• Anonym (arg, ledsen, oro)

Birkahemmet

Jag är helt upp och ner i mig själv just nu. Gravid med första barnet, lss:ad, adhd/asperger/autism-drag enligt utredning sedan 1 års ålder. Har haft kontakt med något som heter familjehuset i min kommun och dom vill få mig och min man att bo enligt dom 4-8 veckor på birkahemmet men vad jag kunde läsa på en annan tråd om birkahemmet så kan dom strula till det med att man dels inte får ta med sig sitt barn hem och dels att dom försöker få en att stanna längre och att dom påpekar brister i relationen mellan föräldrarna att man inte samspelar m.m.

Har bara hört skönmålade saker om birkahemmet, vad sysslar myndigheterna med? Om det som sägs i den andra tråden om birkahemmet är sant vill i alla fall inte jag bo där men är rädd för konsekvenserna om jag motsätter mig något. Rädd för alla dessa mäktiga människor runt mig som kan ta min kommande son ifrån mig.

• Svar på tråden Birkahemmet
  • so much better

I sådana här trådar är det klassiskt att folk tror att personalen på ställen som Birkahemmet bara är ute efter att hitta på saker och "strula till det" utan att ha någon som helst grund för det. Syftet med ställen som Birkahemmet är att skydda barnet och hjälpa föräldern till att bli en bra vårdnadshavare, inget annat. det du har hört talas om med föräldrar som inte samspelar etc, är faktiskt sådant som händer i verkligheten och inget som personalen hittar på, som vissa av er tycks tro. Föräldrar som har allvarliga brister, brister som till exempel kan bero på att man inte samspelar vilket kan innebära en risk för barnet, behöver ofta mycket hjälp. Och inte sällan saknar de insikt om sin egen förmåga, dvs de påstår att de inte gjort något fel.
    Men alla är faktiskt inte världens bästa föräldrar, alla vet inte hur man på bästa sätt tar hand om ett barn, inte ens sitt eget. Har du tänkt på möjligheten att de som skrev i den andra tråden faktiskt kanske inte var bra på att ta hand om sina barn och birkahemmet såg inte något annat alternativ än att omhänderta barnet, för att skydda det?? Om du tänker efter så kan du nog komma på flera fall där föräldrarna inte borde fått ha sina barn. Det finns folk som våldtar, slår, mördar sina barn. Det är sådant Birkahemmet vill förhindra.

Jag ifrågasätter inte din förmåga på något sätt TS, och mitt råd är att bara försöka ta hand om ditt barn efter instinkt och jobba på att få en bra kontakt med barnet. Om du är så säker på att ni kommer att bli bra föräldrar så har du inget att vara orolig för. Som sagt, deras syfte är bara att skydda barnet. Försök att se detta som att du gör det för barnets skull.

• Anonym

ja födde min son för snart 3 år sen. fick kontakt med soc genom att ja var ensamstående o bvc,psykologen o mlndals sjukhus var oroliga för mig o min lilla prematur son.. ja hade inget o säga till om..
    soc sa på tele till mig du kmer bara vara där över helgen tills din kille kommer hem från thailand..
    jaha sa jag o när ja väl åker dit säger dem i bilen att nee du ska va där minst 6 veckor..
    ja kämpade flera månader o komma därifrån.. fick inte ens åka hem på helgerna fören de va säkra ja kunde åka hem..
    ja var fast där i 8 mån.- de sa på mötena att ja ej ville ta hjlp från dem o de var bra ja gjorde det.. o när ja gjorde det så använde dem det i mot mig..

• Anonym

råkade trycka på skicka innan ja skrivit klart..
    de må behandla barn helt okej men de behandlar de vuxna som skit o som luft., de styrde o ställde ens liv o mådde skit..
    o ja bodde bland folk som hade knarkat innan o haft med polisen o göra..
    hoppas du bara behöver vara där isf 4-8 veckor.. de fick ej jag..

• Anonym (vi var där)

undvik birka för allt du e värt jag var där med min son i tre månader som skulle varit 4v egentligen dom har ingen koll på vad asbergers är överhuvudtaget å dom ger faan i hur föräldrarna mår utan uprepar att de är för barnets bästa dom ville sätta min son på ett familjehem i gbg å hade jag tur skulle jag få ha honom varannan helg max å där skulle han vara tills han blev arton tyckte dom som tur va tyckte inte soc samma

