• Pickeli

nyfödd + 2 åring i bilen?

Har ett babyskydd med bas från BRIO och en bilbarnstol (vet inte vilken modell) maxicosi iaf till 2åringen. Bakvända båda två då givetvis.

Var ska jag sätta ungarna? Hur gör ni?

Lillen fram och stora bak? Båda bak? Stora fram? Vad är bäst!?

Har en saab 9,5 och vi är 2 vuxna i familjen som också ska få plats.

ps.
    (Airbag = not an issue.)

Google it!
  • Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?
  • Pickeli
    Mela78 skrev 2011-01-20 11:47:46 följande:
    Har fungerat utmärkt. De få gånger någon suttit mellan barnen har det varit kaos i baksätet med skrik och gråt.

Vi ser till att alltid åka när det är lämplig ur barnens synpunkt. De ska inte vara hungriga och resan ska ligga bra till med tanke på sömn och aktiviteter. Har CD med barnmusik tillhands om det blir kinkigt, eller någon enstaka gång har vi stannat och tagit paus så barnen fått springa runt lite.
    Vi åker drygt 50-100 mil i stöten, det skulle bli enormt många kaffepauser om ingen satt bak och underhöll den stora killen Flört
    Google it!
  • Poison

Sonen (1½ år) sitter i baksätet. Vi väntar inte tillökning (än) men den lilla kommer sitta fram tills babyskyddet byts ut, och därefter sitter båda barnen bak.

• Mela78
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:49:39 följande:
    Vi åker drygt 50-100 mil i stöten, det skulle bli enormt många kaffepauser om ingen satt bak och underhöll den stora killen Flört
    Barn är olika. Vår stora har kinkat en enda gång under 3,5 år, då var han bebis och vi hade missat en bajsblöja = vårt fel.
    Lilla har däremot haft perioder då hon inte gillat åka bil alls, medan andra perioder har vi kunnat köra 3,5-4 timmar i stöten. 
    Vår upplevelse är att det för oss fungerar bättre att åka långt än flera korta resor. Typ åka från affär till affär till kaffebesök hos bekant till middag hos svärmor osv på en dag. Då är det inte glada barn som spänns fast, men det lägger sig inom ett par minuter ändå. 
  • Flickan och kråkan
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:49:39 följande:
    Herregud. Vi är glada om vi överlever bilfärd till mina föräldrar.....det är 10 mil .
  • Pickeli
    Mela78 skrev 2011-01-20 11:53:39 följande:
    Barn är olika. Vår stora har kinkat en enda gång under 3,5 år, då var han bebis och vi hade missat en bajsblöja = vårt fel.
    Lilla har däremot haft perioder då hon inte gillat åka bil alls, medan andra perioder har vi kunnat köra 3,5-4 timmar i stöten. 
    Vår upplevelse är att det för oss fungerar bättre att åka långt än flera korta resor. Typ åka från affär till affär till kaffebesök hos bekant till middag hos svärmor osv på en dag. Då är det inte glada barn som spänns fast, men det lägger sig inom ett par minuter ändå. 
    Vår har heller aldrig visat missnöja på att åka bil trots att vi åkt skitmycket bil (kanske därför?). Men jag vet att han skulle tycka det var tråkigt att sitta fastspänd i en stol och stirra rakt ut i tomma intet i 4 timmar när han precis sovit middag.

Tanken har aldrig ens slagit mig att testa låta honom sitta där själv faktiskt.
    Google it!
  • tinis77
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:34:56 följande:
    Oj det skulle jag aldrig vågat, tänk om den stora slänger ner en bok elelr en traktor i skallen på lillen! FörvånadFlört

Ja stora fram är nog kanske bäst, blir mer plats för den stora också då tror jag!
    Har 3 ungar i bak utan problem. Leksaker och böcker får de inte ha i bilen ändå. Tidningar och mjukisdjur får de ha, och det gör inte ont att få i skallen..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-20 11:55:14 följande:
    Herregud. Vi är glada om vi överlever bilfärd till mina föräldrar.....det är 10 mil .
    Haha det är en barnlek för oss det :)
    Google it!
  • Poison

Jag rekomenderar ingen vuxen att sitta mellan 2 barnstolar i baksätet. Har provat på det och det var ingen behaglig upplevelse, jävligt trångt + att ett av sonens "spännen" på sidan av stolen knäpptes upp eftersom mitt lår rörde/tog emot vid sidan av hans stol - inte särskilt trafiksäkert.

• Mela78
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:58:23 följande:
    Vår har heller aldrig visat missnöja på att åka bil trots att vi åkt skitmycket bil (kanske därför?). Men jag vet att han skulle tycka det var tråkigt att sitta fastspänd i en stol och stirra rakt ut i tomma intet i 4 timmar när han precis sovit middag.

Tanken har aldrig ens slagit mig att testa låta honom sitta där själv faktiskt.
    Vi har tyckt lite synd om barnen också och försökt så långt det går att anpassa restiderna efter sömn, mat och lektider. Perfekt att sätta sig i bilen när barnen hunnit springa av sig på fm och fått lätt tidig lunch. Då sover våra barn lätt två-två och en halv timma i bilen, sen är de nöjda ett tag till (om de inte är törstiga). När det sen blir lite kinkigt sätter vi på CD med bra musik och köper oss en halvtimma timma restid till. Tar en timmes paus för mat och spring och kan sen oftast köra drygt tre timmar till. Men som sagt, olika barn = olika behov.
  • Flickan och kråkan
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:58:51 följande:
    Haha det är en barnlek för oss det :)
    Lite OT, men när jag var liten bodde vi i Kiruna och åkte alltid ner till mina farföräldrar på sommaren...i Helsinborg. På den tiden så var ju inte säkerhetstänket riktigt detsamma. De lades en playwoodskiva över baksätet och över där man stoppar ner benen så att säga och så en madrass ovanpå det. Där satt, låg och lekte jag och min syster hela bilfärden. Herregud, tänker man ju nu.......tänk om olyckan varit framme.
Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?