MirandaNallen skrev 2010-10-06 12:21:42 följande:
För att förtydliga varför jag gjorde denna tråd ska jag berätta vår situation.
Till vår snart 3-åriga dotter har vi en stol som har fått bra i alla test vad gäller säkerhet, detta syns tyvärr även p priset på stolen

. Vi har nyligen köpt en extra bil där vi behöver en stol till, dottern kommer enbart åka i den "i nödfall". Hon är väldigt lång för sin ålder och det är inte länge tills hon är för lång för att sitta i en bakåtvänd stol (oavsett hur vi väljer så kommer hon behöva sitta framåt innan hon är 4-5 år pga sin längd). Därför funderade vi på om det var lika bra att satsa på en bra framåtstol direkt ist för att mellanlanda i en bakåtvänd. Att köpa en sådan stol vi använder idag, för det priset, tar emot och vi tänkte att vi då kanske skulle satsa på en billigare (som oftast då inte har samma säkerhet).
Fast efter att ha läst tror jag att vi ändå väljer den bakåtvända stol vi trivs med och tror på under den period som hon fortfarande kan sitta i en bakåtvänd. Vi vill ju har vår dotter kvar
Tack alla ni som har röstat och skrivit en kommentar. Har ni hittat andra tester än testfaktas kan ni väl länka dem i tråden? Eller så kan ni kanske tipsa om en lite billigare bakåtvänd som ändå har fått bra i säkerhet i olika tester.
Jag undrar oxå hur lång hon är.. min dotter blir 3 i december och är 96 cm lång, eller var det i somras iaf.. Hon har en bit kvar tills huvudet är över kanten på hi-wayen.. men när vi testade henne i en multi-tech och two-way så hade hon bra mkt mer kvar.. Vi kommer att köpa någon av dom stolarna när hon blir 3½ år för att hon så länge som möjligt ska kunna sitta bakåtvänd. (varför det blir 3½ år är för då kommer syskonet ta över hennes hi-way).