• ViolinaX

Min 14-åriga dotter är "kompis" med en 31-årig man!!!

Jag har en 14-årig dotter som är söt och intelligent - men lite speciell. Hon har alltid varit lite lillgammal av sig och föredragit att prata med vuxna. Hon är en tänkande person med mycket funderingar kring livet, och dras till personer som är lite "annorlunda" om man säger så. Hon har egentligen bara två riktigt nära vänner och de har båda Aspergers, och jag har ibland tänkt att min dotter kanske också är lite sådan men utan att ha de problem som gör att man behöver en diagnos - hon är lite naiv och har svårt för att umgås med jämnåriga, men väldigt duktig i skolan, dvs har MVG i alla ämnen utom idrott och hemkunskap.

NU till problemet: Hon ska vara med i en teaterföreställning under sommarlovet. Repetitionerna har redan börjar så smått, och ensemblen består av både barn, ungdomar, amatörskådespelare  och utbildade proffs. Jag har varit glad över att dottern har något att göra under sommaren eftersom jag jobbar nästan hela tiden.
    MEN nu har jag börjat förstå att hon pratar lite VÄL mycket med en "ung" man som också är med i pjäsen. Jag har sett honom ett par gånger och tycker han ser övermysko ut, och blev allt annat än glad när han härom dagen kom cyklandes från andra sidan stan för att träffa min dotter vid hennes skola. UÄHHHH!!! Jag kollade genast upp honom på nätet och fick närmast slag när jag insåg att han är född 1980 - han alltså nästan i min egen ålder! Vilken normal 31-åring utan "onda" avsikter stämmer möte med en 14-årig flicka???

Min dotter är som sagt ganska naiv av sig och kan inte ALLS förstå att den här mannen förmodligen  inte bara vill vara "kompis" med henne. Hon har inget intresse av honom på annat än det vänskapliga sättet, men jag har läst hans blogg och tycker som sagt att han verkar lite konstig.

Hjälp, vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min 14-åriga dotter är "kompis" med en 31-årig man!!!
  • Pjåsk

Tycker för det första att det är fördomsfullt och till och med lite elakt att förutsätta att mannen skulle ha några "andra" avsikter än att bara vara vän med din dotter.. Med det inte sagt att det INTE är så, men du gör det inte lättare för dig själv genom att tänka så.. Om det inte var för dina egna föreställningar om honom, alltså om du istället förutsätter att han faktiskt bara vill vara kompis med din dotter, då existerar inte problemet om jag har förstått dig rätt??
    Du har pratat med sin dotter och hon vet vad hon vill eller inte vill? Då tycker jag du ska lita på hennes föredöme ang. Mannen.. Det är bra att du har uppsikt... Men lek med tankarna lite på ifall du hade reagerat likadant om det var en 31-årig tjej som träffade din dotter?? Eller en 25-årig tjej/kille?? Du säger att han är "skum", vad bygger du det på?? Vem bestämmer vem som är skum eller inte.. Antar att han är skådespelare av något slag.. I mina fördomsfulla ögon är alla "esteter" skumma.. Det beror på vilka ögon man tittar med!!
    Alltså, var uppmärksam och lyhörd och prata med din dotter.. Men låt inte dina fördomar och föreställningar styra över vilka vänner din dotter "får" ha! :)

• Flisan79

Oj, svårt.

Jag tycker dock att din reaktion är rätt. Ärligt talat, jag som själv är 31 skulle ju aldrig börja hänga med en 14 årg pojke oavsätt hur "vuxen" han skulle vara. Ok att prata lite när man är med i samma sällskap men aldrig utanför det.

Ett problem kan ju vara att killen i fråga blir ännu mer intressant för dottern om du förbjuder henna att umgås med denne. Kankse du gör bäst i att förklara för henne att vuxna männinskor har gränser när det gäller ålder och umgänge. Att denna man överskrider dessa tyder på dåligt omdömme och att hon ska se upp. Påpeka att det antagligen finns en anledning till att han inte söker sig till tjejer i sin egen ålder.

