Svårigheter att bli gravid efter kejsarsnitt?!
Sammanväxter brukar vara vanligt när man har endometrios. Endometrios är livmoderslemhinnan som tar sig ut utanför livmodern, och där ställer den till med besvär/orsakar sammanväxter och endometrioscystor. Sammanväxter i äggledarna är inte ovanligt.
Jag funderar på om kejsarsnitt kan bidra till endometrios!
Jag har en son på 6 år, kom till naturligt. Han föddes med kejsarsnitt pga föreliggande moderkaka.
När han var 1,5 år började vi aktivt försöka få ett till barn, då upptäcktes det att jag har endometrios med massa sammanväxter och fick operera bort 2 endocystor på äggstockarna. Sammaväxterna på mig gör så att äggstockar och äggledare dras ifrån varandra så det är osannolikt att ägget kan tas upp i äggledaren där den ska bli befruktat och sedan vidare till livmodern + att ena äggledaren verkar vara helt igentäppt och den andra delvis täppt. Därför har vi gjort ivf, 4 st med 6 återföringar.
Men när man har endo så kan det även förekomma "elaka" endoceller i livmodern som förhindrar att det befruktade ägget fäster, därför är det viktigt att göra lång nedreglering i flera månader, 2-6 mån innan ivf. Man får då en spruta nedreglering varje månad. Det ökar graviditetschanderna 4 ggr när man har endo. Det visste inte vi från början och det visste inte ivf-dr heller.
Före långa nedregleringen plussade vi endast 1 gång av fyra återföringar, efter långa nedregleringen har vi plussat på båda återföringarna, men vi får tyvärr missfall, det vet vi inte vad det beror på! Ev har de bra äggen tagit slut. För när man op bort endocystor från äggstockarna så följer även massa ägganlag med, detta visste vi inte innan op.
Så ni som har massa sammanväxter, be att få göra lång nedreglering med typ Enaton, innan ni försöker bli gravida, och innan de bra äggen tagit slut.