• LeiaBus2010

När blir en baby tillräckligt stadig i huvud och rygg för att kunna sitta i barnstol?

Som rybriken lyder... när kunde du sätta din baby i en matstol eller liknande utan nack och huvudstöd?

Min dotter är bara 2,5 månad och hon är hyfsat stadig i huvudet, men hon orkar inte hålla det uppe så länge innan hon blir trött, men skam den som ger sig för om hon inte får hjälp att sätta sig upp så blir hon vansinnig.
    Hon vill absolut sitta medans jag håller henne, tills hon blir trött, vilar en stund sen ska hon upp igen... när är det riskfritt att låta henne sitta ett tag och även sätta henne i stol utan att hon får för ont eller ta skada?

• Svar på tråden När blir en baby tillräckligt stadig i huvud och rygg för att kunna sitta i barnstol?
  • Amy1983

Min dotter var 2,5 månad när hon började "träna" på att sitta i barnstolen. Jag köpte en dyna som stöttade henne på båda sidor samt hade hög rygg så även nacken fick stöd. Men i början satt hon bara ett par minuter åt gången. Ville hon vara med längre fick hon sitta i sin bilstol på köksbordet. Nu är hon 5 månader så nu sitter hon stadigt med stöd och kan sitta längre stunder i sin stol. Det är tur det för jag vågar inte ha henne i bilstolen på köksbordet längre nu när hon är så pass rörlig.

Hoppas det gav lite svar iaf

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • gunilla m

Det finns en stol i plast som heter Bumbo. I den kan barn sitta från cirka tre månader. Vi har ingen sådan stol men jag minns att jag satte dottern i vår antilopstol med uppblåsbar kudde runt om när hon var cirka tre månader. En liten stund i taget men hon gillade det skarpt. Hon var tidig med att hålla huvudet själv och jag upplevde henne som väldigt stadig tidigt.

Jag vågar inte säga att något är riskfritt men träning gör ju att hon blir starkare i sina muskler och det verkar som du har en stark och viljeinriktad dotter.

• MassiiMotoo

2.5 mån är nog lite för liten för att sitta i en matstol.

Mina barn satt tidigast runt 3,5 mån och även då tippade han åt sidorna, fast huvudet var stadigt. han hade ingen riktigt balans, så jag la handdukar runt, men som sagt 2,5 mån låter lite tidigt.

• Amy1983
    gunilla m skrev 2010-12-06 23:24:09 följande:

Det finns en stol i plast som heter Bumbo. I den kan barn sitta från cirka tre månader. Vi har ingen sådan stol men jag minns att jag satte dottern i vår antilopstol med uppblåsbar kudde runt om när hon var cirka tre månader. En liten stund i taget men hon gillade det skarpt. Hon var tidig med att hålla huvudet själv och jag upplevde henne som väldigt stadig tidigt.

Jag vågar inte säga att något är riskfritt men träning gör ju att hon blir starkare i sina muskler och det verkar som du har en stark och viljeinriktad dotter.

Vi har också en antilop! Och som sagt, dottern var 2,5 månad när hon började sitta i den men obs! Bara korta stunder för träningens skull så kan de bli längre efter hand
  • LeiaBus2010

Stort tack för alla svar-
    Jo jag vet att det är tidigt att sätta henne i matstol, men om man vill underlätta vardagen lite för hon är som sagt viljestark som bara den, man kan tro att hon är ett halvår gammal...
    så jag kanske kan börja "träna" henne lite om jag bara buffar upp med lite stöd runtomkring?

Bumbo, ska kolla upp det.

Hon vet exakt vad hon vill och om hon inte får ligga eller sitta på sitt vis när hon själv vill så har jag ett hejdundrans liv o skrik o värre blir det om jag e trött i armar och kropp och vill lägganer henne ett tag.

Hon kan vara hur lugn som helst, men s lägger man hennener och då kommer det ett ynkligt ledsamt ljust skrik som inte är av denna värld... och självklart blir man tagen och plockar upp henne...

• gunilla m

Glömde skriva att vi till vår antilop har ett bord man kan knäppa dit. Perfekt att lägga leksaker på som bebisen kan plocka med och undersöka när de sitter i stolen. De får dessutom stöd i bordet när de lägger upp armarna där.