Jag var 18 när jag träffade min man som då var 27. Vi är ju gifta idag men jag ifrågasatte honom faktist och även han var väldigt osäker i början pga av min ålder. Och då var jag ju ändå 18 (skulle fylla 19) vilket är stor skillnad från 14.

• mikroE

Jag förstår att du vill att hon ska vara försiktig men några av mina vänner hade kompisar som var 27-28 när de var 14-16 och jag vet 100% att det inte var sex inblandat i dessa fall så det kan vara 'bara vänskap'. En del lite mer omogna killar KAN faktiskt gilla att vara vän med yngre tjejer och inte ha bakomliggande motiv. Jag vet ju inte hur det är här men du kan inte vara helt säker.

• Flisan79
    Zaturday skrev 2011-05-12 11:59:40 följande:
    Tycker för det första att det är fördomsfullt och till och med lite elakt att förutsätta att mannen skulle ha några "andra" avsikter än att bara vara vän med din dotter.. Med det inte sagt att det INTE är så, men du gör det inte lättare för dig själv genom att tänka så.. Om det inte var för dina egna föreställningar om honom, alltså om du istället förutsätter att han faktiskt bara vill vara kompis med din dotter, då existerar inte problemet om jag har förstått dig rätt??
    Du har pratat med sin dotter och hon vet vad hon vill eller inte vill? Då tycker jag du ska lita på hennes föredöme ang. Mannen.. Det är bra att du har uppsikt... Men lek med tankarna lite på ifall du hade reagerat likadant om det var en 31-årig tjej som träffade din dotter?? Eller en 25-årig tjej/kille?? Du säger att han är "skum", vad bygger du det på?? Vem bestämmer vem som är skum eller inte.. Antar att han är skådespelare av något slag.. I mina fördomsfulla ögon är alla "esteter" skumma.. Det beror på vilka ögon man tittar med!!
    Alltså, var uppmärksam och lyhörd och prata med din dotter.. Men låt inte dina fördomar och föreställningar styra över vilka vänner din dotter "får" ha! :)
    Ärligt talat hade jag varit bra fundersam även om det varit en tjej eller han/hon varit 25 år.

Jag som varit med om en del är heldre på min vakt än naiv. Hade detta hänt med mina döttrar så hade jag nog tom pratat med killen i fråga och det må låta illa men efter det samtalet tror jag han skulle hålla behörigt avstånd .
  • äppelmos

ser din dotter möjligen äldre ut? att han trodde hon var 20-22 år kanske? och att de blivit vänner på den vägen?

• anni31

En "normal" 31 åring förstår att det inte är ok att bestämma träff med en så ung tjej!! Att dom träffas och har kul på "jobbet" är en sak... Kan ju vara så att han är väldigt omogen och inte har ngt gemensamt med jämnåriga och känner sig tryggare med yngre kompisar men det funkar inte så. Håll i dottern så hon inte gör ngt hon ångrar blir mitt tips..

• äppelmos

jag blev tagen för 20 i din dotters åldern.....

• neecha

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn vid 14 års ålder träffade en 30-åring!!! Det finns fullt av människor i världen, varför väljer man någon som är så ung och naiv? Även om han har bra avsikter så är det inte okej. Tänk om han inte har det då? Är det värt att ta den risken? Det är en sak om man umgås med sina släktingar och nära bekanta i olika åldrar men... 
    Jag skulle sagt ifrån om hon var mitt barn!!!

• Lilly mama

Har du prövat att prata med dottern? Det behöver ju inte bli något argt samtal och "jag förbjuder dig..."-uttalanden, utan bara säg att du är lite orolig över hans avsikter (lite 1800-tal, men det är ju det du är) och att du vill att hon tänker sig för. Är hon naiv så kan det vara bra. Sen måste du vara försiktig med omdömen som skum och övermysko. Det kan lätt låta nedvärderande även om man kan förstå vad du menar.

