• AAEV

När lärde ditt barn sig färgerna?

När kunde era barn de vanligaste färgerna, rött,gult,grönt,blått?
    När kunde barnet svårare färger, typ lila, rosa, vit, svart, orange? 

• Svar på tråden När lärde ditt barn sig färgerna?
  • mithrandil
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-19 21:17:23 följande:
    Min äldsta kunde grundfärger samt de vanligaste nyanserna vid 1½. Hanär liten egen......har alltid varit helt galen i färger, former, siffror och bokstäver. Han fyllde 3 år i julas och har numera börjat läsa. Han är sen med det mesta annat....det är bara ett jätteintresse.

Min yngsta fyller 2 år om en vecka. Han är bombsäker på blå, sätter oftast gult också liksom grön.......annars kan en röd bil vara allt från lila till svart eller ljusblå . Kan säga namnet på en massa färger men har ingen susning om vilka färger det är så att säga . Han har inget intresse alls. Det intressanta är om det är en boll han kan sparka eller kasta, vilken färg är helt oväsentligt .

Jag har två väldigt olika barn .
    Låter som min son. Han älskar siffror, färger och bokstäver och sitter och bläddrar i böcker och tidningar (illustrerad vetenskap) mest hela dagarna.

men jag måste fråga, vad menar du med börjat läsa?

Min dotter däremot låter precis som din yngsta. visserligen för liten för färger men jag misstänker att den ungen kommer ge blanka ... i vad gult, blått och rött är. saker man kan banka ihop i varandra är det bästa.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Flickan och kråkan
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:21:30 följande:
    Låter som min son. Han älskar siffror, färger och bokstäver och sitter och bläddrar i böcker och tidningar (illustrerad vetenskap) mest hela dagarna.

men jag måste fråga, vad menar du med börjat läsa?

Min dotter däremot låter precis som din yngsta. visserligen för liten för färger men jag misstänker att den ungen kommer ge blanka ... i vad gult, blått och rött är. saker man kan banka ihop i varandra är det bästa.
    Han har sedan 2-3 veckor tillbaka knäckt det här med hur man ljudar och avkodar (och i och med det har han börjat läsa). Han avkodar ofta fel så klart, han är nybörjare , men han har fattat principen. Han kan/orkar inte riktigt långa ord. Har inte förstått bokstavskombinationer som ck och ng exempelvis.....och dubbelteckning är inte heller något han greppat. Stötte idag exempelvis på ordet "hall" som är kort och lättläst och han läste "h-a-l", lyste upp som en sol och sa "Det står hal!" . Han har tidigare känt igen ordbilder men inte kunnat ljuda ihop ord han inte känt igen eller nya ord så att säga. Han har fortfarande inte jätteintresse för att läsa längre texter eller liknande, utan någon mening här och någon mening där och använder sig då både av att känna igen ordbilder och att ljuda ihop och avkoda. 
  • mithrandil
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-19 21:52:48 följande:
    Han har sedan 2-3 veckor tillbaka knäckt det här med hur man ljudar och avkodar (och i och med det har han börjat läsa). Han avkodar ofta fel så klart, han är nybörjare , men han har fattat principen. Han kan/orkar inte riktigt långa ord. Har inte förstått bokstavskombinationer som ck och ng exempelvis.....och dubbelteckning är inte heller något han greppat. Stötte idag exempelvis på ordet "hall" som är kort och lättläst och han läste "h-a-l", lyste upp som en sol och sa "Det står hal!" . Han har tidigare känt igen ordbilder men inte kunnat ljuda ihop ord han inte känt igen eller nya ord så att säga. Han har fortfarande inte jätteintresse för att läsa längre texter eller liknande, utan någon mening här och någon mening där och använder sig då både av att känna igen ordbilder och att ljuda ihop och avkoda. 
    Okej. Tack.
    Det måste väl ändå vara väldigt tidigt? Har ni övat med honom eller är han helt självlärd?

Ursäkta, kanske ot men jag blev imponerad och intresserad.
  • AAEV

Du får vara hur OT du vill

Jag började läsa när jag var knappt fyra, ville härma syrran! Jag lärde mig jättefort och läste böcker för mina kompisar på dagis :) 

• mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 22:02:18 följande:
    Du får vara hur OT du vill

Jag började läsa när jag var knappt fyra, ville härma syrran! Jag lärde mig jättefort och läste böcker för mina kompisar på dagis :) 
    Tack.

