• Lykkorus

Vad kan man ha för husdjur?

Jag bor hemma hos mina föräldrar och hade som liten ett marsvin som var min stora kärlek tills det gick bort 2007. Sedan så skaffade min familj hund 2009 och hunden är, precis som marsvinet var, mitt allt. Kände att under de två åren jag inte hade något djur så blev allting så väldigt ensamt och jag mår väldigt bra av att ha något litet gulligt att ta hand om och gosa med.

Till hösten kommer jag att flytta på annan ort och plugga. Inte en optimalisk situation för att ha djur kanske, men det vore väldigt mysigt att ha något litet. Marsvin är ju ett alternativ, de är ganska enkla och enkla att frakta till föräldrarna om jag t.ex. ska resa bort.

Har någon förslag på fler, enkla djur men som ändå kräver lite ompyssling? Hamstrar är ju nattdjur, dessutom blir de inte så gamla så jag hinner ju knappt fästa mig vid djuret. Så något liknande marsvin, som blir några år, lätta att transportera men ändå kräver omvårdnad?
    Eller ska jag kanske strunta i djur helt? Är jag självisk som tror att det skulle fungera?

Att skaffa djur är som att skaffa barn, man ska ha möjligheterna att ge dem allt de vill ha och behöver för att må bra.

• Svar på tråden Vad kan man ha för husdjur?
  • Pallas

En hermelinkanin, kanske? Kaniner går ofta att ha lösa i lägenheten om man kaninsäkrar lite.

• Lykkorus
    Pussakaninen skrev 2011-05-14 00:27:26 följande:
    Jag rekomenderar Råttor till dig. Kontakta en uppfödare för att få bästa möjliga temprament.
    Luktar inte råttor väldigt illa? Jag hade en granne en gång som också hade marsvin så var ofta där med mina egna och deras råttor luktade väldigt, väldigt illa. Men det är å andra sidan den enda erfarenhet av råttor som jag har.
  • Lykkorus
    Pallas skrev 2011-05-14 00:26:42 följande:
    En hermelinkanin, kanske? Kaniner går ofta att ha lösa i lägenheten om man kaninsäkrar lite.
    Ja, det blir ju som en liten hund som springer fritt... Fast med kaninöron Drömmer Är just hermeliner bra, är det den bästa kaninrasen? (du hade ju lika gärna kunnat föreslå bara kanin)
  • josefin1234

Kanin e finaste djuret jag vet- men får väldiga porblem med magen. lagt ner ca 15 000 kr på att laga och fixa 
    Mina två niner sprang runt i köket som är väldigt stort. bajsade i ena höret på sin bur hade matskål på golvet och pussade en när man kom hem och låg på min magen och mös i flera timmar. Men både dog vid 4 år gammla på grund av förstoppning och tarmen orkade inte mer :(

Så kolla upp vilken kanin som är bästa sorten eller vad man kan säga vissa kaniner lever upp till 12 år. så långt ansvar där
    :)

Även mös e väldigt söta - har ja med haft jätte roligt med stora rör i burarna och grejer men inte vidare gosiga kansek :) 

• Lykkorus
    josefin1234 skrev 2011-05-14 00:46:33 följande:
    Kanin e finaste djuret jag vet- men får väldiga porblem med magen. lagt ner ca 15 000 kr på att laga och fixa 
    Mina två niner sprang runt i köket som är väldigt stort. bajsade i ena höret på sin bur hade matskål på golvet och pussade en när man kom hem och låg på min magen och mös i flera timmar. Men både dog vid 4 år gammla på grund av förstoppning och tarmen orkade inte mer :(

Så kolla upp vilken kanin som är bästa sorten eller vad man kan säga vissa kaniner lever upp till 12 år. så långt ansvar där
    :)

Även mös e väldigt söta - har ja med haft jätte roligt med stora rör i burarna och grejer men inte vidare gosiga kansek :) 
    Jag vill ha ett djur som lever länge, jag fäster mig så mycket vid mina och då är de så hårt om de där efter två år, hehe. Ja, min hund har stora problem med magen så jag förstår. Eller, det är väl snarare levern och för trög matsmältning som är problemet. Det går så mycket onödig tid och kraft på det. Så jag ska definitivt välja noga vilken kanin i så fall, och från en uppfödare (inte djuraffär).

