• Tänkare

Gick bonusmamman för långt?

I går kom min lilla dotter på 7 år hem med rakad skalle. Bonusmamman rakade och klippte henne utan min vetskap. Gör man så?

Känner mig överkörd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-26 21:17
    Måste berätta att dottern är impulsiv och ville raka sig när hon såg sina styvbröder raka sig.

Men jag hävdar att vi vuxna finns för att hindra vissa beslut som kan påverka deras välbefinnande.

Jag har pratat med pappan och han säger att jag gör en höna av en fjäder och kastar på luren i mitt öra.

• Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?
  • Tow2Mater
    Smulansmamma skrev 2011-04-26 22:52:42 följande:
    Jag gör inte sånt som jag vet att jag själv inte skulle acceptera. Försöker att tänka så :)
    Men det gjorde säkert inte den här biomamman heller. Det var säkert helt naturligt for henne med rakat huvud, eftersom henes pojkar har det, och flickan också ville ha det. Dagens samhälle säger väl inte att bara pojkar ska raka huvudet, och flickor ha långt hår?
    Jag tycker den här flickan verkar stark; oavsett varfor hon blir mobbad, visar en sån handling (att vilja ha rakat huvud o gå emot det vanligaste bland sina kompisar) på inre styrka.
  • Smulansmamma
    Tow2Mater skrev 2011-04-27 00:48:55 följande:
    Men det gjorde säkert inte den här biomamman heller. Det var säkert helt naturligt for henne med rakat huvud, eftersom henes pojkar har det, och flickan också ville ha det. Dagens samhälle säger väl inte att bara pojkar ska raka huvudet, och flickor ha långt hår?
    Jag tycker den här flickan verkar stark; oavsett varfor hon blir mobbad, visar en sån handling (att vilja ha rakat huvud o gå emot det vanligaste bland sina kompisar) på inre styrka.
    Jösses... Jag har väl aldrig påpekat att det är något som pojkar endast får göra? Det har inte ens med saken att göra. I så fall är det du som tar illa upp. Det enda JAG menade var att hon gjorde fel som inte frågade föräldrarna. Jag har inte heller skrivit något om hur flickan är, så varför du tar upp det förstår jag inte. Vill hon ha rakat huvud, så får hon väl fråga föräldrarna. För det är faktiskt de som bestämmer. Ingen annan.
  • viseversa

Jag hade blivigt sååå jävla förbannad om någon retardet bitch snaggade MINA barn. sen om hon snaggade någon av tjejerna eller min son spelar ingen roll. man gör inte så. hon är itne deras mamma och har inger rätt att ta det beslutet. 

• kg8

Helt ärligt så tycker jag att det låter helt sjukt. Då handlar det inte bara om att det är en tjej som snaggat sig, det hade vart lika illa om hon gjort så på en pojk med långt och fint hår som sparats länge.
    Hon skulle kollat med pappan och pappan skulle kollat med dig. Större beslut tar man gemensamt, alltså båda föräldrarna och barnet.
    Hade hon velat toppa håret eller klippt sig litegrann så hade du inte behövts blandas in tycker jag.
    Nu lever jag tillsammans med barnens pappa, men hade jag inte gjort det och någon av mina tjejer hade kommit hem utan hår så hade jag blivit helt skogstokig! 

• Modesty Blaise
    Tow2Mater skrev 2011-04-27 00:48:55 följande:
    Men det är ju inte frisyren som inte kan vara acceptabel (för det kan den naturligtvis vara och är också för vissa), det är bonusmammans agerande som suger. Om det är naturligt för bonusmamman att ha tjugo hål i öronen bör hon ändå hänvända sig till båda bioföräldrarna och inhämta deras åsikter och bifall innan hon låter håltaga bonusbarnet (och vilket kön barnet har är i sammanhanget totalt oväsentligt). 
  • Tänkare

Tack snälla tjejer för era åsikter! läst varje ord och det verkar inte som jag gjort en höna av en fjäder. Jag kommer inte skälla på någon, förutom de ord som slank ut när pappan lämnade flickan. Men som mamma här hemma så känner jag mig överkörd och det verkar helt naturligt, det räcker för mig.

• jådåsåatt

En idé kan vara att be om ett samarbetssamtal på familjerätten med både pappan och hans tjej eftersom umgänget är så pass nytt, där kan ni med en utomstående samtala och göra upp gemensamma regler för sånna här situationer.

• AnnanAnna

Har inte läst alla inlägg men jisses vad förbannad jag blivit om det var mitt barn som blev snaggat. Håller med Modesty Blaise som skrev att man självklart kollar med föräldrarna när det gäller sådana saker, det känns otroligt konstigt att ta ett sånt beslut när man känt barnet så kort tid!