• AyaRan
    Zaturday skrev 2011-05-12 11:59:40 följande:
    vänta nu... lita på en 14 årings "föredöme" (omdöme, menar du väl) ang. en 31åring? hur mycket erfarenhet kan en naiv 14 åring ha hunnit skaffa sig för att bilda sig ett omdöme?

OK för att de ska göra en pjäs ihop, men förstår öht inte varför han anser att de ska träffas i andra sammanhang än det, att han ska cykla över till barnets skola etc. ETt korrekt uppförande från en 31åring hade varit att ringa barnets föräldrar först och förklara varför de måste träffas, om det nu gäller att öva repliker, eller var nu det kan vara.

Tycker att TS resonerar som alla andra, normalt funtade människor skulle göra.
  • MaaxMaax

TS: Det är bra att du bryr dig om din dotter och det är klart att du inte vill att hon ska råka illa ut. Men det behöver inte vara någon fara.
    Självklart kan det vara så att den här mannen är någon halvmysko typ och att allt inte står rätt till, men kanske är han bara en trevlig kille som din dotter gillar (vänskapligt).
    Av egna erfarenheter vet jag att man ibland som 14åring söker vuxna vänner som förebilder, utanför föräldrarna och den världen. Mannen kanske helt enkelt är en vuxen som din dotter ser upp till och litar på? Kanske just i teatersammanhang dessutom? Och om han tycker att det är okej och förstår sin roll i deras relation så är det ju bara bra, för vuxna förebilder behövs. 
    Men att han möter din dotter vid skolan eller bakom din rygg känns inte helt okej. Mitt förslag är att du talar lite med honom, utan att ifrågasätta för mycket eller anklaga honom. Bara ta reda på vad han är för en person, försök lära känna honom lite. Och tala med din dotter också. 

• tina92

För att pyttelite offtopic, vill jag bara kommentera angående att din dotter är "speciell". Jag är själv snart 19 år och blev diagnostiserad med asbergers så sent som för 2 veckor sedan. Och jag har aldrig varit ett typiskt "asbergersfall". Och tjejer drabbas även lite annorlunda än killar. Men jag känner igen mig i din dotter, hade inte särkilt stor vänskrets när jag var yngre, lite lillgammal och umgicks inte med jämnåriga. Och var även mycket duktig i princip alla ämnen. Så jag skulle absolut hålla utkik på den fronten, för spektrat är stort och det är oftast bara de "allvarligaste" man kommer att tänka på.

När jag var 15 så umgicks jag med många äldre än mig, alltifrån något år äldre ända upp till 30 års åldern. Hade även ett kortvarigt förhållande med en 25åring. Men det var för att vi alla hörde till samma "gäng" där vi var väldigt blandade.
    Så om det bara är de två på tu manhand och inga gemensamma vänner som binder ihop de på något särkilt vis skulle jag absolut vara försiktig och hålla lite koll. Men absolut inte ut och direkt förbjuda det gör bara saken värre.

• Monalove

en 31 åring eller 41 åring vill inte bara vara vän men en 14 åring...från min egen erfarenhet.

• Lenora

Jag tycker att du har all rätt att  vara på din vakt. Det är din dotter det handlar om.

Har du kontakt med ledarna för detta projekt? Prata med dem om det du upplever som ett första steg.

Och med din dotter förstås.  

• emmass

Håller med Lenora om att du kanske ska prata med ledarna i projektet om din oro, så dom kan hålla ett litet vakande öga med, och se om de ser något suspekt. En normal 30-åring fattar att det är fel att umgås på det viset med en 14-åring. Han kanske tror hon är äldre? Tjejer kan göra mycket med hjälp av smink, tyvärr. Sedan kanske hon inte velat erkänna sin unga ålder om hon är attraherad av honom, med risk för att skrämma bort honom, och kanske har plussat på några år?

Svar på tråden Min 14-åriga dotter är "kompis" med en 31-årig man!!!