• lenlag79

Hjärtljud under 140 = pojke?

Det sägs ju att om hjärtljuden är under 140 så blir det en pojke.
    Hur har det varit för er som har haft hjärtljud under 140? Vad blev det?

• Svar på tråden Hjärtljud under 140 = pojke?
  • snitte

Här vart det en pojke till med hjärtljud på 145 alla gångerna..

• Lisis81

Min dotter låg på 135 hela tiden, denna är precis lika och är även det en tjej enligt UL så hör sprack den teorin :)

• Rosahjärta

under graviditetens gång så hade min lilla pojk 148-152 i hjärtljud. Väl inne på förlossningen mitt i värkarbetet så låg hjärtljuden runt 134-140 . :)

• raghda

är i v.33 och hjärtljudet nu liggen mella 138-140 och har en pojke i mageDrömmer

• Amlin
    Makka Pakka skrev 2011-02-13 08:25:30 följande:
    Oj riktigt myt är det! Kolla bara på CTG mätaren när ni är väl på förlossningen så kommer ni se hur mkt hjärtljuden varierar.. Hos sonen var det allt mellan 125 till 155.. Sista kollen hos BM så fick hon till 131 i hjärtljud.. men sen rörde han på sig och hon mätte 144 istället. Hon antecknade 144 i papprena..

Med son nr. 1 mådde jag illa lite i början.. inte alls så farligt, kräktes 1 ggn.
    Denna gången mådde jag skitilla, kräktes och allmänt trött och orkeslös.. väntar pojk nr. 2

CTG är inte alls en dum idé att kolla. Jag har legat med kurva på båda twinsen två gånger sista veckan. Senaste gången var tv1 ganska lugn, den låg stadigt kring 125-135 ungefär med något undantag. Tv2 å andra sidan var ibland stilla, då var den nere kring 125-130 men när den fick sina små ryck (vilket den ofta får) så var den snabbt uppe i 150-160 och ibland tom 170.

Så det hela hänger nog mer på om barnet är vaket eller inte, om det rör sig kraftig eller är still.

• heddo
    Neasmamma skrev 2011-02-07 17:03:34 följande:
    OT: men jag har en teori om hur man kan veta könet, min ena vännina kräktes hela tiden och mådde allmänt as och hon fick en flicka. En annan vännina mådde bra första graven och fick en pojke, andra graven mådde hon illa och spydde o ut kom en flicka. Vad tror ni om det då? Förlåt än en gång för OT:et =P
    har 2 tjejer innan o väntar den tredje
    men har inte mått illa eller spytt me någon av de
    ja mådde super bra me alla 3
  • maj09

Hjärtljuden låg kring 155 med både dottern och bebis i magen (som troligtvis också är en flicka) vid de första mätningarna men gick ner mot slutet av graviditeten. Sist jag kollade (i v. 32) låg hjärtljuden på 135-140. Innan min dotter föddes låghjärtljuden alltid kring 135.

• thimpan08

Min bebis hjärtljud har legat på 135-138 under graviditeten, och det är en flicka! :)

• tulip79

De flesta gånger vi lyssnade på sonens hjärtljud så låg de över 150.

• Plopps80

Dottern hade 138-140 slag/minut. Väntar pojke som ligger mellan 140-150 slag/minut.

Svar på tråden Hjärtljud under 140 = pojke?