• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män som ammar?
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:48:31 följande:
    Barnet letar sig efter bröst för att få mat.
    Fel. Man gjorde tester på apor, där det togs från sin mor och lämnades med två dockor - en pälsklädd och gosig, och en byggd med hönsnät, men med en diflaska. Apungen drog sig osvikligen till den gosiga, inte till den med mat.

Annars kan vi ju skippa hela amningen och att mamman (eller pappan, för den delen) måste stanna hemma, bara att lämna in ungen på ett diardagis och gå och jobba, eller hur?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 11:50:02 följande:
    Hade det varit naturligt för en man att amma så hade han kunnat föda barn också.
    Ehm, nej. Det är litet som att säga att "om det var naturligt för kvinnor att ha rösträtt borde de kunna brotta ned de starkaste männen!" Det ena har inget med det andra att göra.
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-04 14:44:02 följande:
    Ehm, nej. Det är litet som att säga att "om det var naturligt för kvinnor att ha rösträtt borde de kunna brotta ned de starkaste männen!" Det ena har inget med det andra att göra.
    Om det inte sammanhänger så hur förklarar du att man just bara ammar spädbarn? Om det inte hänger ihop?
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-04 14:43:10 följande:
    Fel. Man gjorde tester på apor, där det togs från sin mor och lämnades med två dockor - en pälsklädd och gosig, och en byggd med hönsnät, men med en diflaska. Apungen drog sig osvikligen till den gosiga, inte till den med mat.

Annars kan vi ju skippa hela amningen och att mamman (eller pappan, för den delen) måste stanna hemma, bara att lämna in ungen på ett diardagis och gå och jobba, eller hur?
    Apor.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 15:52:36 följande:
    Om det inte sammanhänger så hur förklarar du att man just bara ammar spädbarn? Om det inte hänger ihop?
    Det är absolut inte bara spädbarn som ammas. Människans naturliga amningslängd är 3-4 år.
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 12:32:10 följande:
    Men kvinnan är skapt att dia sitt barn, mjölken producerat under en graviditet.
    Merparten av all mjölk produceras efter förlossningen, i samband med att barnet stimulerar bröstet. Inte under graviditeten.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 15:55:21 följande:
    Det är absolut inte bara spädbarn som ammas. Människans naturliga amningslängd är 3-4 år.
    Merparten av all mjölk produceras efter förlossningen, i samband med att barnet stimulerar bröstet. Inte under graviditeten.
    Men själva amningsprocessen är väl något man startar med direkt efter en förlossning? Det vill säga, det har ett samband!
    Det finns väl ingen människa i världen som i 1-2 år ger ersättning för att sedan amma när barnet är 2-3 år?
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 15:55:21 följande:
    Sen fick jag mjölk i brösten redan i månad 5, min mamma fick det också tidigt och hennes mamma likaså.

Är vi unika menar du?
  • infragilis
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 16:01:25 följande:
    Sen fick jag mjölk i brösten redan i månad 5, min mamma fick det också tidigt och hennes mamma likaså.

Är vi unika menar du?
    Det är råmjölken. Det är inte det samma som bröstmjölken som kommer genom att brösten stimuleras av sugande.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 16:00:27 följande:
    Men själva amningsprocessen är väl något man startar med direkt efter en förlossning? Det vill säga, det har ett samband!
    Det finns väl ingen människa i världen som i 1-2 år ger ersättning för att sedan amma när barnet är 2-3 år?
    En kvinna behöver inte ha fött barn för att kunna amma. Det finns kvinnor som adopterat barn och ammat dem (en del lyckas utan hormonbehandling). Min svärmor började producera mjölk när hon blev fostermor till sin systerson. Hon hade visserligen själv barn men den yngsta var då 6 år någonting så det var väldigt länge sedan hon hade ammat.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 16:01:25 följande:

Är vi unika menar du?
    Nej, jag skrev att merparten av all mjölk produceras i samband med att barnet diar. Att en del får råmjölk tidigt i graviditeten har inget med den senare mjölkproduktionen att göra.
  • SjälvaJag
    infragilis skrev 2011-05-04 16:18:46 följande:
    Det är råmjölken. Det är inte det samma som bröstmjölken som kommer genom att brösten stimuleras av sugande.
    Så råmjölk rinner och rinner menar du, vad skulle vara skillnaden mellan den och den senare mjölken?
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 15:52:51 följande:
    Apor.
    Och vi är vad, kräldjur?
  • Lisa75

Varför lägga energi på vad andra människor gör i sin privata sfär? Om mina grannar "appar", vad sjutton har det med mig att göra? Var och en gör som de själva vill.

Mitt råd till er som lägger en massa tid och kraft på att dissa andra: Spar er energi till att tänka positiva tankar kring ert eget liv istället. Det ger betydligt mer i längden.

• Tygtiiger

Om barnets amning i övrigt inte äventyras och både man och barn trivs bra med att han ger bröstet istället för napp eller flaska så ser jag inga hinder. Men min man är inte intresserad och har aldrig varit avundsjuk på amningen.

Prio ett måste vara att barnets amning på mamman fungerar tillfredsställande eftersom bröstmjölk är den bästa födan för barnet. Än så länge har jag inte sett några studier på hur den vätska som män producerar med sina bröstkörtlar förhåller sig till mogen bröstmjölk avseende näring eller antikroppar. Men så länge som födoamningen fungerar så är det väl ingen skillnad på om pappan ger bröstet, napp, fingret eller en flaska?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Odd Pixie

Jag är inte så insatt. Män kan väl inte amma "på riktigt"? Men om det går att snutta för barnets del så.. varför inte? Ju fler sätt att tanka trygghet och närhet desto bättre.

• Stjärnfall76

När detta var en het fråga och det stod överallt att MÄN KAN AMMA så googlade jag lite på nätet. Män som har bröstmjölk/vätska från brösten har det av en sjukdom eller om det var en hormonrubbning. Jag hittade inte ett enda fall där en frisk man producerat näringsrik bröstmjölk, anpassad efter barnets ålder. Men ge mig gärna en källa till detta.

Därefter kom "MjölkRagnar" eller vad han nu hette som gjorde ett väldigt tappert försök, dock utan att få fram en droppe mjölk. Och han pumpade ju flera gånger om dagen länge och ville verkligen bevisa att det gick.
    Kvinnor som ska adoptera spädbarn brukar göra så för att ha mjölk när bebisen väl kommer till dem, och det går alldeles utmärkt och tar några dagar upp till 6 veckor att få igång en produktion. Hon pumpar och skapar bröstmjölk utan att ens ha en bebis. http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=194:amma-adoptivbarn&catid=3&Itemid=4

Snutta på pappans bröstvårta bara för skojs skull... vet inte om det skulle intressera bebisen så mycket... kanske.... sedan vet jag inte om det skulle intressera mannen så mycket när han väl försökt. Jag producerar lite bröstmjölk och har fruktansvärda knivskarpa smärtor när bebisen suger, vilket resulterar i att jag bara står ut max 3 månader. Och han producerar ingen..... när hans bröstvårtor spricker och blöder så kanske det inte är så kul längre.

Om min man hade förstökt så hade jag tyckt att det var väldigt äckligt då det är en så typiskt feminin sak att göra, och jag kan inte älska en feminin man.

• stonee

män som ammar?

HAHAHAHAHAHHA

att ni ens tar det seriöst och gör långa argumentarenda inlägg om ett sånt här skämt?? lol

feminismen slutar aldrig förvåna mig 

Svar på tråden Män som ammar?