• Pickeli

nyfödd + 2 åring i bilen?

Har ett babyskydd med bas från BRIO och en bilbarnstol (vet inte vilken modell) maxicosi iaf till 2åringen. Bakvända båda två då givetvis.

Var ska jag sätta ungarna? Hur gör ni?

Lillen fram och stora bak? Båda bak? Stora fram? Vad är bäst!?

Har en saab 9,5 och vi är 2 vuxna i familjen som också ska få plats.

ps.
    (Airbag = not an issue.)

Google it!
  • Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?
  • Liniz77

Vi har barnen bak. Men stora syskonen är framåtvända så dem ser hon, dock kommer ännu en bebis till sommaren. DVD hjälpte när vi körde genom hela europa somras. Sitter jag bak gnäller hon bara o vill komma ur bilstolen, så jag håller mig från baksätet...

• pigglet

Alla 3 barnen sitter bak. En period satt alla 3 bakåtvända, nu är det bara den yngste som fortfarande gör det, han är 4 år. Han sitter i mitten, där det blir bäst med benutrymme.

• susanne

Skulle ta och sätta minstingen fram och den stora bak. Vill man ha bättre koll på det bakåtvända barnet bak kan man skaffa en sån där bilstolsspegel som sätts fast på ryggstödet.

• susanne

Det beror också på om du åker ensam mest med båda eller om ni åker hela familjen. Det är också en smaksak hur man tycker det blir bäst själv.

• m med tre stjärnor

smaksak det där.
    Jag hade äldsta fram när hon var liten men jag tyckte att jag blev distraherad.
    När tvåan kom har jag för mig att vi hade båda bak (båda var bakåtvända).

Sen köpte vi ny bil när trean kom och då hade vi alla tre bakåtvända i baksätet)
    Nu har vi fyra och bara en bakåtvänd.
    Håller med samtliga om dvd i bilens fantastiska förmåga att göra en resa uthärdlig.
    Mina barn är ju så stora att de oftast inte somnar i bilen. Nu är istället problemet att vi bara har två skärmar så enbart tre banr kan se samtidigt. Vi brukar åka på minstas sovtid så att de tre stora kan se på film. annars mutar vi äldsta så att han får se på film...

• Tazocina

Vi har tänk t ha den lilla fram och den stora bak.  Tar man bort nackkudden i framsätet kan den som sitter bak leka lite med den lilla vid behov och det fungerar även att sitta och läsa böcker med den stora som brukar vara bästa tidsfördrivet på långresor. Förstår heller inte att det fungerar för vissa att ha båda barnen bak själv under långresor. Då vi kör 50 mil så tar det en hel dag. Första halvan sover hon och andra halvan är hon vaken och då läser vi böcker, matar henne m.m. och hon blir ändå dödligt less mot slutet.

• hoppfull trots allt

Har en tös som blir 2 år denna vecka och en kille på 7 månader. Så länge vi hade babyskyddet hade vi lillen bak och stora fram, nu har vi köpt en ny stol till tösen som vi placerat bakom passagerarsätet och lillen har ärvt hennes stol fram, fungerar finfint och så har vi en spegel bak som är perfekt att ha lite koll i när man kör själv..

• rocky road

Jag hade tvååring fram och nyfödd bak (med spegel så jag ser henne). Nyfödda bara sov jämt, medan tvååringen och jag kunde kommunicera med varandra. 

Nu är minstingen 8 månader och sover inte lika mycket, så jag funderar på att byta plats på dem om vi åker längre sträckor. Minstingen har nu inte längre babyskyddet.

• Aurora Borealis

I ena bilen har vi stora tjejen fram (2år Maxi Cosi Mobi) och lilla (nyfödd i acta graco) bak, bakom föraren. Och i andra bilen har vi lillan fram och storasyster bak i mitten.
    Bägge bilarna är Saab 9-5 kombi.

Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?