Möss blir inte så gamla va?
  • josefin1234

Okej a jag förstår nee mina blev kanske 2 år eller något men kul att ha när man va tio år ack så förkrossad man va när dom dog :)

• Pallas
    Lykkorus skrev 2011-05-14 00:29:38 följande:
    Ja, det blir ju som en liten hund som springer fritt... Fast med kaninöron Drömmer Är just hermeliner bra, är det den bästa kaninrasen? (du hade ju lika gärna kunnat föreslå bara kanin)
    Jag föreslog hermelin för att den är liten och behändig i storlek och för att alla hermeliner jag träffat har varit helt underbara i temperamentet. Själv har jag två hermelinkorsningar som är jättetrevliga och nyfikna. (Råkade komma hem med två kaniner när jag var och hälsade på en kompis och stod hela natten och byggde kaninhage och hus, oops )

Vi har kaninerna ute tills dygnsmedeltempen går ner mot 5 grader och i vintras har de bott i garaget som håller ca 15 grader. Våra har stor hage ute (tänk hönsgård) med hus, fri tillgång på hö och vatten. Jag har häst, så deras mat och halm kostar mindre än 10 kr/v, mycket praktiskt. Har man kaninen inne så kan de ha lite problem med värmen, för som jag förstått det så ventilerar de sig inte så bra, men jag kan ha fel. I höstas, innan de fick flytta in i garaget, verkade de besvärade när det skilde mer än 15 grader i temperatur mellan ute och inne, så temperaturväxlingar verkar inte vara någon hit.

Vi tar in våra killar i huset några gånger i veckan och de älskar att undersöka allt och hoppar gärna upp i soffan och ligger och snosar. Jag upplever dem också som mycket renliga och de går på kattlådan med halm som jag ställde där jag såg att de släppte några pluttar. Vi har tyvärr lite för dåligt kaninsäkrat hemma, med sladdar och så, men det fixar man lätt med lite kabelkanaler och skydd för kontakter och sånt. 
  • Pussakaninen
    Lykkorus skrev 2011-05-14 00:28:33 följande:
    Luktar inte råttor väldigt illa? Jag hade en granne en gång som också hade marsvin så var ofta där med mina egna och deras råttor luktade väldigt, väldigt illa. Men det är å andra sidan den enda erfarenhet av råttor som jag har.
    Luktar illa gör även ett marsvin om man inte sköter det. Sen får du vrida och vända på det hur du vill.
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • luna1

Råtthonor luktar inte lika mycket som hanarna, tyvärr lever de inte sålänge. 

Annars funkar ju kanin och marsvin som nämnts, de lever längre och blir tama. Chinchilla är också ett alternativ fast de kräver större bur. Degus är också ett alternativ.. Tänk bara på att välja djur från en bra uppfödare som hanterat sina djur från att de är ungar, inte från tex djuraffär. Speciellt om du väljer chinchilla, de är otroligt skygga om de inte blivit hanterade sen de varit små, men med rätt hantering kan de bli supertrevliga, tama djur. Tänk också på att de flesta smådjur är flockdjur. 

• lagamba

Åhh en busig och kelsjuk iller!!! Det kommer jag skaffa när jag flyttar till lägenhet..e inte så smart om man bor i hus med öppen altandörr pga hundarna.

• Whizzer

Gerbiler eller ökenråttor då? De är bra mkt roligare och aktiva än t.ex en hamster som bara vill sova o samla mat.
    Tycker jag ialf Tungan ute

• Pussakaninen
    lagamba skrev 2011-06-26 23:48:30 följande:
    Åhh en busig och kelsjuk iller!!! Det kommer jag skaffa när jag flyttar till lägenhet..e inte så smart om man bor i hus med öppen altandörr pga hundarna.
    iller skulle ju inte jag iallafall sätta i ketegorin "enkla djur" ;)
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Litet My
    Pussakaninen skrev 2011-06-27 10:03:59 följande:
    iller skulle ju inte jag iallafall sätta i ketegorin "enkla djur" ;)
    Inte jag heller, de kräver ju massor...haft 3 st.
  • riboflavin

Med de kriterier som TS efterlyser (enkelt, leva längre än 2 år, möjligt att transportera) så skulle jag säga katt, marsvin eller kanin. Smådjur (som ex gerbil är ofta känsligare för temperaturväxlingar och är därmed olämpliga att transportera annat än när man måste).

