• Endast jag

Köpa ny bilstol till 1½åring, förslag?

Har tänkt köpa ny bilstol till dottern som är 1½år men det är såå svårt och vet att dom passar olika bra i olika bilar (har en ford mondeo) men någon som har nåt förslag? Vill gärna ha en som hon kan sitta i så länge som möjligt och finns det stolar som passar och man får ha i mitten bak i bilen eller hur funkar det?
    Vilken stol har era barn runt 1½år?

• Svar på tråden Köpa ny bilstol till 1½åring, förslag?
  • Finesse

Jag skulle titta på britax hi-way, akta graco belogic, maxi cosi mobi eller britax multi-tech om jag var du

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • cicci85

Vilken stol har du nu då och varför vill du byta ut den?

Sist jag skulle köpa stol valde jag mellan multi-tech, Hi-way och Mobi. Det blev en Multi-tech eftersom sonen satt bäst i den. Han är 2,5 år nu.

Britax Hiway är smal och brukar passa bra i mitten.

Britax twoway är den rymligaste stolen som funkar längst tid. Men jag skulle inte köpa den till en 1-åring. Men om barnet växer ur tex hiway eller mobi så skulle jag köpa Twoway för att barnet ska kunna åka bakåtvänt längre tid.

• lindberg78

har en besafe izi till min 1,5åring.... passar bra i många bilar och är väldigt säker

• Finesse
    lindberg78 skrev 2010-12-30 09:27:47 följande:
    har en besafe izi till min 1,5åring.... passar bra i många bilar och är väldigt säker
    tänk på att den är bara godkänd till 18 kg.. det bästa är att köpa en bilstol som är godkänd till 25 kg direkt.. och Akta Gracos Belogic är den enda plustestade stol som är godkänd till 25 kg..
  • lindberg78
    Finesse skrev 2010-12-30 09:30:52 följande:
    tänk på att den är bara godkänd till 18 kg.. det bästa är att köpa en bilstol som är godkänd till 25 kg direkt.. och Akta Gracos Belogic är den enda plustestade stol som är godkänd till 25 kg..
    självklart.... men däremot så har jag sett krocktesten med de vanligaste stolarna, och efter det väljer jag ingen annan än besafe Obestämd
    Dessutom så skulle min 6 åring kunna sitta i stolen fortfarande, om det inte varit för längden, för hon väger under 18 kg Glad
  • Finesse
    lindberg78 skrev 2010-12-30 09:38:02 följande:
    självklart.... men däremot så har jag sett krocktesten med de vanligaste stolarna, och efter det väljer jag ingen annan än besafe Obestämd
    Dessutom så skulle min 6 åring kunna sitta i stolen fortfarande, om det inte varit för längden, för hon väger under 18 kg Glad
    kan du länka dom krocktesten.. jag har bara läst om krocktest från 2005-2006.. och dom går ju inte jämföra med.

en plustestad stol är testad på vti och det är ett 60 ggr hårdare test än e-godkännandet.. så om en stol klarar plustestet så är det en RIKTIGT säker stol.. besafe har oxå klarat det.. men den är ju bara tyvärr godkänd till 18 kg.. britax hi-way klarade oxå det testet.. 
  • lindberg78
    Finesse skrev 2010-12-30 09:58:21 följande:
    kan du länka dom krocktesten.. jag har bara läst om krocktest från 2005-2006.. och dom går ju inte jämföra med.

en plustestad stol är testad på vti och det är ett 60 ggr hårdare test än e-godkännandet.. så om en stol klarar plustestet så är det en RIKTIGT säker stol.. besafe har oxå klarat det.. men den är ju bara tyvärr godkänd till 18 kg.. britax hi-way klarade oxå det testet.. 
    Hittar självklart inte dom testen nu... men jag tror att det var antingen ADAC eller euro ncap som utfört dom.
    Jag säger självklart inte att den stol du pratar om är mindre säker, men däremot tycker jag att kommentarerna på denna länk http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp säger mycket då både besafe izi X2 och X3 klassas som de säkraste stolarna enl de flesta tester/experterGlad.
    Men visst, dom är bara godkända upp till 18kg, men det räcker långt ändå om man inte har ett väldigt stort barnFlört
    Men testerna är ju bara en vägledning genom bilstolsdjungeln Glad

• Finesse
    lindberg78 skrev 2010-12-30 10:50:01 följande:
    Hittar självklart inte dom testen nu... men jag tror att det var antingen ADAC eller euro ncap som utfört dom.
    Jag säger självklart inte att den stol du pratar om är mindre säker, men däremot tycker jag att kommentarerna på denna länk www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp säger mycket då både besafe izi X2 och X3 klassas som de säkraste stolarna enl de flesta tester/experterGlad.
    Men visst, dom är bara godkända upp till 18kg, men det räcker långt ändå om man inte har ett väldigt stort barnFlört
    Men testerna är ju bara en vägledning genom bilstolsdjungeln Glad
    hur får du fram att dom är bäst enligt den sidan??
  • Finesse
    Finesse skrev 2010-12-30 11:28:51 följande:
    hur får du fram att dom är bäst enligt den sidan??
    jag hittade det nu.. men samtidigt står det oxå att ntf aldrig säger vilken stol som är bättre än en annan.. det gör inte vti heller.. dom är helt oberoende.. besafe stolar är dessutom äldre än nya belogic... så jag tycker man ska gå efter vad som passar i ens bil.
  • FrkJenny
    lindberg78 skrev 2010-12-30 10:50:01 följande:
    Jag säger självklart inte att den stol du pratar om är mindre säker, men däremot tycker jag att kommentarerna på denna länk www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp säger mycket då både besafe izi X2 och X3 klassas som de säkraste stolarna enl de flesta tester/experterGlad.
    Menar du tillverkarens egna kommentarer om stolarna? Några andra kommetarer hittar jag inte.
  • Endast jag
    cicci85 skrev 2010-12-30 09:18:50 följande:
    Vilken stol har du nu då och varför vill du byta ut den?

