• Tänkare

Gick bonusmamman för långt?

I går kom min lilla dotter på 7 år hem med rakad skalle. Bonusmamman rakade och klippte henne utan min vetskap. Gör man så?

Känner mig överkörd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-26 21:17
    Måste berätta att dottern är impulsiv och ville raka sig när hon såg sina styvbröder raka sig.

Men jag hävdar att vi vuxna finns för att hindra vissa beslut som kan påverka deras välbefinnande.

Jag har pratat med pappan och han säger att jag gör en höna av en fjäder och kastar på luren i mitt öra.

• Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?
  • vinnis
    pigglet skrev 2011-04-26 21:38:13 följande:
    Blir barnet mobbat efterson hon har kort hår? Eller var hon det innan?

Jag kan ju tycka att man har lite ansvar som förälder (och alla andra också) här. Dottern VILLE ha kort hår. Och hon fick det! Tänk om hon hade fått mötas av positiva reaktioner i stället - "men SÅ fin du blev!" "oj, det ser ut som en skön frisyr nu i sommar när det blir varmt!"  "hoppsan, det var modigt att våga klippa av ALLT hår"  "nu blir nog kompisarna avundsjuka!"  "ska vi köpa lite spray-färg om du vill vara lite extra festlig på kalaset?"

(det var inte "bonusmammans sjuka upptåg" - det var vad dottern VILLE. Och att klippa håret är väl inget sjukt upptåg heller? Dessutom - hår växer ut! Hade det varit piercing eller tatueringar däremot...)
    JAA TÄNK OM hon skulle fått positivt bemötande, men det kommer hon inte få för vårat samhälle ser ut på ett visst sätt och som föräldrar har vi ansvar...ATT SKYDDA VÅRA BARN i den mån det går... att raka av allt hår på en sjuårig flicka varpå hon ÅNGRAR sig och som följd av detta blir mobbad i skolan är jävligt oansvarigt och korkat...det är framförallt barnens bemötande i skolan  som jag oroar mig för, att hon skall bli ännu mer mobbad än vad hon redan är, utskrattad och förlöjligad! eller du kanske tror att barnen på skolan kommer tycka hon e stencool nu helt plötsligt för att hon ser ut som en kille?
  • Tänkare
    pigglet skrev 2011-04-26 21:46:04 följande:
    Oj då - då skulle även jag tycka att det här var att gå över gränsen     :(

Tråkigt att dottern ångrar sig... Men det tar inte alltför lång tid innan håret vuxit så pass att man kan klippa en frisyr i alla fall. Min dotter hade tuppkam förra sommaren, och har page nu.
    Till dess får ni göra det bästa av situationen. Köp lite läcker färg, om hon vill det. Passa på att ha tuppkam, när det vuxit ut lite. Leta fram kort på vackra kvinnor med snaggat hår - det är inte SÅ sällsynt.

Blir SÅ ledsen att hon ska vara mobbad... det borde inget barn behöva vara med om   :(
    Tack. Ska följa ditt råd och försöka få ungen att känna sig stolt och vacker
  • Modesty Blaise
    pigglet skrev 2011-04-26 21:38:13 följande:
    Blir barnet mobbat efterson hon har kort hår? Eller var hon det innan?

Jag kan ju tycka att man har lite ansvar som förälder (och alla andra också) här. Dottern VILLE ha kort hår. Och hon fick det! Tänk om hon hade fått mötas av positiva reaktioner i stället - "men SÅ fin du blev!" "oj, det ser ut som en skön frisyr nu i sommar när det blir varmt!"  "hoppsan, det var modigt att våga klippa av ALLT hår"  "nu blir nog kompisarna avundsjuka!"  "ska vi köpa lite spray-färg om du vill vara lite extra festlig på kalaset?"

(det var inte "bonusmammans sjuka upptåg" - det var vad dottern VILLE. Och att klippa håret är väl inget sjukt upptåg heller? Dessutom - hår växer ut! Hade det varit piercing eller tatueringar däremot...)
    Om en sjuåring vill raka skallen och frågar sin bonusmamma om det så hör varje normalbegåvad människa av sig till bioföräldern och förhör sig om saken. Detsamma gör man med en tonåring som vill pierca sig eller skaffa en tatuering. 

Ditt resonemang saknar rim och reson.  
  • vinnis
    Tänkare skrev 2011-04-26 21:44:19 följande:
    Tack för din förståelse. FAktum är som jag sa tidigare, allt handlar inte om frisyren. Utan att bli totalt överkörd av en kvinna som känt barnet i 3 veckor sammanlagt ungefär. Jag tycker det är respektlöst.
    håller  med det är helt otroligt jag skulle skällt ut henne efter noter...
  • vinnis

Ja gjort e gjort.. så är ju det allra bästa att vara positiv om saken och göra det bästa av situationen, flickan har det tillräckligt jobbigt som det är...

• vinnis
    Tow2Mater skrev 2011-04-26 21:43:36 följande:
    Mren vad är det du vill? Att det inte händer igen? Att pappan ska skälla ut sin flickvän och tycka hon gjorde fel?
    klart han ska skälla ut henne..hon borde inte få va nära flickan,respektlös människa...
  • pigglet
    Tänkare skrev 2011-04-26 21:47:50 följande:
    Tack. Ska följa ditt råd och försöka få ungen att känna sig stolt och vacker
    Låter som en bra plan! Bor ni i Skellefteå får vi väl träffas med våra snaggade ungar, vi har några riktigt snygga kort på dottern i blå tuppkam     ;)
  • Smulansmamma

Själv är jag bonusmamma och skulle inte låta mitt bonusbarn göra något liknande utan att pappa eller mamma vet om det och har "ok:at" det. Tycker inte att jag är rätt person att bestämma för det är inte mitt barn. Skulle liksom inte själv bli glad om jag var biomamma. Jag gör inte sånt som jag vet att jag själv inte skulle acceptera. Försöker att tänka så :)

• vinnis
    Smulansmamma skrev 2011-04-26 22:52:42 följande:
    Själv är jag bonusmamma och skulle inte låta mitt bonusbarn göra något liknande utan att pappa eller mamma vet om det och har "ok:at" det. Tycker inte att jag är rätt person att bestämma för det är inte mitt barn. Skulle liksom inte själv bli glad om jag var biomamma. Jag gör inte sånt som jag vet att jag själv inte skulle acceptera. Försöker att tänka så :)
    precis, behandla andra så som du vill bli behandlad
  • Smulansmamma
    vinnis skrev 2011-04-26 23:10:00 följande:
    precis, behandla andra så som du vill bli behandlad
    :)
Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?