Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Ger ni plats åt gravida/äldre/skadade på bussen?

Annat.
    Beror på situationen.
    Hur mår jag. Jag har kronisk foglossning, en bra dag kan jag stå på bussen, en dålig behöver jag sitta.
    Hur skröplig är människan.
    Har jag barn i knät som som faktiskt behöver sitta osv.
    Står människan som ett fån och glor eller ber hon mig om sittplatsen.

Jag har aldrig haft problem att få en sittplats. Men så öppnar jag munnen och ber första bästa som ser frisk ut. Däremot har jag märkt att de flesta framförallt gravida bara står där och glor utan att öppna munnen. Blir folk stumma när de bli gravida?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    jennnyberg skrev 2011-03-30 05:22:56 följande:
    Själfallet gör jag det...... dock verkar det inte vara självklart för alla.

Jag åker ofta buss och är nu gravid i vecka 38. Jag brukar ha min andra son med mig på snart 2 år och han sitter då i barnvagn. Brukar inte ens få hjälp på och av bussen. Hög gravid och med en barnvagn. Kan tillägga att på våra bussar e det oftasr väldigt branta trapp steg. MEN...skulle jag få hjälp...så e det oftast äldre eller gravida som hjälper till.....
    Frågar du om hjälp eller står du bara där som ett fån? De flesta kollar ju inte ens vilka som kliver på utan är uttagna med sitt. Kan man inte öppna munnen och be om hjälp eller sittplats ska man nog inte gnälla.
  • Dr Mupp
    Novaliesmamma skrev 2011-03-30 18:11:52 följande:
    absolut!! Jag bor i malmö och här kör 90% av busschaufförerna som idioter. Jag reser mig alltid upp för andra som behöver platsen mer.

Men när jag var höggravid fick jag oftast stå upp.

Sist jag åkte buss så hade jag min 18månaders dotter i famnen. Ingen ville resa sig. Efter några minuters stående vinglandes med min dotter så reste en 8 årig pojke sig och sa att jag kunde få hans plats. Pinsamt att en 8 åring har mer vett i huvudet än alla de andra vuxna som vägrade resa sig.
    Frågade du nån om plats?
Svar på tråden Ger ni plats åt gravida/äldre/skadade på bussen?