• Livisu

Vilken tid passar det bäst att ringa dig som småbarnsförälder?

Jag tänkte ringa en som är pappaledig men hur tusan vet man när det passar? Vill ju inte störa.

Nu skiljer sig ju säkert middagstiderna åt men om vi tänker oss min indelning...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 11:50
    Riktar mest in mig på en vardag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken tid passar det bäst att ringa dig som småbarnsförälder?
  • Näckrosen

Jag röstade på Eftermiddag, det kändes bäst om jag tänker på när jag var barnledig.
    Men egentligen spelar det inte så stor roll. Helst inte mellan 18.30 och 20. Då är det mycket med läggning och tandborstning osv.

• Blå Flygare

Typ aldrig Morgon; fullt upp att få ungarna redo. Fm: upptagen med något. Lunchtid: hungriga barn, laga mat, äta, söva =stör ej!! Strax efter lunch: ja, om lillen sover går det bra. Men jag vill också ge stora lite uppmärksamhet under dagen helst Och så allt man ska passa på att göra den tiden med tvätt, disk och annat träl. Om inte stora är någon annanstans och man får tid att sova middag! Sen eftermiddag: Mellanmål tätt följt av middagsmatlagning. Nu är ungarna trötta och griniga! Runt middagstid: Övergriniga barn, lätt stressad morsa vid spisen. Följt av middagstid som lätt störs av minsta lilla. Efter middagen: Nattningsrutinen igång direkt efter maten dukats av. Tidig kväll; barnen är på väg att somna, men minst en är ännu vaken. Springer som en jojo i trappan och ÖNSKAR jag hade tid att prata i telefon vid detta laget. Sen kväll; om du måste så får du väl ringa. I reklampausen, för jag är för trött för att göra något konstruktivt. tro inte att jag kan följa med i samtalet en vanlig vardag.
    Men detta förutsätter att vi följer schemat vilket inte alltid är fallet. Så jag förväntar mig inte att någon ska chansa rätt på vilka fem min här och där som faktiskt funkar Och dessa tider gäller NU. UNder bäbistiden var det helt andra tider. Bäbisar sover ju ofta på mornar och är uppe sent så nåde den som stör morgonsömnen med att ringa innan 9!

Mao ring när det passar dig. Föräldrar lär sig snart att inte svara när det inte passar!

• idisb

spelar ingen roll faktiskt, men helt inte innan 9 på morgongen om jag är ledig

• Åskan

kunde inte svara. Men mellan 7-15. när jag är på jobbet. Helt ärligt så VILL jag faktiskt inte prata i telefonen på kvällarna. Mina 2-3 s egentid när barnen sover är för värdefull för att sitta i telefonen. Jag sms.ar el mailar hellre mina vänner och så bestämmer vi träff på en helkväll.

Syskon och föräldrar, som man snabbt kan "avfärda" om det krävs, kan ringa när som helst, men gärna inte under middagen.

• Lincon

Allt efter 15.00, då jag slutat sista lektionen.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • vittra

Det beror ju på vad det är för typ av samtal. Kortare, vardagliga samtal kan man ju ta i princip när som helst. Är det något viktigt, kanske om något jobb, eller som jag hade en telefonintervju igår, då kan man inte ha ungarna skrikandes och bråkandes omkring sig och tjatar om uppmärksamhet eller som behöver något, kanske ena ska kissa precis osv, utan då behöver man ju prata ostört. Så för mig är det då strax efter middagstid, runt 18-19. Då är sambon hemma och får ta huvudansvaret över barnen medan jag går undan och pratar ostört. Är det en närstående som gärna ringer lite senare får det dock gärna bli efter 21 också när båda barnen med säkerhet sover Brukar nästan alltid prata med min mamma efter 22-tiden...

• vittra
    Lincon skrev 2011-01-20 23:06:31 följande:
    Allt efter 15.00, då jag slutat sista lektionen.
    ?? Detta gäller ju de som är föräldralediga.
  • vittra
    logg81 skrev 2011-01-20 20:06:21 följande:
    VIll jag inte prata eller om jag inte kan svara (typ när jag kör bil) så svarar jag inte i telefonen. Stör gör man aldrig. Jag har hittat en urfiffig funktion på min mobil som gör den ljudlös... Fantastisk uppfinning!
  • mi07va

Saknar alternativet " när som helst " Flört

Freya 070402 Maddox 100216
  • PerG

Alltså... om man håller sig inom normala socialt accepterade tider så kan man ju ringa mellan typ 10.00 och 21.00 utan problem (22.00 kanske går bra också i allmänhet?)...

Om man som föräldraledig har känsliga tidpunkter så får man ju stänga av telefonen (eller sänka volymen)... Allt går ju i perioder med mat och sovande också beroende på ålder så det går ju egentligen inte säga rakt av..

• Stinky

Lite lustigt, men jag har blivit lite telefonskygg sen jag fick barn, från att suttit i telefon i timtal förut! Jag har nästan alltid mobilen på ljudlöst, och ringer upp när jag själv har tid eller lust. Hemtelefonen sätter vi på ljudlöst runt 19-20 tiden, beroende på när sonen går och lägger sig. Detta har gällt sedan jag blev mamma, så man kan säga att jag har samma förhållande till telefonen nu som vid föräldraledigheten.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • jdg

Vardagar 6:00-20:30  
    Annars sätter jag den på ljudlös.

• Flickmamma

om du verkligen vill prata så ring mig efter 22 men innan 23 för då lägger jag mig!

Svar på tråden Vilken tid passar det bäst att ringa dig som småbarnsförälder?