• Anonym (arg, ledsen, oro)

Birkahemmet

Jag är helt upp och ner i mig själv just nu. Gravid med första barnet, lss:ad, adhd/asperger/autism-drag enligt utredning sedan 1 års ålder. Har haft kontakt med något som heter familjehuset i min kommun och dom vill få mig och min man att bo enligt dom 4-8 veckor på birkahemmet men vad jag kunde läsa på en annan tråd om birkahemmet så kan dom strula till det med att man dels inte får ta med sig sitt barn hem och dels att dom försöker få en att stanna längre och att dom påpekar brister i relationen mellan föräldrarna att man inte samspelar m.m.

Har bara hört skönmålade saker om birkahemmet, vad sysslar myndigheterna med? Om det som sägs i den andra tråden om birkahemmet är sant vill i alla fall inte jag bo där men är rädd för konsekvenserna om jag motsätter mig något. Rädd för alla dessa mäktiga människor runt mig som kan ta min kommande son ifrån mig.

• Svar på tråden Birkahemmet
  • Anonym

Birkahemmet är ett utredningshem där dem bedömer er föräldraförmåga. Antingen kommer dem fram till att ni klarar er helt själva, eller att ni behöver stöd från er kommun eller att ni inte klarar av att ha barnet boende hos er.
    Dem bestämmer inte om ert barn måste bo i familjehem utan det gör domstolen.
    Säger domstolen att ert barn inte kan bo oss er kan ni överklaga beslutet.

Anonym skrev 2011-02-08 13:02:59 följande:
    Birkahemmet är ett utredningshem där dem bedömer er föräldraförmåga. Antingen kommer dem fram till att ni klarar er helt själva, eller att ni behöver stöd från er kommun eller att ni inte klarar av att ha barnet boende hos er.
    Dem bestämmer inte om ert barn måste bo i familjehem utan det gör domstolen.
    Säger domstolen att ert barn inte kan bo oss er kan ni överklaga beslutet.
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m52839985-1.html

Detta var grunden till varför jag ville starta en egen tråd om birkahemmet. Jag vet av erfarenet att om myndigheter kan så gör dom allt i sin makt för att hitta minsta lilla sak att hänga upp sig på för att man inte ska komma därifrån på ett bra tag. Har redan haft mitt helvete på lss boende som de sa var tillfälligt. Bott där i 3 snart 4 år, vet inte vad ordet "tillfälligt" betyder längre. Trodde mig ha koll på det men icke.
  • Anonym (Fråga)

Fråga: Är din man också "lss:ad"? Varför vill de att ni ska bo på hemmet, hur motiverar de det?

Anonym (Fråga) skrev 2011-02-08 15:18:00 följande:

Fråga: Är din man också "lss:ad"? Varför vill de att ni ska bo på hemmet, hur motiverar de det?

Min man är inte lss:ad. Den enda förklaring vi fått av enhetschefen för detta stället är att; "Det finns en oro. Ni behöver detta stöd och tar ni inte det själva så kommer en oros anmälan att göras." Vi har aldrig frågat varför då vi av erfarenhet är väldigt försiktiga med att ifrågasätta MEN det var innan jag blev gravid. Nu är det en helt annan sak.
  • Anonym (Fråga)

En anmälan betyder ju ingenting. En anmälan leder inte alltid till utredning. Även om det skulle leda till utredning, så ska alla beslut vara tydligt motiverade och du/ni har alltid rätt att överklaga.

Jag tycker gott att ni kan fråga varför. Ni har rätt att veta varför! Det känns ju verkligen som ett hot.

Anonym (Fråga) skrev 2011-02-08 15:28:38 följande:
    En anmälan betyder ju ingenting. En anmälan leder inte alltid till utredning. Även om det skulle leda till utredning, så ska alla beslut vara tydligt motiverade och du/ni har alltid rätt att överklaga.

Jag tycker gott att ni kan fråga varför. Ni har rätt att veta varför! Det känns ju verkligen som ett hot.
    Har kallat till möte för att reda ut alla frågetecken och för att ge de inblandade min åsikt.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (arg, ledsen, oro) skrev 2011-02-08 17:42:05 följande:
    Har kallat till möte för att reda ut alla frågetecken och för att ge de inblandade min åsikt.
    Det låter bra! Då kan du ta reda på varför de tycker det är en bra idé, och du kan förklara hur du känner
  • Anonym

e det birkahemmet i gbg så har jg hört bra om det av sådana som varit där

Anonym skrev 2011-02-08 18:34:41 följande:
    e det birkahemmet i gbg så har jg hört bra om det av sådana som varit där
    Skulle inte må dåligt direkt av att höra om de positiva sakerna.

Nu har jag fått reda på att familjehuset bokat in ett studiebesök med birkahemmet Rynkar på näsanorka engagera sig. Har haft ont i magen knappt känt barnet på snart 2 dagar orkar inte med mer.

Svar på tråden Birkahemmet