• cicci85

Köpa ny bilstol till 1½åring, förslag?

Vilken stol har du nu då och varför vill du byta ut den?

Sist jag skulle köpa stol valde jag mellan multi-tech, Hi-way och Mobi. Det blev en Multi-tech eftersom sonen satt bäst i den. Han är 2,5 år nu.

Britax Hiway är smal och brukar passa bra i mitten.

Britax twoway är den rymligaste stolen som funkar längst tid. Men jag skulle inte köpa den till en 1-åring. Men om barnet växer ur tex hiway eller mobi så skulle jag köpa Twoway för att barnet ska kunna åka bakåtvänt längre tid.

• cicci85
    Endast jag skrev 2010-12-30 12:49:33 följande:
    Nu åker hon i en Brio zento som iofs funkar jättebra men tänkte att sonen skulle få ta över den. För det känns som den stolen kan bli trång när hon kommer upp i ålder. Svårt att veta men känner att det är lika bra att köpa en rymlig stol.
    Zenton är ju en av de stolarna med kortast rygg men annars är den väl ganska rymlig? Vill du vara helt säker på att stolen passar till minst 5-6 år skulle jag säga twoway. Vill du att barnet ska åka så bekvämt som möjligt just nu skulle jag välja en annan och köpa TW senare o det behövs...
  • cicci85
    Bizita skrev 2010-12-30 12:53:35 följande:
    Jag har haft BeSafe izi stolar till båda mina barn och varit toppen nöjd. Kan tillägga att båda killarna har varit/är stora men det har inte varit några problem att ha dem i BeSafe stolen ändå. Nu är stora killen 4,5 och väger 19 kg så nu har vi bytt till framåtvänt för honom (han vägde 14 kg som 2 åring).
    Då valde ni ju att vända tidigare än ni behövde... Hade du vänt lika tidigt om du hade haft en stol han kunnat åka i till 25 kg?
  • cicci85
    Bizita skrev 2010-12-30 13:03:58 följande:
    Största anledningen till att vi vände var faktiskt att vår son har lång rygg och därför vuxit ur bälterna i stolen. Köpte en Britax TwoWay eftersom många rekomenderade den till långa barn men den var inte bättre den. Så hade det funnnits längre bälten i stolarna hade han fortfarande åkt bakåt vänt. Sen har vi BeSafes izikid X1 stolar och de är godkända till 25 kg.

Ville med mitt inlägg mest påtala att de flesta barn inte väger över 18 kg när de är runt 4-5 år, (min grabb är tung och lång, har alltid legat ett par streck över normalkurvan på bvc) och därmed kan vändas enligt ntfs rekomendationer.
    Okej, då är det ju inte så mycket mer att göra!

Nja, de var godkända till 25 kg, men sen man tog bort T-godkännandet är T-godkända stolar till 25 kg inte längre godkända...

Min son vägde 18 när han va 3,5 och då låg han 2 streck över medel... Många barn väger över 18 innan de är 5 år.
  • cicci85
    Endast jag skrev 2010-12-30 13:11:28 följande:
    Det visste jag inte, att den har kort rygg. ja alltså hon har ju inga problem att få plats i den nu.  tack för tipsen!
    Ett annat tips är ju att många vänder för tidigt pga att det är dålig benplats i stolen. Multi-techen ger dålig benplats, Mobi och Hi-way ger bra benplats

Har du barn som ligger på normalkurvan borde alla stolar passa till 5 år, men det beror ju på hur lång överkropp de har. Min son hade vuxit ur alla stolar (på längden) utom Twoway när han fyllde 5 år... Men han ligger två kurvor över medel...
Svar på tråden Köpa ny bilstol till 1½åring, förslag?