• LeiaBus2010
    gunilla m skrev 2010-12-06 23:38:56 följande:

Glömde skriva att vi till vår antilop har ett bord man kan knäppa dit. Perfekt att lägga leksaker på som bebisen kan plocka med och undersöka när de sitter i stolen. De får dessutom stöd i bordet när de lägger upp armarna där.

Det låter ju perfekt!
    Vart kan man få tag på en sådan stol? Möjligtvis på babyproffsen kanske?
  • gunilla m
    LeiaBus2010 skrev 2010-12-06 23:46:49 följande:
    Det låter ju perfekt!
    Vart kan man få tag på en sådan stol? Möjligtvis på babyproffsen kanske?
    IKEA eller på blocket. En av de säkraste barnstolarna på marknaden och dessutom en av de billigaste. Tror stolen kostar 129 kr numera och bordet en femtiolapp kanske? den uppblåsbara dynan som vi har finns inte längre på IKEA att köpa vad jag hört utan istället är den en dyna i frotté. Har du tur kan du kanske hitta en komplett på blocket (stol, dyna och bricka).
  • Amy1983
    gunilla m skrev 2010-12-06 23:50:50 följande:
    IKEA eller på blocket. En av de säkraste barnstolarna på marknaden och dessutom en av de billigaste. Tror stolen kostar 129 kr numera och bordet en femtiolapp kanske? den uppblåsbara dynan som vi har finns inte längre på IKEA att köpa vad jag hört utan istället är den en dyna i frotté. Har du tur kan du kanske hitta en komplett på blocket (stol, dyna och bricka).
    Japp stämmer! 129:- för stolen på IKEA. Vi har ingen uppblåsbar dyna till dottern men den är ändå tjock och stödjande. Tror att du kan hitta en sån hos babyproffsen
  • LeiaBus2010

oo nu måste jag ut o leta :)
    Kollar Ikea först, men det är den där i något skumm material vi pratar om väl? eller är det envanlig stol med ben?
    Ursäkta mitt ovetande, haha

• Amy1983
    LeiaBus2010 skrev 2010-12-07 00:07:41 följande:
    oo nu måste jag ut o leta :)
    Kollar Ikea först, men det är den där i något skumm material vi pratar om väl? eller är det envanlig stol med ben?
    Ursäkta mitt ovetande, haha
    Här har du en länk till stolen:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00069725
    Och här är till bordet som hör till:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40076093
  • elinnnnn
    LeiaBus2010 skrev 2010-12-07 12:51:27 följande:
    tack, kollade igår innan jag somnade,men är den bra till så små barn då?
    sån stol har jag använt till alla mina 3 barn. min yngsta kommer också få en sån. dem är ju perfekta och lätta att torka av osv.
     bunkra upp med kuddar osv runt om och korta stunder så ska det nog gå bra. så gjorde vi iallafall.
  • LeiaBus2010
    elinnnnn skrev 2010-12-07 13:42:38 följande:
    sån stol har jag använt till alla mina 3 barn. min yngsta kommer också få en sån. dem är ju perfekta och lätta att torka av osv.
     bunkra upp med kuddar osv runt om och korta stunder så ska det nog gå bra. så gjorde vi iallafall.
    Tack så jättemkt för rådet!
  • Zeran

Jag tror nog att anledningen till att man ska vänta med att låta dem sitta i barnstolen är för att inte belasta ryggen och sittknölarna för tidigt.... Min son är 4 1/2 mån o sitter jättefint på golvet mellan mina knä men vi har inte börjat med stolen än, vill iallafall vänta till han är 5 mån.
    Men det är ju upp till var o en att göra som man känner är rätt för sitt barn

• LeiaBus2010
    Zeran skrev 2010-12-10 05:00:01 följande:
    Jag tror nog att anledningen till att man ska vänta med att låta dem sitta i barnstolen är för att inte belasta ryggen och sittknölarna för tidigt.... Min son är 4 1/2 mån o sitter jättefint på golvet mellan mina knä men vi har inte börjat med stolen än, vill iallafall vänta till han är 5 mån.
    Men det är ju upp till var o en att göra som man känner är rätt för sitt barn
    Tack för svaret :)
    Vi låter Leia sitta i knäet ganska mycket, hon vill det själv, hon kan nästan bli arg om honinte får sitta upp o kolla runt. Men vi väntar nog med stolen lite.
Svar på tråden När blir en baby tillräckligt stadig i huvud och rygg för att kunna sitta i barnstol?