemsk materiel.
Vi har även kunnat behålla kompetens till att licenstillverka och vidareutveckla utifrån inköpt materiel (=minskade kostnader) på ett sätt som inte hade varit möjligt om vi inte haft någon egen industri.
Det skede en viss överlappning av utbildningcykeln så viss beredskap fanns, detta kombinerat sen med beredskapkompanier och riksbataljonen gjorde att beredskapen var bättre. men det direkta hotet var också oändlingt mycket större. Då fanns det marininfanteri, luftlandsättningsförband och attackflyg i Baltikum. I dag är Batikum med i NATO.
Visst placerdes man där man gjorde GU men förbanden hade ofta uppgifter i andra ändar av Sverige. Gotland var ett undantag. Ta t ex ÖN. En brigad utbildades i närområdet, resten 4 till 9, beroende på krigsfall, skulle tilltransporteras. Förband som i stort sätt aldrig övat i gränszonen. Eller ta de artilleribataljonerna som utbildades på A9. De övade i huvudsak i Älvdalen och norr om Karlskoga men hade krigsupgifter på helt andra ställen.
Den egna krigsindustrin skapade obalans i matrialförsörjningen. Det var lättare att få nya flygplan, eldrörsartilleri och ubåtar än stridsvagnar, raketartilleri och helikoptrar då vi tillverkade de förstnämnda själv. Flygvapnet hade vidare sjukt mycket sjömålsrobot men det var sämre med jaktrobotar av samma anledning.