Hur gick det när du började skolan?
    vad fick du för reaktioner över att du redan kunde läsa?
  • AAEV

Mina föräldrar fick välja om jag skulle börja en klass tidigare, men det ville inte jag (ville ju gå med mina kompisar). Däremot fick jag ofta gliringar för att jag låg så långt före de andra, man hade ju olika svåra böcker och jag hade nästan alltid de svåraste (äppel, päppel,piron,paron och tallegren hette våra böcker)

• mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 22:11:07 följande:
    Mina föräldrar fick välja om jag skulle börja en klass tidigare, men det ville inte jag (ville ju gå med mina kompisar). Däremot fick jag ofta gliringar för att jag låg så långt före de andra, man hade ju olika svåra böcker och jag hade nästan alltid de svåraste (äppel, päppel,piron,paron och tallegren hette våra böcker)
    haha.. jag minns de där namnen.
    Har också haft dom.
  • Flickan och kråkan
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:55:40 följande:
    Okej. Tack.
    Det måste väl ändå vara väldigt tidigt? Har ni övat med honom eller är han helt självlärd?

Ursäkta, kanske ot men jag blev imponerad och intresserad.
    Jo, det är tidigt. Han är inget "underbarn" på något vis. Han är exempelvis sen motoriskt och med sitt tal. Jag tror det handlar mycket om intresse och att det är ett sätt att tänka som helt enkelt passar hans huvud .

Det är inget som bara ramlat över honom utan att vi gjort något, vi har ju uppmuntrat hans intresse. Han har aldrig varit den som flängt runt i klätterställningar utan har velat läsa, pussla och lära sig bokstäver och siffror m.m. och då har det naturligt fallit sig så att vi gjort sådant.....så vi har ju övat med honom men på hans villkor och utifrån hans intresse så att säga. Han har velat veta och då har vi berättat och visat. Han är den observerande typen.......och siffror och bokstäver finns ju överallt och han har velat veta vad det står.  Jättekul när han som 2-åring kom till en stor parkeringsplats.....skulle läsa ALLA registreringsskyltar . Vi har ett alfabetspussel som han la sådär 15 gånger varje dag under ett par månader (bokstäver + pussel...kunde inte bli bättre). Han är generellt väldigt intresseard av att förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar. Han tycker att det är roligt att måla, men han målar för tillfället ine något specifikt utan ägnar sig åt att klura ut vad det blir för färger om man blandar färger.....hur man får lila, grönt, olika nyanser av blått.....turkos upptäckte han härom dagen. Det är han i ett nötskal .

Det har ju utvecklats efter hand. Vid 2½ så hade han dunderkoll på alfabetet framlänges och baklänges både stora och små, kunde en hel del ordbilder och började intressera sig för hur bokstäverna lät.....att M i ett ord låter "mm" och inte "äm". Under ett par månader har han kunnat ljuda de olika bokstäverna men inte förstått ljudandet av ord = hur man sätter ihop ljuden av de enskilda bokstäverna.....det var det myntet som plötsligt ramlade ner för sådär 2-3 veckor sedan.

Jag lärde mig också läsa tidigt......som 4-åring, men jag hade ju en 7 år äldre syster som lekte skola med mig .

Mitt yngsta barn som är helt ointresserad tror jag dock är den som kommer att ha lättast i skolan . Allt faller sig mycket mer naturligt för hans del. Storebror är den mer "nördiga" typen som har koll på veckodagar, datum, till vem posten är, vilka och i vilken ordning planeterna i solsystemet kommer etc .
  • habibty81

Min donna lärde sig färgerna strax innan 2-års ålder. Hon började med våra hårsnoddar :)
    Nu (nyss fyllda tre) är hon mest intresserad av bokstäver. Borde nog göra en "färgkoll" och se om hon minns alla. Men jag tror det

• jordgubbe0812

Min dotter är 3 år precis.
    Hon kan färgerna du listat under "svårare färger" men inte grundfärgerna.

• fostermamma

Sonen som är precis fyllda 3år har kunnat alla färgerna ett halvår ungefär men silver guld metall lärde han sig nyligen

• LinaTed

min dotter fyllde 2 nu i mars å hon kan alla färger :) men de är väl olika för alla

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Edwin 101112♥
  • oyra

han var nog inte så mycket över 1 1/2 när han pekade på en kiwi och sa "den är rosa". Han är ordentligt färgblind stackaren...

Svar på tråden När lärde ditt barn sig färgerna?