so much better skrev 2011-02-11 11:09:23 följande:
I sådana här trådar är det klassiskt att folk tror att personalen på ställen som Birkahemmet bara är ute efter att hitta på saker och "strula till det" utan att ha någon som helst grund för det. Syftet med ställen som Birkahemmet är att skydda barnet och hjälpa föräldern till att bli en bra vårdnadshavare, inget annat. det du har hört talas om med föräldrar som inte samspelar etc, är faktiskt sådant som händer i verkligheten och inget som personalen hittar på, som vissa av er tycks tro. Föräldrar som har allvarliga brister, brister som till exempel kan bero på att man inte samspelar vilket kan innebära en risk för barnet, behöver ofta mycket hjälp. Och inte sällan saknar de insikt om sin egen förmåga, dvs de påstår att de inte gjort något fel.
Men alla är faktiskt inte världens bästa föräldrar, alla vet inte hur man på bästa sätt tar hand om ett barn, inte ens sitt eget. Har du tänkt på möjligheten att de som skrev i den andra tråden faktiskt kanske inte var bra på att ta hand om sina barn och birkahemmet såg inte något annat alternativ än att omhänderta barnet, för att skydda det?? Om du tänker efter så kan du nog komma på flera fall där föräldrarna inte borde fått ha sina barn. Det finns folk som våldtar, slår, mördar sina barn. Det är sådant Birkahemmet vill förhindra.
Jag ifrågasätter inte din förmåga på något sätt TS, och mitt råd är att bara försöka ta hand om ditt barn efter instinkt och jobba på att få en bra kontakt med barnet. Om du är så säker på att ni kommer att bli bra föräldrar så har du inget att vara orolig för. Som sagt, deras syfte är bara att skydda barnet. Försök att se detta som att du gör det för barnets skull.
Vilket skitsnack. Så man skal ta körkortet från alla som har körkort därför att det finns dem som kör fulla. Ditt påstående är ju samma sak... Socialtjänstens hantering av omhändertaganden av barn är under all kritik. Barn- och familjer far illa på grund av den terror de utsätts för på lösa grunder. Sedan måste utredningshemmen tillsammans med socialtjänsten skriva utredningar som är subjektiva, vinklade och ofta kryddade med lögner, för att rättfärdiga sitt agerande. Vad är det för mening att tvinga människor att genomgå 4-5 månaders utredning, de har ofta ett jobb som måste skötas och det är ren tortyr att utsättas för denna regelrätta mobbing och det slutar ändå oftast med att barnen omhändertages med hjälp av lögnaktiga utredningar. Vad har hänt med Sverige, vad är det för sociala monster som har mage att göra såhär mot människor. Jag har fått ta del av berättelse på berättelse av hur horribelt det går till, förutom att min familj också har drabbats, så jag vet vad jag pratar om. Det är ett lotteri och man vet aldrig vem som får nitlotten. Det som pågår är barnhandel under myndigheternas vingar, och ofta hamnar omhändertagna barn under sämre förhållanden än de hade innan. Och det går hela tiden ut på att svartmåla föräldrarna och man skall absolut inte lyssna på vad föräldrarna har att säga, man tar bort allt föräldramandat. Och detta kan hända vem som helst, ingen går säker idag. Man lägger inte en krona på att ge familjen adekvat stöd, men man kan lägga enorma summor på till institutionerna och familjehemmen som gör sig förmögenheter på denna verksamhet. Tänk vilken fin sjukvård man hade fått för samma peng, här lever barn under undermåliga förhållanden med samma peng. Jag har hur mycket som helst att säga om detta, men stannar här.
Och om någon vill dra upp Bobby eller andra barn som på riktigt farit illa som argument, så är de faktiskt praktexempel på att socialtjänstens hantering av barn just är ett lotteri.