• Anonym (vi var där)

kan ju tillägga att när soc skulle plasera oss där då va de så underbart vi skulle få ha de jätte bra där vi skulle få komma å gå som vi ville å bara vara där några dagar i veckan å de var så bra å trevligt där å de var "bara" 4v vi skulle vara där men så kom slag efter slag först var tvi tvugna å "behandlas" med möten å "samspel" på bestämda tider vi fick inte gå där ifrån före fyra söndag kväll till fredag eftermiddag skulle vi vara där sen efter dom fyra veckorna så ja en månad till å efter att vi varit hemma en helg så hadde john fått blåmärken på benen efter att ha ramlat med bobbycaren å fått den över benet å de sa jag till dom men i deras öron så hadde jag misshandlat min son å så fick vi inte ens åka hem på helgerna. dom ser de dom vill se å hör de dom vill höra

• Anonym
    Anonym (vi var där) skrev 2011-08-21 18:15:37 följande:
    kan ju tillägga att när soc skulle plasera oss där då va de så underbart vi skulle få ha de jätte bra där vi skulle få komma å gå som vi ville å bara vara där några dagar i veckan å de var så bra å trevligt där å de var "bara" 4v vi skulle vara där men så kom slag efter slag först var tvi tvugna å "behandlas" med möten å "samspel" på bestämda tider vi fick inte gå där ifrån före fyra söndag kväll till fredag eftermiddag skulle vi vara där sen efter dom fyra veckorna så ja en månad till å efter att vi varit hemma en helg så hadde john fått blåmärken på benen efter att ha ramlat med bobbycaren å fått den över benet å de sa jag till dom men i deras öron så hadde jag misshandlat min son å så fick vi inte ens åka hem på helgerna. dom ser de dom vill se å hör de dom vill höra
    o va ja knner igen de där från vart där med min son.. o att desom du skriver allt skulle  va så toppen där.. o allt me möten o samspel.. samspelet var bland de löjligaste ja vart med om.. o de där me helgerna.. tog mig 4 mån ca innan de gav mig tillstånd o åka hem på helgerna. ehhm.. helt galet
  • Nalle11

Har en dotter där på hemmet i fristad hon blir av med sin en månadsdotter CARRO på Tisdag 8/11 -2011 kl 1145 .
     Dom säger massa falska saker om henne och hennes kille att dom inte kan sköta barnet.
    Vi morföräldrar får inte ta hand om vårt barnbarn CARRO .
     Vi var där och hälsa på dottern o CARRO det var rena fängelset vart man går så är dom efter en så man inte går ut
      Det är skrämmande att se hur dom behandlar familjer  och är falska mot dom och anhöriga
    Soc Angered och hemmet har nog provition på att splittra på familjer

• Anonym (Bra)

Birkahemmet är jättebra! Man får det stödet man behöver för att få en bra relation med barnet. Sedan att vissa som är där inte vill sammarbeta och inte inser att det är en hjälp är en annan sak.

• Anonym

Har också bara hört gott  om Birkahemmet
    Styrkekram

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 19:33:13 följande:
    ja födde min son för snart 3 år sen. fick kontakt med soc genom att ja var ensamstående o bvc,psykologen o mlndals sjukhus var oroliga för mig o min lilla prematur son.. ja hade inget o säga till om..
    soc sa på tele till mig du kmer bara vara där över helgen tills din kille kommer hem från thailand..
    jaha sa jag o när ja väl åker dit säger dem i bilen att nee du ska va där minst 6 veckor..
    ja kämpade flera månader o komma därifrån.. fick inte ens åka hem på helgerna fören de va säkra ja kunde åka hem..
    ja var fast där i 8 mån.- de sa på mötena att ja ej ville ta hjlp från dem o de var bra ja gjorde det.. o när ja gjorde det så använde dem det i mot mig..

hur var det andra gången du fick barn då? Fick du komma till birka då med?
  • Kattdamen
    Nalle11 skrev 2011-11-05 15:37:05 följande:
    Har en dotter där på hemmet i fristad hon blir av med sin en månadsdotter CARRO på Tisdag 8/11 -2011 kl 1145 .
     Dom säger massa falska saker om henne och hennes kille att dom inte kan sköta barnet.
    Vi morföräldrar får inte ta hand om vårt barnbarn CARRO .
     Vi var där och hälsa på dottern o CARRO det var rena fängelset vart man går så är dom efter en så man inte går ut
      Det är skrämmande att se hur dom behandlar familjer  och är falska mot dom och anhöriga
    Soc Angered och hemmet har nog provition på att splittra på familjer
    Månadsdotter? Vad är det nu då?
  • Anonym
    Kattdamen skrev 2011-12-07 16:50:23 följande:
    Månadsdotter? Vad är det nu då?

