• Simon05

Svårigheter att bli gravid efter kejsarsnitt?!

I februari 2005 blev vi gravida naturlig väg på andra försöket! I november 2005 föddes vår underbara son! Han fick förlösas med akut kejsarsnitt efter många timmars arbete. Han ville inte vrida sig ner i kanalen utan låg och stångades och till slut fanns inget annat att göra än kejsarsnitt. Kändes helt okej för mig, det viktigaste var ju att han kom ut! :)

När sonen var ca 6 månader gammal började vi med bebisverkstan i försök att få syskon. Men det verkar inte vilja sig alls! Har inte blivit gravid en enda gång på alla dessa år. Vi har genomgått undersökningar där det inte hittas något fel på oss. Vi har genomgått 4 ivf utan resultat....

Min ivf-läkare sa att ärret efter snittet är ganska så stort och att detta kan påverka chanserna att bli gravid...men också att det finns andra ställen för ägget att fästa på.

Är det någon mer där ute som har varit med om detta? Och kanske till och med har lyckats!?

• Svar på tråden Svårigheter att bli gravid efter kejsarsnitt?!
  • Fossa

Jag har liknande erfarenheter men tvärtom. Fick tvillingar på 4:e IVF-försöket (som vi gjorde pga manlig faktor). Tvillingarna förlöstes med akut kejsarsnitt eftersom jag fick svår havandeskapsförgiftning och sätesläge. När barnen var strax över året blev jag otroligt nog spontant gravid. Snittet påverkade alltså inte mina möjligheter att bli gravid.

Efter den spontana graviditeten födde jag vaginalt men med samma komplikation som du beskrev. Barnet "vägrade" att rotera. Jag var fullt öppen och hade krystvärkar i 3,5 h innan jag lyckades krysta ner henne ända från spinaetaggarna. Har du fått någon förklaring till varför barnet inte roterade?

Jag önskar dig stort lycka till! Jag har inte hört att ett snittärr ska påverka chansen att bli gravid men din läkare vet förstås bäst.

• Simon05

Tack för svaret! Skönt att höra!
    Min läkare sa att jag har som en "ficka" vid ärret där ägget gärna vill lägga sig vid ivf, därför har de haft vissa svårigheter vid insättning. Då kan det ju också vara så att ägget gärna lägger sig där vid "vanliga" försök också!?

Vi fortsätter kämpa för att få ett litet syskon till vår numera stora kille! :)

• Fossa

När man blir gravid utan IVF är det vanligast att ägget fäster i livmoderns bakvägg och där är ju inte ärret. Hoppas att det gäller vid IVF också!

Fick du någon förklaring till varför din bäbis inte vred sig ner i kanalen?

• Simon05

Ok! Tack för svaret!
    Fick ingen förklaring till varför bebisen inte vred sig ner i kanalen. Har 2 väninnor som fick göra snitt av samma anledning. En av dem fick sedan veta att hon var för trång så nästa barn blev planerat snitt.

• Meddelande borttaget
  • IVFmamma

Vi lyckades på IVFnr 1 och fick en dotter okt-08 som kom till världen med ett akut snitt. Orsak till snitt: hennes hjärtljud, misstänkt tillväxthämning, vägde 2855g när hon föddes i v.40+3

FET nr 1 blev jag gravid men MA i v.9

FET nr 2 blev jag oxå gravid med tvillingar, dock blev det MA på ena tvillingen i v.15, men en frisk lillasyster föddes med katastrofsnitt 18 juli-10

Så jag har blivit gravid alla gångerna trots KS

• Miraklet09
    jag har hört det med att de kan fästa osv om man gjort snitt

DÄRFÖR doktornerna
    RÅDER ATT man väntar med graviditet igen, för att kroppen ska läka
    insides ärren, för att minska nästa barn komplikationer vid förlossning och ev mf osv  

mina tarmar trillade ut med på kuppen av mitt akut snitt
    så dem tog extra lång tid på sig att ta ut henne :-/

jag har ett ärr från ena sidan till andra pga av det :-/
    "tur" jag har övervikt att magen ligger över ärret...

Isabelle <3
  • tvåem

Samma här!!! Har en son född 2004 med omedelbart snitt! Försökt få syskon "oaktivt" sedan han var ett år, och "aktivt" sedan 2009. Först för ett år sedan fick jag reda på att båda mina äggledare är sammanväxta och att det med största sannolikhet beror just på snittet. Har gjort två ET och ett FET- alla misslyckade. Har också haft jobbigt vid två av insättningarna (tycker att de tom var värre än äggplocket!!!) Hade varit "spännande" att veta hur vanligt det är med sekundär barnlöshet efter kejsarsnitt...

