• Tänkare

Gick bonusmamman för långt?

I går kom min lilla dotter på 7 år hem med rakad skalle. Bonusmamman rakade och klippte henne utan min vetskap. Gör man så?

Känner mig överkörd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-26 21:17
    Måste berätta att dottern är impulsiv och ville raka sig när hon såg sina styvbröder raka sig.

Men jag hävdar att vi vuxna finns för att hindra vissa beslut som kan påverka deras välbefinnande.

Jag har pratat med pappan och han säger att jag gör en höna av en fjäder och kastar på luren i mitt öra.

• Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?
  • Tänkare
    vinnis skrev 2011-04-26 21:15:25 följande:
    Men vad kumt....Vadå vill hon att ungen ska bli mobbad lr? Vad var anledningen till att hon gjorde det? Kan knappast ha varit att hon tyckte det skulle bli snyggt eller.. totalt respektlöst..Vilken jubelidiot...
    flickan är redan det tyvärr. Det är därför jag är så ledsen. Hon är helt snaggad. Ser ut som en kille. Hon hade långt vågigt brunt hår.
  • Tänkare
    vinnis skrev 2011-04-26 21:28:48 följande:
    Men herregud "genustänk" ... barnet blir ju mobbad nu i skolan enligt ts pga bonusmammans sjuka upptåg
    Förlåt om jag var otydlig. Flickan är mobbad sen tidigare. Inte pga bonusmamman. Ber om ursäkt, menar bara att hon inte lär få det lättare nu. Barn är så elaka mot varandra och detta är inte hennes stil och hon har redan ångrat sig.

Som svar på din tidigare fråga angående vår kommunikation så är den värdelös. Tyvärr.
  • Tänkare
    pigglet skrev 2011-04-26 21:31:02 följande:
    Vår 5-åring ville raka av allt hår - hon ville se ut som pappa (flintis). Frisören nästan grät, och klippte en hyfsat kort frisyr.
    Nästa gång blev det rakat och tuppkam. Dottern stolt som en tupp   :)

Som tur är har hon aldrig blivit mobbad för det. Och håret växer ju ut. Hur man ska se ut i håret är en sådan sak som jag faktiskt tycker att barnen kan få välja själva (men vi kan ju tycka olika).

För mig är frågan mer vem som har rätt att besluta om barnet ska få som det vill eller inte. För mig personligen så tänker jag att det beror på hurdan relation bonusmamman och dottern har - lever de tillsammans stor del av tiden, tar hon ansvar för barnet under den tiden, har de funnits i varandras liv under lång tid? Så att hon är "en av föräldrarna" i den familjen liksom? Tar hon fullt ansvar för barnet kanske hon även kan få ta "enklare" beslut?

Eller är jag helt ute och cyklar?
    Eg är det inte bara frisyren i sig som gör mig ledsen utan känslan av att bli överkörd. Tycker att man iaf kan få bli förvarnad som minsta önskan.

Bonusmamman är en kvinna som funnits i deras liv i 3 veckor. Barnen bodde hos mig under nästan 6 månader och började med vv för sex veckor sen. Så i 3 veckor har hon funnits kan man säga. Jag har aldrig pratat med henne.
  • Tänkare
    vinnis skrev 2011-04-26 21:39:38 följande:
    Ok ts det verkar inte som att du har det så lätt just nu=( problemet verkar ligga på ett helt annat plan..  Jag tycker du skall ta kontakt med skola och förklara dotters situation om du inte redan gjort detta. Dottern kan även behöva tala med någon kurator eller liknande. Detta måste ni komma till botten med, stackars tös..

Barn handlar ofta impulsivt och klarar inte av att ta viktiga beslut och det skall dem inte behöva heller. Så angående en klippningen som blev en sådan markant förändring borde bonusmamman tänkt en extra gång på vad hon sysslade med, det är inte ens hennes barn!
    Tack för din förståelse. FAktum är som jag sa tidigare, allt handlar inte om frisyren. Utan att bli totalt överkörd av en kvinna som känt barnet i 3 veckor sammanlagt ungefär. Jag tycker det är respektlöst.
  • Tänkare
    pigglet skrev 2011-04-26 21:46:04 följande:
    Oj då - då skulle även jag tycka att det här var att gå över gränsen     :(

Tråkigt att dottern ångrar sig... Men det tar inte alltför lång tid innan håret vuxit så pass att man kan klippa en frisyr i alla fall. Min dotter hade tuppkam förra sommaren, och har page nu.
    Till dess får ni göra det bästa av situationen. Köp lite läcker färg, om hon vill det. Passa på att ha tuppkam, när det vuxit ut lite. Leta fram kort på vackra kvinnor med snaggat hår - det är inte SÅ sällsynt.

Blir SÅ ledsen att hon ska vara mobbad... det borde inget barn behöva vara med om   :(
    Tack. Ska följa ditt råd och försöka få ungen att känna sig stolt och vacker
  • Tänkare

Tack snälla tjejer för era åsikter! läst varje ord och det verkar inte som jag gjort en höna av en fjäder. Jag kommer inte skälla på någon, förutom de ord som slank ut när pappan lämnade flickan. Men som mamma här hemma så känner jag mig överkörd och det verkar helt naturligt, det räcker för mig.

• Tänkare
    jådåsåatt skrev 2011-04-27 09:53:39 följande:
    En idé kan vara att be om ett samarbetssamtal på familjerätten med både pappan och hans tjej eftersom umgänget är så pass nytt, där kan ni med en utomstående samtala och göra upp gemensamma regler för sånna här situationer.
    Tack! Vi har tid till familjeterapeuterna och hoppas innerligt att vi får bättring på torpet för barnens skull.
  • Tänkare
    AnnanAnna skrev 2011-04-27 11:27:31 följande:
    Har inte läst alla inlägg men jisses vad förbannad jag blivit om det var mitt barn som blev snaggat. Håller med Modesty Blaise som skrev att man självklart kollar med föräldrarna när det gäller sådana saker, det känns otroligt konstigt att ta ett sånt beslut när man känt barnet så kort tid!

Jag har varit bonusvuxen i min mans barns liv länge och det finns inte på kartan att jag skulle ta egna initiativ kring sånt som jag tycker är föräldrarnas ansvar. Min mans dotter vill t.ex. göra en piercing i naveln, vilket jag inte har några åsikter om sådär, jag tycker det är skitsnyggt och för mig skulle hon få göra det. Men aldrig att jag skulle boka en tid och hänga med henne och fixa en utan att kolla av med hennes mamma först isf, och det skulle inte räcka med "mamma sa att det var ok" utan jag skulle ta det med mamman direkt om det blev aktuellt (förutsatt att mamman var intresserad av att ha ett samarbete med mig/oss vilket hon inte är).

Nu är ju din dotter snaggad och det är väl bara att göra det bästa av situationen om hon nu ångrar sig. Men ett rejält snack med ditt ex nya tjej tycker jag verkligen är på sin plats, det är ju DITT barn det handlar om så jag tycker du har all rätt att ta det med henne personligen utan ditt ex inblandning.
    tack för ditt inlägg. känns skönt att höra från en bonusvuxen.
Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?