Hon menar väl månadsgamla dotter.
  • Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2011-11-17 09:35:46 följande:
    Har också bara hört gott  om Birkahemmet
    Styrkekram
    Hej, du kanske tyker birkahemmet är jätte bra...
    Men de är de inte, dom tar barn, efter som dom som jobber där har inga BARN själva,
    Jag var där på Birkahemmet, jag gick och höll koll på alla som var där med sina barn, dom som var oansvarig och slog sina barn, och la dom på soffan och så gick dom, jag var fram flera gånger och tog i mot barnen så att dom inte skulle göra illa sig....

Dom som skötte sig som allgrig la sitt barn på soff kanten, dom ej slog sina barn m,m dom fick inte behålla sina barn...
    som jag och min sambo vi skötte oss, men vi fick inte behålla vårat barn, nä fy fan säger jag
  • Anonym (ARG)
    so much better skrev 2011-02-11 11:09:23 följande:
    I sådana här trådar är det klassiskt att folk tror att personalen på ställen som Birkahemmet bara är ute efter att hitta på saker och "strula till det" utan att ha någon som helst grund för det. Syftet med ställen som Birkahemmet är att skydda barnet och hjälpa föräldern till att bli en bra vårdnadshavare, inget annat. det du har hört talas om med föräldrar som inte samspelar etc, är faktiskt sådant som händer i verkligheten och inget som personalen hittar på, som vissa av er tycks tro. Föräldrar som har allvarliga brister, brister som till exempel kan bero på att man inte samspelar vilket kan innebära en risk för barnet, behöver ofta mycket hjälp. Och inte sällan saknar de insikt om sin egen förmåga, dvs de påstår att de inte gjort något fel.
    Men alla är faktiskt inte världens bästa föräldrar, alla vet inte hur man på bästa sätt tar hand om ett barn, inte ens sitt eget. Har du tänkt på möjligheten att de som skrev i den andra tråden faktiskt kanske inte var bra på att ta hand om sina barn och birkahemmet såg inte något annat alternativ än att omhänderta barnet, för att skydda det?? Om du tänker efter så kan du nog komma på flera fall där föräldrarna inte borde fått ha sina barn. Det finns folk som våldtar, slår, mördar sina barn. Det är sådant Birkahemmet vill förhindra.

Jag ifrågasätter inte din förmåga på något sätt TS, och mitt råd är att bara försöka ta hand om ditt barn efter instinkt och jobba på att få en bra kontakt med barnet. Om du är så säker på att ni kommer att bli bra föräldrar så har du inget att vara orolig för. Som sagt, deras syfte Hej, du kanske tyker birkahemmet är jätte bra...
    Men de är de inte, dom tar barn, efter som dom som jobber där har inga BARN själva,
    Jag var där på Birkahemmet, jag gick och höll koll på alla som var där med sina barn, dom som var oansvarig och slog sina barn, och la dom på soffan och så gick dom, jag var fram flera gånger och tog i mot barnen så att dom inte skulle göra illa sig....

Dom som skötte sig som allgrig la sitt barn på soff kanten, dom ej slog sina barn m,m dom fick inte behålla sina barn...
    som jag och min sambo vi skötte oss, men vi fick inte behålla vårat barn, nä fy fan säger jagär bara att skydda barnet. Försök att se detta som att du gör det för barnets skull.
    Hej, du kanske tyker birkahemmet är jätte bra...

som jag och min sambo vi skötte oss, men vi fick inte behålla vårat barn, nä fy fan säger jag
  • tundra

Hoppas att ni och ert barn får bra hjälp och stöd på Birka hemmet. Kom ihåg att ni gör det för att ge ert barn den bästa möjliga starten i livet och att hon/han förtjänar all kärlek och omsorg.
    Personalen ska hjälpa er uppmärksamma det som ev saknas i anknytning/samspel. Såklart är man känslig för kritik både under graviditet och sen som nybliven förälder - men försök tänka positivt. Det med barnets bästa i åtanke.

• Anonym
    Anonym (arg, ledsen, oro) skrev 2011-02-08 15:15:46 följande:
    Har redan haft mitt helvete på lss boende som de sa var tillfälligt. Bott där i 3 snart 4 år, vet inte vad ordet "tillfälligt" betyder längre. Trodde mig ha koll på det men icke.
    Men du kan väl inte tvingas bo på ett LSS boende? LSS är en rättighetslag och igen tvångslag. Ska de tvinga dig att bo på ett LSS boende så måste de allt ta till någon annan lagstiftning.

