Inlägg från: canmamma |Visa alla inlägg
  • canmamma

6-åring som inte förstår, lyssnar samt kissar på sig.

Jag skrev ett långt svar som jag deletade för jag fick inte alls fram vad jag ville ha sagt. Det är så svårt ibland så här över datorn och det är så lätt att bli missförstådd.

Kort och gott om din magkänsla säger att något är fel så se till att få det undersökt och utrett. Det är självklart i både flickans och resten av familjens intresse. Samtidigt så kan alla de beteenden du beskriver vara högst normala hos en liten 6-åring. 

Vad jag tänkte på var att med tanke på hur hon svarar på era straff och metoder så verkar de väldigt ineffektiva. Kanske behöver hon en annan metod som hon lättare kan tillgodogöra sig? Eller i alla fall greppa?

Lycka till!

• canmamma

Hur fungerade belöningssystemet? Såg ni någon förbättring?

Att straffa och bli arg på någon som inte förstår varför hon verkar ju lite taskigt eller i alla fall meningslöst. Nästan alla människor jag har stött på tar inte in mycket information när de är upprörda och arga och ledsna. Så att försöka lära henne något när hon har nått det stadiet funkar nog inte så bra. Vad som gäller då är bara att lugna ner läget och få känslorna under kontroll. Försök att identifiera tidiga tecken på att saker barkar åt fel håll. Innan hon blivit så uppspelt att hon inte kan lyssna och hjälp henne att vända och bryta med något annat beteende. Läs en bok, rita en teckning, hoppa på studsmatta eller skala potatisen. Vissa människor är inte så bra på att lyssna och tillgodogöra sig information genom att höra det. Försök att be henne göra något samtidigt som du tar tag i hennes axel (mjukt och skönt) eller visar på en lapp med text eller bild vad hon ska göra. Sedan kan ni lära henne att ta över ansvaret för det och kunna lugna ner sig själv, men det verkar juste att först hitta några bra strategier tillsammans. 

Svar på tråden 6-åring som inte förstår, lyssnar samt kissar på sig.