pigglet skrev 2011-04-26 21:31:02 följande:
Vår 5-åring ville raka av allt hår - hon ville se ut som pappa (flintis). Frisören nästan grät, och klippte en hyfsat kort frisyr.
Nästa gång blev det rakat och tuppkam. Dottern stolt som en tupp :)
Som tur är har hon aldrig blivit mobbad för det. Och håret växer ju ut. Hur man ska se ut i håret är en sådan sak som jag faktiskt tycker att barnen kan få välja själva (men vi kan ju tycka olika).
För mig är frågan mer vem som har rätt att besluta om barnet ska få som det vill eller inte. För mig personligen så tänker jag att det beror på hurdan relation bonusmamman och dottern har - lever de tillsammans stor del av tiden, tar hon ansvar för barnet under den tiden, har de funnits i varandras liv under lång tid? Så att hon är "en av föräldrarna" i den familjen liksom? Tar hon fullt ansvar för barnet kanske hon även kan få ta "enklare" beslut?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Eg är det inte bara frisyren i sig som gör mig ledsen utan känslan av att bli överkörd. Tycker att man iaf kan få bli förvarnad som minsta önskan.
Bonusmamman är en kvinna som funnits i deras liv i 3 veckor. Barnen bodde hos mig under nästan 6 månader och började med vv för sex veckor sen. Så i 3 veckor har hon funnits kan man säga. Jag har aldrig pratat med henne.