• Pickeli

nyfödd + 2 åring i bilen?

Har ett babyskydd med bas från BRIO och en bilbarnstol (vet inte vilken modell) maxicosi iaf till 2åringen. Bakvända båda två då givetvis.

Var ska jag sätta ungarna? Hur gör ni?

Lillen fram och stora bak? Båda bak? Stora fram? Vad är bäst!?

Har en saab 9,5 och vi är 2 vuxna i familjen som också ska få plats.

ps.
    (Airbag = not an issue.)

Google it!
  • Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?
  • ullis83

Vi hade en brio med bas och en stor briostol, dom satt bak båda två, vi köpte dock en spegel så vi kunde se den lilla

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • fru edinge

Vi har stor fram och liten bak..men funderar på att ha båda bak, men då försvinner juh plötsligt ett säte. Ofta åker någon med oss, men det funkar inte längre då, så vet ej hur vi ska göra..

• ullis83
    fru edinge skrev 2011-01-21 07:32:59 följande:
    Vi har stor fram och liten bak..men funderar på att ha båda bak, men då försvinner juh plötsligt ett säte. Ofta åker någon med oss, men det funkar inte längre då, så vet ej hur vi ska göra..
    vi satte ena vid fönstret och den andra i mitten..det är trångt, men det går att ha passagerare
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Finesse
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:33:37 följande:
    Vi är långa både jag och sambon och det skulle aldrig få plats en stol bakom förarsätet trots att vi har en rymlig bil.

Dessutom går det knappt att sitta i passagerarsätet som det är nu så då blir det bara mittsätet över för en av oss. Det känns inte som ett alternativ tyvärr.

men jag skulle nog helst också vilja ha det så om jag fick välja.
    Jag vet faktiskt inte om jag skulle kalla Saab 9-5:an för rymlig bil.. andra verkar tycka det men jag gör verkligen inte det. Inte om man ska kunna ha sina barn bakåtvända tills dom växer ur stolen, dvs 25 kg eller huvudet är över kanten..

Vi kommer inte kunna ha kvar vår Saab eftersom säkerheten för mina barn är det viktigaste.. Så länge bebisen är liten och inte behöver benutrymmet så får vi dras med den bilen då vi inte har råd att byta just nu.. Men senare så kommer man till den punkten då det inte fungerar.

Vår 3-åriga dotter sitter bak i en Britax Hi-way. Hon sitter bakom passagerarsätet.. bebisen kommer vi ha en i en Akta Graco Autobaby II från början, och bakom förarsätet. Den som sitter bakom med barnen kommer alltså bli tvungen att krångla sig in i mitten eftersom passagerarsätet är obrukbart för den som är längre än 1.70 cm. (dottern har ordentligt med benutrymme). Men eftersom babyskyddet har bas så blir det ju inte alltför svårt att kliva in där.

Vår plan sen är att köpa en större stol till dottern, vilken vet vi ej ännu.. Å låta bebis ta över hi-wayen. Då ska vi försöka sätta hi-way i mitten och dottern där hon sitter nu. Hur det ska gå vet vi inte eftersom bilen har otroligt skålade säten som lutar på nåt sätt inåt. Vi har dessutom sportstolar i bilen (vector modellen) så säterna fram är bredare och tjockare.. Väldigt bekväma för oss vuxna men tja.. inte så bra när man vill rymma bilbarnstolar i bilen.

Det sista vi kommer försöka göra är att plocka bort airbagen.. det är det absolut sista.. (förutom byta bil just nu) eftersom jag INTE vill ha nåt av barnen fram. Dels pga att jag vill kunna koncentrera mig på bilkörning men även för att viltolyckor är en stor risk här i norrland och jag vill inte ha en älg in i mitt barn. Sen om man ska använda bilen utan bilbarnstolar är säkerheten för en vuxen inte alls lika bra då det inte finns nån airbag fram så då vill ju ingen av oss sitta där ändå. Skulle vi ha en bil med nyckelavstängning skulle man kunna sätta nån av stolarna där ibland, beroende på vilken väg man ska köra och om båda ska vara med. Jag kommer för det mesta att åka själv med barnen då sambon jobbar på dagarna. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • MammatillEdvin
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:23:28 följande:
    Har ett babyskydd med bas från BRIO och en bilbarnstol (vet inte vilken modell) maxicosi iaf till 2åringen. Bakvända båda två då givetvis.