Kan man däremot tänka sig ett djur med lite kortare livslängd så är ju råttor fantastiska, många råttor blir inte så gamla, men har man tur och slipper juvertumörer så kan de leva ganska länge. Jag hade den enorma turen att få behålla en egenuppföd tös i strax över 5 år, och har haft 2 andra som passerat 4. Men medelåldern för en frisk råtta är tyvärr runt 2,5 år. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • stereolife

Jag skulle absolut inte rekommendera en chinchilla... De lever i 15-20 år och är nattdjur.
    Du nämnde ju att det inte var ett nattdjur du ville ha, inte heller något komplicerat ;)
    Sen så är det chinchillan som kommer när den känner för det och inte tvärtom...  
    Självklart så tycker jag ju att du ska vänta med djur tills du pluggat klart då det blir som små barn...
    Det går ju inte att skicka runt små marsvin hur som ifall att du planerar att resa osv.
    Marsvin är extremt lättstressade djur och bör inte åka runt mer än nödvändigt...

Du kommer att bli extremt låst med något större än en hamster eller en mus.
    Även råttor och kaniner kräver uppmärksamhet.
    Skulle nog faktiskt nästan joina folks banor om två katter som kan sysselsätta varandra när du inte är där men det kan ju bli ett problem om du tänker flytta hem sen igen då de också lever länge. 

• Hermioney
    Lykkorus skrev 2011-05-14 00:24:36 följande:
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och hade som liten ett marsvin som var min stora kärlek tills det gick bort 2007. Sedan så skaffade min familj hund 2009 och hunden är, precis som marsvinet var, mitt allt. Kände att under de två åren jag inte hade något djur så blev allting så väldigt ensamt och jag mår väldigt bra av att ha något litet gulligt att ta hand om och gosa med.

Till hösten kommer jag att flytta på annan ort och plugga. Inte en optimalisk situation för att ha djur kanske, men det vore väldigt mysigt att ha något litet. Marsvin är ju ett alternativ, de är ganska enkla och enkla att frakta till föräldrarna om jag t.ex. ska resa bort.

Har någon förslag på fler, enkla djur men som ändå kräver lite ompyssling? Hamstrar är ju nattdjur, dessutom blir de inte så gamla så jag hinner ju knappt fästa mig vid djuret. Så något liknande marsvin, som blir några år, lätta att transportera men ändå kräver omvårdnad?
    Eller ska jag kanske strunta i djur helt? Är jag självisk som tror att det skulle fungera?

Att skaffa djur är som att skaffa barn, man ska ha möjligheterna att ge dem allt de vill ha och behöver för att må bra.
    du låter som mig!
    kan inte heller leva utan djur
    finns alltid något djur man kan ha
    eftersom du är student och kommer vara en del i skolan, förhoppningsvis en del med vänner och på fester behöver du ett djur
    du inte behöver gå ut med
    som inte är beroende av sällskap dvs gärna är ensamt
    som inte har något emot att du kelar med det
    som är enkelt att frakta då du reser bort
    som är enkelt att lämna bort till passning
    som inte väsnas när du är borta eftersom du då av vissa hyresvärdar riskerar vräkning

hamstrar springer i sina hjul hela nätterna, man måste ha flera rum om man ska stå ute med det hela natten
    råttor luktar starkt
    illrar vet jag inte mycket om
    marsvin måste ha sällskap av en kompis, kan ju bli lite jobbigt att frakta de
    hund måste du gå ut med varje dag
    katt måste du sköta varje dag toalåda, mat osv och den kan kosta en del i drift med tanke på att du är student
    chinchilla kan jag inte mycket om

kanin hade jag skaffat
    har jag faktiskt skaffat nyligen
    skaffade den därför att

den är ensamlevande
    den trivs ensam
    den är inte beroende av mig som sällskapsdam
    den går att gosa med
    den fäller ingenting (förutom under fällperioderna och DÅ fäller den)
    den är lätt att frakta
    den kan gå i koppel
    den kan gå på toalåda
    den luktar inte (såvida man inte städar buren)
    det finns ställen man kan lämna in den på då man reser på semester
    den väsnas inte
    den är inte särskilt dyr i drift

men se till att köpa av en uppfödare så du vet vad du får
    zooaffärernas kunskap brukar vara lika med noll när det gäller raser
    den mest lämpliga rasen för dig vore en hermelinkanin som är den näst minsta rasen och snäll och trevlig
    den minsta rasen dvärghare (=en kanin) är lite mer ilsken av sig
Svar på tråden Vad kan man ha för husdjur?