• Miraklet09
    tvåem skrev 2012-02-15 16:10:36 följande:
    Samma här!!! Har en son född 2004 med omedelbart snitt! Försökt få syskon "oaktivt" sedan han var ett år, och "aktivt" sedan 2009. Först för ett år sedan fick jag reda på att båda mina äggledare är sammanväxta och att det med största sannolikhet beror just på snittet. Har gjort två ET och ett FET- alla misslyckade. Har också haft jobbigt vid två av insättningarna (tycker att de tom var värre än äggplocket!!!) Hade varit "spännande" att veta hur vanligt det är med sekundär barnlöshet efter kejsarsnitt...

hej hur såg dem att dem var sammanväxtra efter kejsasnittet

jag har hört sånt med

Isabelle <3
  • tvåem

Efter att försökt på "egen hand" under flera år utan ett enda plus så vände vi oss till en privat ivfklinik och gjorde en utredning. När de spolade äggledarna så kom inte en enda liten droppe in i någon av äggledarna... Det var helt enkelt tvärstopp! Eftersom jag inte haft några infektioner eller andra problem och vår son kom till naturligt, utan att vi ens försökte, är det med allra största sannolikhet kejsarsnittet som orsakat det (Det som är extra surt är att det var ett misstag av läkaren som satte epiduralen som gjorde att det ens blev snitt- han stack fel och vips hade jag ingen känsel i kroppen och kunde inte ens svälja, och de tog i stort sett sängen och sprang till operation...)

• Stjärn

Sammanväxter brukar vara vanligt när man har endometrios. Endometrios är livmoderslemhinnan som tar sig ut utanför livmodern, och där ställer den till med besvär/orsakar sammanväxter och endometrioscystor. Sammanväxter i äggledarna är inte ovanligt.
    Jag funderar på om kejsarsnitt kan bidra till endometrios!

Jag har en son på 6 år, kom till naturligt. Han föddes med kejsarsnitt pga föreliggande moderkaka.
    När han var 1,5 år började vi aktivt försöka få ett till barn, då upptäcktes det att jag har endometrios med massa sammanväxter och fick operera bort 2 endocystor på äggstockarna. Sammaväxterna på mig gör så att äggstockar och äggledare dras ifrån varandra så det är osannolikt att ägget kan tas upp i äggledaren där den ska bli befruktat och sedan vidare till livmodern + att ena äggledaren verkar vara helt igentäppt och den andra delvis täppt. Därför har vi gjort ivf, 4 st med 6 återföringar.

Men när man har endo så kan det även förekomma "elaka" endoceller i livmodern som förhindrar att det befruktade ägget fäster, därför är det viktigt att göra lång nedreglering i flera månader, 2-6 mån innan ivf. Man får då en spruta nedreglering varje månad. Det ökar graviditetschanderna 4 ggr när man har endo. Det visste inte vi från början och det visste inte ivf-dr heller.
    Före långa nedregleringen plussade vi endast 1 gång av fyra återföringar, efter långa nedregleringen har vi plussat på båda återföringarna, men vi får tyvärr missfall, det vet vi inte vad det beror på! Ev har de bra äggen tagit slut. För när man op bort endocystor från äggstockarna så följer även massa ägganlag med, detta visste vi inte innan op.

Så ni som har massa sammanväxter, be att få göra lång nedreglering med typ Enaton, innan ni försöker bli gravida, och innan de bra äggen tagit slut.

• sälen

Jag har två barn sedan ett tidigare äktenskap. jag blev gravid på första försöket båda gångerna. Båda dessa förlöstes med kejsarsnitt.

Nu har jag sedan ett par år en ny man och vi har försökt aktivt, med ÄL-test och allt, i snart ett år, men inget plus. Nu har vi beställt tid för utredning på privat klinik, för jag känner på mig att något är på tok. Om man gör utredning, kan de gå in och se hur ärret ser ut på insidan "när de ändå är i farten"? Det hade varit intressant att kolla om man hade kunnat få lov att föda vaginalt trots två snitt (om man nu lyckas bli gravid)...

• Cahela

Stjärn: Jag tror inte att KS kan orsaka endometrios utan det är hormonellt betingat. Har dock inget belägg för det.

Funderar på varför äggledarna skulle ha sammanväxningar då de inte har "skurit" i dom under KS?

• Snölängtan

Men man kan ju alltid väga in aspekten att graviditet följt av operation ÄR en stort påfrestning för kroppens alla organ. I vissa fall kan detta bidra till att man får mer eller mindre bestående problem med exempelvis sköldkörteln och DÅ kan man få stora problem med att bli gravid igen....så har det iaf varit för oss så på sätt och vis gjorde det uraktuta KS att vi fick problem att bli gravida igen.

• Devi80
    Fick ett barn efter KS för jag fick infektion den sista sekund när vattnet hade gått och sprang man till Lund Kvinnokliniken och då var jag 3,5 cm öppet. Då skickade mig de hem, fick jag fever vilket ledde till infektion och akutKS. Vi har försökt att har ett syskon till efter barnet var 12 månader. Tre ggr i rader har fått utomskved och i juni 2015 blev av med min andra liksom sista chanser att bli gravid på naturligt väg. 
    Är 35 och vill absolut har ett syskon med IVF försök, men känner ingen och vet ej om vi kommer att lyckas. Finns det någon som har liknande erfarenhet? Vore tacksam för råd och tips?
Svar på tråden Svårigheter att bli gravid efter kejsarsnitt?!