6-åring som inte förstår, lyssnar samt kissar på sig.
Just nu är jag en förtvivlad extramamma.
En av mina små bus gör mig så orolig. Jag vill hela tiden skylla på åldern och jag hoppas det beror på det.
Men kanske kan ni hjälpa mig, ge mig en förklaring.
Busungen är 6 år och rätt busig, uppkäftig mot sina syskon samt virrig, detta vet jag har med åldern att göra för hennes syster var snarlik när hon var 6-7, dock inte lika utpräglat.
Men om jag säger åt våra töser att inte slamsa vid matbordet svarar både 4-åringen och 8-åringen, JA, och kan återberätta vad jag sagt. Medans 6-åringen inte har en aningom vad jag sagt utan bara svarat Ja, utan att ha en aning om vad det gäller.
Vi använder oss även av den metoden att barnen får gå in på sitt rum när dom tex slår någon eller gör andra hyss. Jag går alltid in och pratar med barnet för att se att dom förstått varför vi blivit arga och varför hon blivit "straffad". 6-åringen vet aldrig varför medans både 4-åringen och 8-åringen kan sätta ihop "straffet" med handlingen.
Det känns ofta som om man pratar med en vägg.
Jag har även reagerat på att hon har problem med att sätta skorna på rätt fot, klä på sig riktigt och förstå skillnaden mellan kallt och varmt. Hon förstår inte att det blir kallt om man går ut i kjol, vilket hon gjorde på fritids häromdagen. Detta tycker jag iofs är upp till personalen på fritids att hålla koll på. Visst ska de se till så alla barnen är ordentligt klädda när de ska ut i snön.
Nu till ett problem som inte uppstår allt för ofta men fortfarande något jag tänkt på.
6-åringen kissar ibland på sig när hon leker, slamsar. Detta problem hade hon när hon var 5 men då förklarade jag det med att hon tyckte de va så skoj att leka så hon glömde att gå på toaletten.
Detta problem vet jag att många av mina vänners barn också haft vid 4-5 års ålder, kan det va något liknande hon har börjat med igen.
Snälla, finns det någon som känner igen detta. Jag kan inte låta bli att bli orolig.
Man ska inte jämföra barn men det är svårt när man har en 4-åring, en 6-åring och ne 8-åring och jag märker att 6-åringen halkat efter.
Jag älskar mina bonusbarn nästan lika mycket som mitt eget, så jag vill inte bara vifta bort detta.
Tacksam för svar.