• Summermom11

Ger ni plats åt gravida/äldre/skadade på bussen?

Är nyfiken om ni flyttar på er på bussen när en gravidkvinna med stor mage/ äldre person / någon med kryckor kommer och ingen plats är ledig?

Är själv gravid nu, men innan så flyttade jag alltid på mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-29 20:41
    Ser att jag stavade fel på "kroppsliga" i alternativen ..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger ni plats åt gravida/äldre/skadade på bussen?
  • Blygdläppen
    Summermom11 skrev 2011-03-29 20:45:02 följande:
    Okej, nyfiken varför du inte ger plats till gravida? Har själv hemsk foglossning..

Jag har aldrig sett någon gravid som ser ut att vara i  stort behov av min sittplats. Sen åker jag oftast buss under sådana tider då det brukar finnas gott om plats.

Och såp har jag funderat på saken oich tycker att jag öht nästan aldrig ser gravida på bussen. men det kan bero på att jag cyklar hela sommarhalvåret, och under vinterhalvåret är ju folk så påpälsade i tjocka jackor och annat, så man inte ens lägger märke till att de är gravida. Iallafall inte jag.

Skulle jag se en gravid kvinna med uppenbära smärtor och svårigheter så skulle jag förmodligen erbjuda henne min plats, men jag skulle nog knappast per automatik erbjuda det till någon bara för att denne har en kula på magen.

• Summermom11
    Blygdläppen skrev 2011-03-29 20:54:50 följande:

Jag har aldrig sett någon gravid som ser ut att vara i  stort behov av min sittplats. Sen åker jag oftast buss under sådana tider då det brukar finnas gott om plats.

Och såp har jag funderat på saken oich tycker att jag öht nästan aldrig ser gravida på bussen. men det kan bero på att jag cyklar hela sommarhalvåret, och under vinterhalvåret är ju folk så påpälsade i tjocka jackor och annat, så man inte ens lägger märke till att de är gravida. Iallafall inte jag.

Skulle jag se en gravid kvinna med uppenbära smärtor och svårigheter så skulle jag förmodligen erbjuda henne min plats, men jag skulle nog knappast per automatik erbjuda det till någon bara för att denne har en kula på magen.

Okej då förstår jag
  • Blygdläppen
    Lexxxie skrev 2011-03-29 20:46:28 följande:
    Är själv höggravid och har foglossning men har bara varit med om att någon erbjudit mig sin plats en gång, dvs idag. Å då bör det nämnas att jag åker tunnelbana dagligen i rusningstrafik och sällan får en sittplats. Har satt mig på golvet på tåget en gång för att jag höll på att svimma.

Men jag själv reser mig och så gör även min dotter på 3 år utan att jag behöver säga till :)
    Men kan folk se på dig att du är gravid då? Det är ju vinter och snö och fanskap, de flesta har ju rätt stora tjocka bylsiga jackor på sig.
  • Dr Mupp

Annat.
    Beror på situationen.
    Hur mår jag. Jag har kronisk foglossning, en bra dag kan jag stå på bussen, en dålig behöver jag sitta.
    Hur skröplig är människan.
    Har jag barn i knät som som faktiskt behöver sitta osv.
    Står människan som ett fån och glor eller ber hon mig om sittplatsen.

Jag har aldrig haft problem att få en sittplats. Men så öppnar jag munnen och ber första bästa som ser frisk ut. Däremot har jag märkt att de flesta framförallt gravida bara står där och glor utan att öppna munnen. Blir folk stumma när de bli gravida?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • jennnyberg

Själfallet gör jag det...... dock verkar det inte vara självklart för alla.

Jag åker ofta buss och är nu gravid i vecka 38. Jag brukar ha min andra son med mig på snart 2 år och han sitter då i barnvagn. Brukar inte ens få hjälp på och av bussen. Hög gravid och med en barnvagn. Kan tillägga att på våra bussar e det oftasr väldigt branta trapp steg. MEN...skulle jag få hjälp...så e det oftast äldre eller gravida som hjälper till.....

• poirot

Om jag ser dem och reagerar på att de borde sitta.
    Annars räknar jag med att de ha mål i munnen och kan fråga om de får sitta. 

• Mammatill2tjejer

Givetvis gör jag det. Ger också plats till barn som är så små att de har svårt att nå upp till "handtagen" och därför inte har någon möjlighet att hålla sig i.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Dr Mupp
    jennnyberg skrev 2011-03-30 05:22:56 följande:

Jag åker ofta buss och är nu gravid i vecka 38. Jag brukar ha min andra son med mig på snart 2 år och han sitter då i barnvagn. Brukar inte ens få hjälp på och av bussen. Hög gravid och med en barnvagn. Kan tillägga att på våra bussar e det oftasr väldigt branta trapp steg. MEN...skulle jag få hjälp...så e det oftast äldre eller gravida som hjälper till.....
    Frågar du om hjälp eller står du bara där som ett fån? De flesta kollar ju inte ens vilka som kliver på utan är uttagna med sitt. Kan man inte öppna munnen och be om hjälp eller sittplats ska man nog inte gnälla.
  • Kokomo
    poirot skrev 2011-03-30 06:14:17 följande:
    Om jag ser dem och reagerar på att de borde sitta.
    Annars räknar jag med att de ha mål i munnen och kan fråga om de får sitta. 
    Precis så är det för mig med. Jag spanar inte aktivt efter sjuka och skadade på buss eller tunnelbana utan sitter nog ofta och är i min egen värld (blundar/läser/stittar ut genom fönster) så för att jag ska reagera så får man nog oftast ta och fråga mig om plats.
  • Bordeaux
    jennnyberg skrev 2011-03-30 05:22:56 följande:

De som hjälper dig är  nog dem som vet hur det är/känns att behöva hjälp och ingen få.

Ja det gör jag i den mån det går. Sitter jag långtbak och det står fullt med människor i gången och det kliver på en gravid kvinna eller gammal person så gör jag inte det, då man kliver på längst fram i bussen.
  • Novaliesmamma

absolut!! Jag bor i malmö och här kör 90% av busschaufförerna som idioter. Jag reser mig alltid upp för andra som behöver platsen mer.

Men när jag var höggravid fick jag oftast stå upp.

Sist jag åkte buss så hade jag min 18månaders dotter i famnen. Ingen ville resa sig. Efter några minuters stående vinglandes med min dotter så reste en 8 årig pojke sig och sa att jag kunde få hans plats. Pinsamt att en 8 åring har mer vett i huvudet än alla de andra vuxna som vägrade resa sig.

• Dr Mupp
    Novaliesmamma skrev 2011-03-30 18:11:52 följande:
    absolut!! Jag bor i malmö och här kör 90% av busschaufförerna som idioter. Jag reser mig alltid upp för andra som behöver platsen mer.

Men när jag var höggravid fick jag oftast stå upp.

Sist jag åkte buss så hade jag min 18månaders dotter i famnen. Ingen ville resa sig. Efter några minuters stående vinglandes med min dotter så reste en 8 årig pojke sig och sa att jag kunde få hans plats. Pinsamt att en 8 åring har mer vett i huvudet än alla de andra vuxna som vägrade resa sig.
    Frågade du nån om plats?
  • Emmi27

Jag gör det om jag sitter så till att tanten eller vem det nu är kan sätta sig utan krångel, men om jag sitter långt ifrån och det är en massa folk i vägen så gör jag det inte.

Svar på tråden Ger ni plats åt gravida/äldre/skadade på bussen?