Lykkorus skrev 2011-05-14 00:24:36 följande:
Jag bor hemma hos mina föräldrar och hade som liten ett marsvin som var min stora kärlek tills det gick bort 2007. Sedan så skaffade min familj hund 2009 och hunden är, precis som marsvinet var, mitt allt. Kände att under de två åren jag inte hade något djur så blev allting så väldigt ensamt och jag mår väldigt bra av att ha något litet gulligt att ta hand om och gosa med.
Till hösten kommer jag att flytta på annan ort och plugga. Inte en optimalisk situation för att ha djur kanske, men det vore väldigt mysigt att ha något litet. Marsvin är ju ett alternativ, de är ganska enkla och enkla att frakta till föräldrarna om jag t.ex. ska resa bort.
Har någon förslag på fler, enkla djur men som ändå kräver lite ompyssling? Hamstrar är ju nattdjur, dessutom blir de inte så gamla så jag hinner ju knappt fästa mig vid djuret. Så något liknande marsvin, som blir några år, lätta att transportera men ändå kräver omvårdnad?
Eller ska jag kanske strunta i djur helt? Är jag självisk som tror att det skulle fungera?
Att skaffa djur är som att skaffa barn, man ska ha möjligheterna att ge dem allt de vill ha och behöver för att må bra.
du låter som mig!
kan inte heller leva utan djur
finns alltid något djur man kan ha
eftersom du är student och kommer vara en del i skolan, förhoppningsvis en del med vänner och på fester behöver du ett djur
du inte behöver gå ut med
som inte är beroende av sällskap dvs gärna är ensamt
som inte har något emot att du kelar med det
som är enkelt att frakta då du reser bort
som är enkelt att lämna bort till passning
som inte väsnas när du är borta eftersom du då av vissa hyresvärdar riskerar vräkning
hamstrar springer i sina hjul hela nätterna, man måste ha flera rum om man ska stå ute med det hela natten
råttor luktar starkt
illrar vet jag inte mycket om
marsvin måste ha sällskap av en kompis, kan ju bli lite jobbigt att frakta de
hund måste du gå ut med varje dag
katt måste du sköta varje dag toalåda, mat osv och den kan kosta en del i drift med tanke på att du är student
chinchilla kan jag inte mycket om
kanin hade jag skaffat
har jag faktiskt skaffat nyligen
skaffade den därför att
den är ensamlevande
den trivs ensam
den är inte beroende av mig som sällskapsdam
den går att gosa med
den fäller ingenting (förutom under fällperioderna och DÅ fäller den)
den är lätt att frakta
den kan gå i koppel
den kan gå på toalåda
den luktar inte (såvida man inte städar buren)
det finns ställen man kan lämna in den på då man reser på semester
den väsnas inte
den är inte särskilt dyr i drift
men se till att köpa av en uppfödare så du vet vad du får
zooaffärernas kunskap brukar vara lika med noll när det gäller raser
den mest lämpliga rasen för dig vore en hermelinkanin som är den näst minsta rasen och snäll och trevlig
den minsta rasen dvärghare (=en kanin) är lite mer ilsken av sig