mithrandil skrev 2011-04-19 21:55:40 följande:
Okej. Tack.
Det måste väl ändå vara väldigt tidigt? Har ni övat med honom eller är han helt självlärd?
Ursäkta, kanske ot men jag blev imponerad och intresserad.

Jo, det är tidigt. Han är inget "underbarn" på något vis. Han är exempelvis sen motoriskt och med sitt tal. Jag tror det handlar mycket om intresse och att det är ett sätt att tänka som helt enkelt passar hans huvud

.
Det är inget som bara ramlat över honom utan att vi gjort något, vi har ju uppmuntrat hans intresse. Han har aldrig varit den som flängt runt i klätterställningar utan har velat läsa, pussla och lära sig bokstäver och siffror m.m. och då har det naturligt fallit sig så att vi gjort sådant.....så vi har ju övat med honom men på hans villkor och utifrån hans intresse så att säga. Han har velat veta och då har vi berättat och visat. Han är den observerande typen.......och siffror och bokstäver finns ju överallt och han har velat veta vad det står. Jättekul när han som 2-åring kom till en stor parkeringsplats.....skulle läsa ALLA registreringsskyltar

. Vi har ett alfabetspussel som han la sådär 15 gånger varje dag under ett par månader (bokstäver + pussel...kunde inte bli bättre). Han är generellt väldigt intresseard av att förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar. Han tycker att det är roligt att måla, men han målar för tillfället ine något specifikt utan ägnar sig åt att klura ut vad det blir för färger om man blandar färger.....hur man får lila, grönt, olika nyanser av blått.....turkos upptäckte han härom dagen. Det är han i ett nötskal

.
Det har ju utvecklats efter hand. Vid 2½ så hade han dunderkoll på alfabetet framlänges och baklänges både stora och små, kunde en hel del ordbilder och började intressera sig för hur bokstäverna lät.....att M i ett ord låter "mm" och inte "äm". Under ett par månader har han kunnat ljuda de olika bokstäverna men inte förstått ljudandet av ord = hur man sätter ihop ljuden av de enskilda bokstäverna.....det var det myntet som plötsligt ramlade ner för sådär 2-3 veckor sedan.
Jag lärde mig också läsa tidigt......som 4-åring, men jag hade ju en 7 år äldre syster som lekte skola med mig

.
Mitt yngsta barn som är helt ointresserad tror jag dock är den som kommer att ha lättast i skolan

. Allt faller sig mycket mer naturligt för hans del. Storebror är den mer "nördiga" typen som har koll på veckodagar, datum, till vem posten är, vilka och i vilken ordning planeterna i solsystemet kommer etc

.