Men ang birkahemmet. Jag vet inget om det. Men jag tror att du kommer hamna där oavsett om du går med på det eller vägrar. Eller ja DU kan ju alltid strunta i det, men då finns det en risk att det blir någon annan (värre?) åtgärd. Så mitt enda råd är att försöka höra om det finns andra alternativ.  Andra utredningshem eller något helt annat tillvägagångssätt? Annars, åk dit och gör ditt absolut bästa.
  • Anonym
    so much better skrev 2011-02-11 11:09:23 följande:

Jag ifrågasätter inte din förmåga på något sätt TS, och mitt råd är att bara försöka ta hand om ditt barn efter instinkt och jobba på att få en bra kontakt med barnet. Om du är så säker på att ni kommer att bli bra föräldrar så har du inget att vara orolig för. Som sagt, deras syfte är bara att skydda barnet. Försök att se detta som att du gör det för barnets skull.
    Vilket skitsnack. Så man skal ta körkortet från alla som har körkort därför att det finns dem som kör fulla. Ditt påstående är ju samma sak... Socialtjänstens hantering av omhändertaganden av barn är under all kritik. Barn- och familjer far illa på grund av den terror de utsätts för på lösa grunder. Sedan måste utredningshemmen tillsammans med socialtjänsten skriva utredningar som är subjektiva, vinklade och ofta kryddade med lögner, för att rättfärdiga sitt agerande. Vad är det för mening att tvinga människor att genomgå 4-5 månaders utredning, de har ofta ett jobb som måste skötas och det är ren tortyr att utsättas för denna regelrätta mobbing och det slutar ändå oftast med att barnen omhändertages med hjälp av lögnaktiga utredningar. Vad har hänt med Sverige, vad är det för sociala monster som har mage att göra såhär mot människor. Jag har fått ta del av berättelse på berättelse av hur horribelt det går till, förutom att min familj också har drabbats, så jag vet vad jag pratar om. Det är ett lotteri och man vet aldrig vem som får nitlotten. Det som pågår är barnhandel under myndigheternas vingar, och ofta hamnar omhändertagna barn under sämre förhållanden än de hade innan. Och det går hela tiden ut på att svartmåla föräldrarna och man skall absolut inte lyssna på vad föräldrarna har att säga, man tar bort allt föräldramandat. Och detta kan hända vem som helst, ingen går säker idag. Man lägger inte en krona på att ge familjen adekvat  stöd, men man kan lägga enorma summor på till institutionerna och familjehemmen som gör sig förmögenheter på denna verksamhet. Tänk vilken fin sjukvård man hade fått för samma peng, här lever barn under undermåliga förhållanden med samma peng. Jag har hur mycket som helst att säga om detta, men stannar här.

Och om någon vill dra upp Bobby eller andra barn som på riktigt farit illa som argument, så är de faktiskt praktexempel på att socialtjänstens hantering av barn just är ett lotteri.
  • Anonym (arg, ledsen, oro)

Vi kom hem ifrån birkahemmet för ett årsen efter 7 veckor dom sa mycket skit om oss men vi kan idag säga att vi står på oss och vi kämpar för att kunna vara så bra föräldrar till våran lilla son som möjligt. Han föddes 6 veckor för tidigt och fick även opereras samma dag han föddes men idag så är han som vilket barn som helst. Han går på dagis och enligt dagis så är han jätte omtyckt av alla sina kamrater. Så socialtjänsten har inte så mycket just nu att gå på men visst så blir vi anmälda titt som tätt senaste var innan sommaren för att jag fått meddelat till mig från Familjehuset att det gick så bra i samspelet mellan mig och pojken sen helt plötsligt när jag meddelade att jag inte ville gå där mer för jag trodde att då vi båda var eniga att samspelet fungerade oss emellan så var det tydligen inte. Blev kallad till soc och fick veta att behandlaren på Familjehuset sagt till dom att samspelet inte funkar alls och att jag inte verkar veta vad min son vill. Idiot. Nu ska vi träffa dom snart igen för att se vad dom vill pracka på oss den här gången.

• Ge inte upp

Alla föräldrar.

Ni behöver inte oroa er för att komma till Birkahemmet. Har ni ett väl omhändertagande om ert barn, frågar personalen om det är något ni är osäkra på och vill förbättra för ert barn så ser personalen att ni vill det allra bästa för ert barn. Har ni kompetensen att sköta om ett barn och vara en god förebild - så kommer det att synas! 

Självklart finns det en oro för en brist hos er som socialtjänsten vill förbättra, det är därför ni blir utredda överhuvudtaget, men visa framfötterna och ta tillfället i akt att växa som människa. Allt det jobbiga som du har varit med om i ditt liv kan vända nu när du har blivit förälder.
    Vinn den lyckan att vara en god nog förälder till ditt barn. Det är trots allt barnets välmående som är det viktiga <3

Svar på tråden Birkahemmet