Var ska jag sätta ungarna? Hur gör ni?

Lillen fram och stora bak? Båda bak? Stora fram? Vad är bäst!?

Har en saab 9,5 och vi är 2 vuxna i familjen som också ska få plats.

ps.
    (Airbag = not an issue.)
    Vi har också en Saab 9-5 och båda barnen sitter bak. 2-åringen i Britax-stol och 2-månaders i Akta Graco babyskydd med bas. De får plats utmärkt och förra helgen satt t o m jag mellan barnen när även min mamma som satt fram skulle åka med oss. Innan lillan kom var jag orolig att sonen skulle komma åt att röra vid henne eller kasta nån grej på henne. Men han sitter ju ganska fast i sin stol och är rättså orörlig där så det är ingen fara alls. Vi har två speglar i baksätet så vi ser båda två i backspegeln.

Jag tror jag skulle bli för distraherad av ett barn i framsätet och riskera att bli en sämre chaufför. Men det är ju jag det...
  • smulis 87

själva har vi en liten bil..
    wolksvagen polo..
    så våran 2 åring sitter fram i en Besafe izi kid x2
    och lilla 4 månader sitter i Acta graco med bas..
    vet inte hur vi ska göra sen men..
    skulle vilja ha dom båda bak framöver men då får vi nog köpa ny bil med  =) hehe
    för besafen kräver för mck plats om den ska stå bak så den som ska sitta fram får inte plats med benen :(

• cicci85
    smulis 87 skrev 2011-01-21 14:55:02 följande:
    själva har vi en liten bil..
    wolksvagen polo..
    så våran 2 åring sitter fram i en Besafe izi kid x2
    och lilla 4 månader sitter i Acta graco med bas..
    vet inte hur vi ska göra sen men..
    skulle vilja ha dom båda bak framöver men då får vi nog köpa ny bil med  =) hehe
    för besafen kräver för mck plats om den ska stå bak så den som ska sitta fram får inte plats med benen :(
    Jag hade oxå en liten bil, Seat ibiza, hade en britax secura i fram och britax twoway i bak tills äldsta var över 4,5 år. Om ni inte vill byta bil blir det ju billigare att prova nya bilbarnstolar
  • lillapuss

Vi har båda bak 1 och 3 år

• smulis 87
    cicci85 skrev 2011-01-21 15:24:46 följande:
    Jag hade oxå en liten bil, Seat ibiza, hade en britax secura i fram och britax twoway i bak tills äldsta var över 4,5 år. Om ni inte vill byta bil blir det ju billigare att prova nya bilbarnstolar
    så sant så Skrattande
    eller så får vi sitta ena vuxen bak ..
  • Fru Sveden

Vi har storebror (2,5år) framme och lillebror (ca 6månader) bakom föraren. Vi har dock ingen insats till babyskyddet utan sätter fast det med bältet bara. Fungerar nu kommer bli trångt när lillebror skall byta stol dock.

• Lantani

Just nu har vi sonen (2 år och 2 månader) i en two way i framsätet och lilltjejen sitter bakom passagerarsätet i en hi-way (hon är snart 6 månader).
    Kommer nog ha det så sålänge det går, sonens huvud är nog omkring 10 cm från rutan, men sen när de börjar närma sig 5, då får han flytta bak och hon fram istället.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani

Åker vi långt och bara en av oss ska köra, ja då funkar det att ha en stol i mitten och den andra bredvid. Funkar inte när vi behöver flytta förarsätet pga förankringsbanden sitter fast där under, så de spänns jättemycket, eller så blir de helt ospända om man kör fram sätet.

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?