Pickeli skrev 2011-01-20 11:33:37 följande:
Vi är långa både jag och sambon och det skulle aldrig få plats en stol bakom förarsätet trots att vi har en rymlig bil.
Dessutom går det knappt att sitta i passagerarsätet som det är nu så då blir det bara mittsätet över för en av oss. Det känns inte som ett alternativ tyvärr.
men jag skulle nog helst också vilja ha det så om jag fick välja.
Jag vet faktiskt inte om jag skulle kalla Saab 9-5:an för rymlig bil.. andra verkar tycka det men jag gör verkligen inte det. Inte om man ska kunna ha sina barn bakåtvända tills dom växer ur stolen, dvs 25 kg eller huvudet är över kanten..
Vi kommer inte kunna ha kvar vår Saab eftersom säkerheten för mina barn är det viktigaste.. Så länge bebisen är liten och inte behöver benutrymmet så får vi dras med den bilen då vi inte har råd att byta just nu.. Men senare så kommer man till den punkten då det inte fungerar.
Vår 3-åriga dotter sitter bak i en Britax Hi-way. Hon sitter bakom passagerarsätet.. bebisen kommer vi ha en i en Akta Graco Autobaby II från början, och bakom förarsätet. Den som sitter bakom med barnen kommer alltså bli tvungen att krångla sig in i mitten eftersom passagerarsätet är obrukbart för den som är längre än 1.70 cm. (dottern har ordentligt med benutrymme). Men eftersom babyskyddet har bas så blir det ju inte alltför svårt att kliva in där.
Vår plan sen är att köpa en större stol till dottern, vilken vet vi ej ännu.. Å låta bebis ta över hi-wayen. Då ska vi försöka sätta hi-way i mitten och dottern där hon sitter nu. Hur det ska gå vet vi inte eftersom bilen har otroligt skålade säten som lutar på nåt sätt inåt. Vi har dessutom sportstolar i bilen (vector modellen) så säterna fram är bredare och tjockare.. Väldigt bekväma för oss vuxna men tja.. inte så bra när man vill rymma bilbarnstolar i bilen.
Det sista vi kommer försöka göra är att plocka bort airbagen.. det är det absolut sista.. (förutom byta bil just nu) eftersom jag INTE vill ha nåt av barnen fram. Dels pga att jag vill kunna koncentrera mig på bilkörning men även för att viltolyckor är en stor risk här i norrland och jag vill inte ha en älg in i mitt barn. Sen om man ska använda bilen utan bilbarnstolar är säkerheten för en vuxen inte alls lika bra då det inte finns nån airbag fram så då vill ju ingen av oss sitta där ändå. Skulle vi ha en bil med nyckelavstängning skulle man kunna sätta nån av stolarna där ibland, beroende på vilken väg man ska köra och om båda ska vara med. Jag kommer för det mesta att åka själv med barnen då sambon jobbar på dagarna.