Sist jag skulle köpa stol valde jag mellan multi-tech, Hi-way och Mobi. Det blev en Multi-tech eftersom sonen satt bäst i den. Han är 2,5 år nu.

Britax Hiway är smal och brukar passa bra i mitten.

Britax twoway är den rymligaste stolen som funkar längst tid. Men jag skulle inte köpa den till en 1-åring. Men om barnet växer ur tex hiway eller mobi så skulle jag köpa Twoway för att barnet ska kunna åka bakåtvänt längre tid.
    Nu åker hon i en Brio zento som iofs funkar jättebra men tänkte att sonen skulle få ta över den. För det känns som den stolen kan bli trång när hon kommer upp i ålder. Svårt att veta men känner att det är lika bra att köpa en rymlig stol.
  • Endast jag

Ska kolla på stolarna ni föreslagit, sen är det väl bara att åka till en affär och prova.

• Bizita

Jag har haft BeSafe izi stolar till båda mina barn och varit toppen nöjd. Kan tillägga att båda killarna har varit/är stora men det har inte varit några problem att ha dem i BeSafe stolen ändå. Nu är stora killen 4,5 och väger 19 kg så nu har vi bytt till framåtvänt för honom (han vägde 14 kg som 2 åring).

• cicci85
    Endast jag skrev 2010-12-30 12:49:33 följande:
    Nu åker hon i en Brio zento som iofs funkar jättebra men tänkte att sonen skulle få ta över den. För det känns som den stolen kan bli trång när hon kommer upp i ålder. Svårt att veta men känner att det är lika bra att köpa en rymlig stol.
    Zenton är ju en av de stolarna med kortast rygg men annars är den väl ganska rymlig? Vill du vara helt säker på att stolen passar till minst 5-6 år skulle jag säga twoway. Vill du att barnet ska åka så bekvämt som möjligt just nu skulle jag välja en annan och köpa TW senare o det behövs...
  • cicci85
    Bizita skrev 2010-12-30 12:53:35 följande:
    Jag har haft BeSafe izi stolar till båda mina barn och varit toppen nöjd. Kan tillägga att båda killarna har varit/är stora men det har inte varit några problem att ha dem i BeSafe stolen ändå. Nu är stora killen 4,5 och väger 19 kg så nu har vi bytt till framåtvänt för honom (han vägde 14 kg som 2 åring).
    Då valde ni ju att vända tidigare än ni behövde... Hade du vänt lika tidigt om du hade haft en stol han kunnat åka i till 25 kg?
  • Bizita

Största anledningen till att vi vände var faktiskt att vår son har lång rygg och därför vuxit ur bälterna i stolen. Köpte en Britax TwoWay eftersom många rekomenderade den till långa barn men den var inte bättre den. Så hade det funnnits längre bälten i stolarna hade han fortfarande åkt bakåt vänt. Sen har vi BeSafes izikid X1 stolar och de är godkända till 25 kg.

Ville med mitt inlägg mest påtala att de flesta barn inte väger över 18 kg när de är runt 4-5 år, (min grabb är tung och lång, har alltid legat ett par streck över normalkurvan på bvc) och därmed kan vändas enligt ntfs rekomendationer.

• cicci85
    Bizita skrev 2010-12-30 13:03:58 följande:
    Största anledningen till att vi vände var faktiskt att vår son har lång rygg och därför vuxit ur bälterna i stolen. Köpte en Britax TwoWay eftersom många rekomenderade den till långa barn men den var inte bättre den. Så hade det funnnits längre bälten i stolarna hade han fortfarande åkt bakåt vänt. Sen har vi BeSafes izikid X1 stolar och de är godkända till 25 kg.

Ville med mitt inlägg mest påtala att de flesta barn inte väger över 18 kg när de är runt 4-5 år, (min grabb är tung och lång, har alltid legat ett par streck över normalkurvan på bvc) och därmed kan vändas enligt ntfs rekomendationer.
    Okej, då är det ju inte så mycket mer att göra!

Nja, de var godkända till 25 kg, men sen man tog bort T-godkännandet är T-godkända stolar till 25 kg inte längre godkända...

Min son vägde 18 när han va 3,5 och då låg han 2 streck över medel... Många barn väger över 18 innan de är 5 år.
  • Endast jag
    cicci85 skrev 2010-12-30 12:55:35 följande:
    Zenton är ju en av de stolarna med kortast rygg men annars är den väl ganska rymlig? Vill du vara helt säker på att stolen passar till minst 5-6 år skulle jag säga twoway. Vill du att barnet ska åka så bekvämt som möjligt just nu skulle jag välja en annan och köpa TW senare o det behövs...
    Det visste jag inte, att den har kort rygg. ja alltså hon har ju inga problem att få plats i den nu.  tack för tipsen!
  • cicci85
    Endast jag skrev 2010-12-30 13:11:28 följande:
    Det visste jag inte, att den har kort rygg. ja alltså hon har ju inga problem att få plats i den nu.  tack för tipsen!
    Ett annat tips är ju att många vänder för tidigt pga att det är dålig benplats i stolen. Multi-techen ger dålig benplats, Mobi och Hi-way ger bra benplats

Har du barn som ligger på normalkurvan borde alla stolar passa till 5 år, men det beror ju på hur lång överkropp de har. Min son hade vuxit ur alla stolar (på längden) utom Twoway när han fyllde 5 år... Men han ligger två kurvor över medel...
Svar på tråden Köpa ny bilstol till 1½åring, förslag?