manykids400 skrev 2011-01-10 02:02:41 följande:
Influensan ar ingen livshotande sjukdom aven om man ar gravid. Statisktiskt sett sa ar det farligare att aka bil an att fa influensa. Jag kanner ingen som slutat att aka bil for att de ar gravida...Fostret skadas inte av att mamman far indluensa, tvartom sa far det antikropparna som mamman producerar sa att babisen blir immun ungefar ett ar. Valdigt bra enligt min doktor :)
Det ligger valdigt mycket pengar i botten pa influensa vaccinet, vart land forlorar pengar nar vi blir sjuka. Valdigt fa dor, men det ar kostsamt. Kanske darfor det rekomenderas?
Jag vill ocksa tillagga att det ar valdigt manga lakare som INTE rekomenderar gravida att ta vaccinet. Det ar helt och hallet obeprovat, och vi blir de levande forsoksrattorna som antagligen inte blir kompenserade eller ens hora om nagot hander med fostet...
Precis som manga andra har sa kanner jag mammor som forlorat sina barn efter vaccinet. For manga for att det ska vara en tillfallighet i mina ogon. Inte vart risken, inte for mig i alla fall...
Influensa kan visst vara farligt för fostret. En stor del av alla cp-skador beror t.ex. på att mamman haft någon infektion under graviditeten. Hög feber utsätter också det ofödda barnet för en risk. Jag tycker att man ska lita på de rekommendationer som finns och inte gå på olika rykten om folk som förlorat sina barn eller börjat gå baklänges eller vad det nu kan vara. Fö gör vaccinet också att visst skydd överförs till bebisen även efter förlossningen.
Jag har redan vaccinerat mig och det gick alldeles utmärkt, det var en mycket mildade variant än förra årets svininfluensa vaccin och det märktes.