• Ellensmammaa

Hjälp mig angående BeSafestolarna!

Vi ska beställa en ny bilbarnstol till vår dotter då hon börjar växa ur sin gamla. Hon är nu 7 månader. Vi har bestämt oss för en BeSafe utan isofix, då vi har två bilar, en med och en utan isofix. Nu till min fråga. Vad är det för skillnad på iZi Kid X3 och iZi Kid X3 Alcantara? Är så fundersam, stolen som heter Alcantara är 100 kronor dyrare, måste ju vara något bättre med den... Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden Hjälp mig angående BeSafestolarna!
  • Millan09

jo det var den då jag inte är så teknisk av mej..jag tog beskrivningen steg för steg och det tog en stund men blev jättebra..svåraste o sno ihop bältena o få under dem men det gick bra..

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 15:04:02 följande:

ja svart beige är neutralt o bra ju,den är väldigt lätt o montera med ;)

ÖF ???? saken i denna tråd var ju att nån ville ha lite goda råd och tips eller hur???? handlade inte saken om en be-safe stol??? JAG bad inte om någon åskikt jag lämnade min..

Men herregud.. jag skrev bara vad han på ntf har sagt.. jag förstår inte varför folk snöar in sig så hemskt på en stol.. visst jag framhäver hi-way dels för att den är godkänd till 25 kg, väldigt enkel att sätta in, tar ingen stor plats.. den är minst lika bra som be safe.. den har klarat det nya plustestet samma test som besafe har klarat..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Millan09

jag blir så trött..jag bad inte om nån åsikt här och du hade ingen anledning o hoppa på mej..litar mer på en affär där jag har handlat barnsaker i 12 års tid...
    lycka till med monteringen ellensmammaa

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 06:57:51 följande:

jag blir så trött..jag bad inte om nån åsikt här och du hade ingen anledning o hoppa på mej..litar mer på en affär där jag har handlat barnsaker i 12 års tid...
    lycka till med monteringen ellensmammaa

Eftersom TS gör en tråd om en viss stol får hon nästan räkna med att nån annan kommer med nån annan åsikt. Det är ett öppet forum och jag påpekade för henne att stolen är endast godkänd till 18 kg vilket gör att en stor 3 åring lätt växer ur den. Hon svarade mig vänligt här i tråden att om det händer så får hon köpa en ny isf.. Sen är skrev jag till dig att NTF rekommenderar inte att man kör bilen med stolen i lutning.. det var inget påhopp utan jag tänkte mer att du kanske inte visste om det. Dom rekommenderar inte det med Maxi Cosi Mobi eller Akta Graco Cosmic S heller så det är inte specifikt mot den stolen du har. Jag skriver inga osanningar eller påhopp utan ren fakta.
  • Finesse
    Babyskyddet är utformat för att det nyfödda, ostadiga barnet ska kunna färdas så säkert som möjligt. Men det är inte lika säkert som en bilbarnstol pga lutningen. Ju större lutning, desto mindre skydd har huvudet och nacken i en krock.

www.ntf.se/Halland/default.asp

Visst detta står om babyskydd.. men läs sista meningen.. så ju rakare man sitter i bilen desto säkrare..

Kontrollera noga i bruksanvisningen hur bilens bälte ska dras och vilken lutning stolen bör ha. Stolen ska inte luta för mycket och får absolut inte luta mot vindrutan.

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

• Millan09

sista ordet ska du ha med tydligen jag citerar" du kör väl inte med den i lutande läge" slut på citat..
    vad är det då..en vänlig uppmaning??? har du inget annat och göra än att ringa om bilbarnstolar??? har du en het linje till ntf?? jag BAD inte dej om nån kommentar utan lämnade ett tips...
    du säjer ju att  de som säljer stolar inte kan nåt..så kan man väl inte göra..
    som sagt jag köper hellre en dyrare stol som har kvalitet och passar mej..

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 12:08:14 följande:
    sista ordet ska du ha med tydligen jag citerar" du kör väl inte med den i lutande läge" slut på citat..
    vad är det då..en vänlig uppmaning??? har du inget annat och göra än att ringa om bilbarnstolar??? har du en het linje till ntf?? jag BAD inte dej om nån kommentar utan lämnade ett tips...
    du säjer ju att  de som säljer stolar inte kan nåt..så kan man väl inte göra..
    som sagt jag köper hellre en dyrare stol som har kvalitet och passar mej..
    Men varför så aggresiv?

Ja gå in till en välsorterad barnbutik och ha med dig en 3 åring. Du kommer att få rådet att sätta barnet i en framåtvänd bältestol eller en sk. kombistol. Till mig sa dom att jag kunde använda multi-techen framåtvänd redan nu.. å min dotter är inte ens 3 år. Så jag tycker faktiskt inte att dom kan så mkt.

