Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

När lärde ditt barn sig färgerna?

Min son är ganska precis 2år, han kan blå, röd, svart, brun, grön, gul och orange,
    När han var 20mån kunde han gul och grön, sen kom blå och röd, svart grön och orange kom nyligen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-19 21:17:23 följande:
    Min äldsta kunde grundfärger samt de vanligaste nyanserna vid 1½. Hanär liten egen......har alltid varit helt galen i färger, former, siffror och bokstäver. Han fyllde 3 år i julas och har numera börjat läsa. Han är sen med det mesta annat....det är bara ett jätteintresse.

Min yngsta fyller 2 år om en vecka. Han är bombsäker på blå, sätter oftast gult också liksom grön.......annars kan en röd bil vara allt från lila till svart eller ljusblå . Kan säga namnet på en massa färger men har ingen susning om vilka färger det är så att säga . Han har inget intresse alls. Det intressanta är om det är en boll han kan sparka eller kasta, vilken färg är helt oväsentligt .

Jag har två väldigt olika barn .
    Låter som min son. Han älskar siffror, färger och bokstäver och sitter och bläddrar i böcker och tidningar (illustrerad vetenskap) mest hela dagarna.

men jag måste fråga, vad menar du med börjat läsa?

Min dotter däremot låter precis som din yngsta. visserligen för liten för färger men jag misstänker att den ungen kommer ge blanka ... i vad gult, blått och rött är. saker man kan banka ihop i varandra är det bästa.
  • mithrandil
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-19 21:52:48 följande:
    Han har sedan 2-3 veckor tillbaka knäckt det här med hur man ljudar och avkodar (och i och med det har han börjat läsa). Han avkodar ofta fel så klart, han är nybörjare , men han har fattat principen. Han kan/orkar inte riktigt långa ord. Har inte förstått bokstavskombinationer som ck och ng exempelvis.....och dubbelteckning är inte heller något han greppat. Stötte idag exempelvis på ordet "hall" som är kort och lättläst och han läste "h-a-l", lyste upp som en sol och sa "Det står hal!" . Han har tidigare känt igen ordbilder men inte kunnat ljuda ihop ord han inte känt igen eller nya ord så att säga. Han har fortfarande inte jätteintresse för att läsa längre texter eller liknande, utan någon mening här och någon mening där och använder sig då både av att känna igen ordbilder och att ljuda ihop och avkoda. 
    Okej. Tack.
    Det måste väl ändå vara väldigt tidigt? Har ni övat med honom eller är han helt självlärd?

Ursäkta, kanske ot men jag blev imponerad och intresserad.
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 22:02:18 följande:
    Du får vara hur OT du vill

Jag började läsa när jag var knappt fyra, ville härma syrran! Jag lärde mig jättefort och läste böcker för mina kompisar på dagis :) 
    Tack.

Hur gick det när du började skolan?
    vad fick du för reaktioner över att du redan kunde läsa?
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 22:11:07 följande:
    Mina föräldrar fick välja om jag skulle börja en klass tidigare, men det ville inte jag (ville ju gå med mina kompisar). Däremot fick jag ofta gliringar för att jag låg så långt före de andra, man hade ju olika svåra böcker och jag hade nästan alltid de svåraste (äppel, päppel,piron,paron och tallegren hette våra böcker)
    haha.. jag minns de där namnen.
    Har också haft dom.
Svar på tråden När lärde ditt barn sig färgerna?