Jag har varit bonusvuxen i min mans barns liv länge och det finns inte på kartan att jag skulle ta egna initiativ kring sånt som jag tycker är föräldrarnas ansvar. Min mans dotter vill t.ex. göra en piercing i naveln, vilket jag inte har några åsikter om sådär, jag tycker det är skitsnyggt och för mig skulle hon få göra det. Men aldrig att jag skulle boka en tid och hänga med henne och fixa en utan att kolla av med hennes mamma först isf, och det skulle inte räcka med "mamma sa att det var ok" utan jag skulle ta det med mamman direkt om det blev aktuellt (förutsatt att mamman var intresserad av att ha ett samarbete med mig/oss vilket hon inte är).

Nu är ju din dotter snaggad och det är väl bara att göra det bästa av situationen om hon nu ångrar sig. Men ett rejält snack med ditt ex nya tjej tycker jag verkligen är på sin plats, det är ju DITT barn det handlar om så jag tycker du har all rätt att ta det med henne personligen utan ditt ex inblandning.

• Tänkare
    jådåsåatt skrev 2011-04-27 09:53:39 följande:
    En idé kan vara att be om ett samarbetssamtal på familjerätten med både pappan och hans tjej eftersom umgänget är så pass nytt, där kan ni med en utomstående samtala och göra upp gemensamma regler för sånna här situationer.
    Tack! Vi har tid till familjeterapeuterna och hoppas innerligt att vi får bättring på torpet för barnens skull.
  • Tänkare
    AnnanAnna skrev 2011-04-27 11:27:31 följande:
    Har inte läst alla inlägg men jisses vad förbannad jag blivit om det var mitt barn som blev snaggat. Håller med Modesty Blaise som skrev att man självklart kollar med föräldrarna när det gäller sådana saker, det känns otroligt konstigt att ta ett sånt beslut när man känt barnet så kort tid!

Jag har varit bonusvuxen i min mans barns liv länge och det finns inte på kartan att jag skulle ta egna initiativ kring sånt som jag tycker är föräldrarnas ansvar. Min mans dotter vill t.ex. göra en piercing i naveln, vilket jag inte har några åsikter om sådär, jag tycker det är skitsnyggt och för mig skulle hon få göra det. Men aldrig att jag skulle boka en tid och hänga med henne och fixa en utan att kolla av med hennes mamma först isf, och det skulle inte räcka med "mamma sa att det var ok" utan jag skulle ta det med mamman direkt om det blev aktuellt (förutsatt att mamman var intresserad av att ha ett samarbete med mig/oss vilket hon inte är).

Nu är ju din dotter snaggad och det är väl bara att göra det bästa av situationen om hon nu ångrar sig. Men ett rejält snack med ditt ex nya tjej tycker jag verkligen är på sin plats, det är ju DITT barn det handlar om så jag tycker du har all rätt att ta det med henne personligen utan ditt ex inblandning.
    tack för ditt inlägg. känns skönt att höra från en bonusvuxen.
  • WiJu

Ja, det gjorde hon. Hade aldrig klippt mina bonusar utan att veta om det va okej med deras mamma. Kan pappan sagt att du skulle tycka det är okej? Känns så konstigt att någon skulle vilja eller våga sånt utan båda föräldrarnas tillåtelse.

• TessaS

Nej, jag hade inte rört min mans barns hår utan att kolla med föräldrarna... Eller jag hade inte rört håret ens med deras välsignelse, de får sköta det där med frisör...
    Sånt känner jag är en föräldrarfråga... precis som piercings och tatueringar och sånt.

• ventilera mera

Jag har inte läst hela tråden, det räckte bra med halva.

Jag är bonusmamma till en tjej men håller faktiskt med TS. Man frågar helt enkelt först. Och jag anser nog inte heller att pappan har rätt att bestämma helt själv om man ska raka av barnets hår, det är sånt man kollar av med den andra föräldern.

Min man och hans ex har urusel kontakt, och att hon beter sig som ett as är mer regel än undantag - men ingen av oss skulle ens drömma om att göra nåt dylikt utan att fråga henne.

• Fidelia

Även om dottern VILLE ha rakat hår, så gör man bara inte en sån sak som "ny" i familjen...
    Man frågar alltid...

Nu e frågan den om bonusmamman hade frågat pappan om det var ok, men en sån förändring tycker jag fortfarande man pratar ihop sig om, spec om barnet redan är mobbat...

Tycker du gott o väl utan dåligt samvete kan ringa o be o få prata m ditt ex nya... berätta att du tyckte det var olämpligt att hon gjorde så utan din vetskap.. och allt vad du känner..

Hoppas det blir bättre för tösen.. 

• annawestergren

När det gäller barnen så får INGEN, varken bonus, mormor, farmor eller någon alls ta egna beslut ang saker runt barn alls utan att kolla med BÅDE mamma och pappa!

Jag skulle aldrig tolerera det! 

• tofsvippan

Har inte läst tråden bara TS, jag tycker hon gjorde MYCKET fel, hon måste vara en sjuk människa,
    så gör man bara inte, inte ens den andra föräldern gör något sådant utan att fråga tycker jag.

Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?