Å ringa? Jag har googlat det där.. inte ringt till dom. Sen var jag på Öppna Förskolan förra veckan som jag skrev och där var en man från NTF. Jag förstår inte ditt problem.. jag har aldrig skrivit nånting att du har en dålig stol eller att du gör fel med nåt. Jag har bara skrivit vad som är rekommendationer.
  • Millan09

ne och jag förstår inte ditt problem, jag tipsar om en stol och förklarar lite vad som finns och du börjar tjata om hur mitt barn åker..jag har en liten ett åring på 74 cm som knappt väger 9 kg och menar att man får se till hur barnet ser ut och inte stirra sej blind på ålder...ne i min butik så sa de att de skulle sitta bakåt tills minst 4 år..
    du kan inte säja att alla inte kan något i affärerna o jag litar mer på dem än på nån googelfantast..
    man kan ju uttrycka sej lite trevligare från början kanske???
    ber om ursäkt ellens mamma för att din tråd har urartat..hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med ;)

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 18:02:26 följande:
    ne och jag förstår inte ditt problem, jag tipsar om en stol och förklarar lite vad som finns och du börjar tjata om hur mitt barn åker..jag har en liten ett åring på 74 cm som knappt väger 9 kg och menar att man får se till hur barnet ser ut och inte stirra sej blind på ålder...ne i min butik så sa de att de skulle sitta bakåt tills minst 4 år..
    du kan inte säja att alla inte kan något i affärerna o jag litar mer på dem än på nån googelfantast..
    man kan ju uttrycka sej lite trevligare från början kanske???
    ber om ursäkt ellens mamma för att din tråd har urartat..hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med ;)
    jag ber oxå om ursäkt om hur vissa beter sig i tråden. har jag i nåt inlägg varit otrevlig eller ens anklagat dig för nånting?

nä nu lägger jag ner tråden helt å hållet.. det spelar ju ingen roll vad jag än skriver du tar åt dig av allt trots jag bara försöker hjälpa till.
  • Millan09

har inte bett om nån hjälp av dej, gav tips..vissa hit o dit...du kunde fortfarande ha uttalat dej i vänligare ton..ne ska lägga ner detta då jag har fler barn att ta hand om samt ett liv..
    åter en ursäkt till övriga

• Ellensmammaa

Har köpt mig en BeSafe och är helnöjd med den! Dottern sitter jättebra i den.

• hallonpannkaka
    Finesse skrev 2010-11-15 08:23:01 följande:
    NTF sa iaf till mig att dom stolarna är bra men man ska inte använda det lutande läget när man kör..
    ´
    Gammal tråd, men jag blev lite nyfiken :)

När är det tänkt att man ska använda det lutande läget då?
  • Ellensmammaa
    hallonpannkaka skrev 2011-01-07 11:49:07 följande:
    ´
    Gammal tråd, men jag blev lite nyfiken :)

När är det tänkt att man ska använda det lutande läget då?
    Vi har den i lutande läge när vi kör. Står ingenting om att man inte ska ha det... Och exakt, man kan luta den då är det väl meningen att man ska ha den lutad om man vill... :S :)
  • hallonpannkaka
    Ellensmammaa skrev 2011-01-09 12:43:51 följande:
    Vi har den i lutande läge när vi kör. Står ingenting om att man inte ska ha det... Och exakt, man kan luta den då är det väl meningen att man ska ha den lutad om man vill... :S :)
    Näe, jag pratade med IF i ett annat ärende och kunde inte låta bli att påtala detta "rykte". Han höll på att skratta ihjäl och tyckte det var det dummaste han hört. Man har väl inte barnet så ofta i bilbarnstolen när bilen står till var både min och hans reaktion.
    Men det kan i o f sig säkert stämma att NTF rekommenderar så rak sittställning som möjligt, men jag har svårt att tro att den lilla lutningen skulle ha betydelse vid ev krock. Omöjligt att förutspå dock...
  • Ellensmammaa
    hallonpannkaka skrev 2011-01-09 14:04:07 följande:
    Näe, jag pratade med IF i ett annat ärende och kunde inte låta bli att påtala detta "rykte". Han höll på att skratta ihjäl och tyckte det var det dummaste han hört. Man har väl inte barnet så ofta i bilbarnstolen när bilen står till var både min och hans reaktion.
    Men det kan i o f sig säkert stämma att NTF rekommenderar så rak sittställning som möjligt, men jag har svårt att tro att den lilla lutningen skulle ha betydelse vid ev krock. Omöjligt att förutspå dock...
    Mm, precis. Lutningen är ju minimal...
  • Kalinka

Vi har en BeSafe IziKid, och kör den uteslutande i det "lutade" läget. Det sk lutade läget har såpass minimal lutning att det kan omöjligt ha någon som helst signifikans. Om man tror att det blir någon som helst halvliggande ställning, så tror man nog rätt fel.

Jag tror att om man vill att barnet ska åka bakåtvänd så länge som möjligt, så kan man inte räkna med att barnet ska kunna åka i samma stol från ca 9 månader (då många byter från babyskydd) till 5-6 års ålder, oavsett vilken vikt den är godkänd för, helt enkelt för att en 1-åring och en 3-åring har väldigt olika kroppar, och behöver olika stolar. Vår dotter är 3 år, och vi tänker nog köpa en Britax Two-Way till henne om något år, när lillabroster, som ska födas i april, behöver hennes stol. Hon sitter än så länge bra i sin BeSafe, och den var helt suverän när vi köpte den. Hon är inte i närheten av 18 kg än.

Jag spenderar gärna lite pengar på just bilbarnsstolar faktiskt. Det måste få kosta lite, för att det är viktigt.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Alfonsina

Vi bytte från Besafe Babyskydd till Besafe X3 med isofix i december. Vi har en normal/smal kille på 10 månader. Vi får se hur gammal han är när han väger 18 kg och utgå från det. Är iaf supernöjd med stolen!

Han vill gärna ha det lutande läget när han ska sova märker jag och sen rätar vi upp stolen igen när han vaknar, gillar att man gör det busenkelt med en hand.

Svar på tråden Hjälp mig angående BeSafestolarna!