Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Vad kan man ha för husdjur?

En hermelinkanin, kanske? Kaniner går ofta att ha lösa i lägenheten om man kaninsäkrar lite.

• Pallas
    Lykkorus skrev 2011-05-14 00:29:38 följande:
    Ja, det blir ju som en liten hund som springer fritt... Fast med kaninöron Drömmer Är just hermeliner bra, är det den bästa kaninrasen? (du hade ju lika gärna kunnat föreslå bara kanin)
    Jag föreslog hermelin för att den är liten och behändig i storlek och för att alla hermeliner jag träffat har varit helt underbara i temperamentet. Själv har jag två hermelinkorsningar som är jättetrevliga och nyfikna. (Råkade komma hem med två kaniner när jag var och hälsade på en kompis och stod hela natten och byggde kaninhage och hus, oops )

Vi har kaninerna ute tills dygnsmedeltempen går ner mot 5 grader och i vintras har de bott i garaget som håller ca 15 grader. Våra har stor hage ute (tänk hönsgård) med hus, fri tillgång på hö och vatten. Jag har häst, så deras mat och halm kostar mindre än 10 kr/v, mycket praktiskt. Har man kaninen inne så kan de ha lite problem med värmen, för som jag förstått det så ventilerar de sig inte så bra, men jag kan ha fel. I höstas, innan de fick flytta in i garaget, verkade de besvärade när det skilde mer än 15 grader i temperatur mellan ute och inne, så temperaturväxlingar verkar inte vara någon hit.

Vi tar in våra killar i huset några gånger i veckan och de älskar att undersöka allt och hoppar gärna upp i soffan och ligger och snosar. Jag upplever dem också som mycket renliga och de går på kattlådan med halm som jag ställde där jag såg att de släppte några pluttar. Vi har tyvärr lite för dåligt kaninsäkrat hemma, med sladdar och så, men det fixar man lätt med lite kabelkanaler och skydd för kontakter och sånt. 
Svar på tråden Vad kan man ha för husdjur?