• MirandaNallen

Framåt eller bakåt?

Vad skulle ni välja för bilbarnstol i extrabilen till en blivande 3-åring?

För att förtydliga alternativen så innebär en BRA framåtvänd stol en stol som är bevisat en av de säkraste stolarna (och oftast då även i lite högre prisklass). En SÄMRE bakåtvänd stol innebär en stol som inte har fått så bra i olika tester ur säkerthetssynpunkt (och brukar ligga i en lägre prisklass)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 15:33
    www.testfakta.se/Article.aspx

Titta på tabellen. Där är två stolar som slungades ut ur bilen vid kollision.
    Undersökningen kom till då jag funderade på om en sådan stol ändå är bättre än en framåtvänd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framåt eller bakåt?
  • cicci85

Hur lång är hon då? Har du testat Britax twoway, det är den stolen som har högst rygg och är dessutom väldigt rymlig. Min son är 118 cm och det är en bra bit kvar tills den är urvuxen! Han skulle nog kunnat sitta i den tills han va 125 cm om han inte hade varit för tung. De har funnis sen -96 och brukar klara krocktester bra!
    Har d sett detta klipp som tdligt visar skillnaden bakåt vs framåt
    ">

Härligt att höra att du väljer bakåtvänt

• CaCC
    cicci85 skrev 2010-10-06 06:53:02 följande:
    det finns inga kombistolar som är bra framåtvända. Använd stolen bakåtvänt tills den är urvuxen och köp sen en riktig bältesstol.
    Vi har en Multi Tech och den är godkänd och testad för att vara framåtvänd också. Sen kommer vi i och för sig ha den bakåtvänd så länge det går.
  • cicci85
    CaCC skrev 2010-10-06 14:14:31 följande:
    Vi har en Multi Tech och den är godkänd och testad för att vara framåtvänd också. Sen kommer vi i och för sig ha den bakåtvänd så länge det går.
    Jag har oxå en MT, men jag tycker att den är på tok för tung för att användas framåt så jag kommer inte att göra det. Den väger ju dubbelt så mycket som e bältesstol, vill inte att mitt barn ska få dn tyngdn i ryggen vid en ev krock. Dessutom är den bara godkänd till 25 kg så man måste ändå köpa en bältesstol sen, då kan man lika bra köpa en riktig bältesstol direkt när barnet ska vändas.
  • MammaMajs

En bra stol för bakåtvänt åkande är det självklara valet! Man bör inte använda de bakåtvända för framåtvänt åkande sedan heller även om de är godkända för det då de är så tunga. Bättre att investera i en bra bältesstol.

Varför köpa billiga dåliga säkerhetsprodukter?

• CaCC
    cicci85 skrev 2010-10-06 14:24:27 följande:
    Jag har oxå en MT, men jag tycker att den är på tok för tung för att användas framåt så jag kommer inte att göra det. Den väger ju dubbelt så mycket som e bältesstol, vill inte att mitt barn ska få dn tyngdn i ryggen vid en ev krock. Dessutom är den bara godkänd till 25 kg så man måste ändå köpa en bältesstol sen, då kan man lika bra köpa en riktig bältesstol direkt när barnet ska vändas.
    Jo det är ju sant att den väger en del.
  • Finesse
    MirandaNallen skrev 2010-10-06 12:21:42 följande:
    För att förtydliga varför jag gjorde denna tråd ska jag berätta vår situation.

Till vår snart 3-åriga dotter har vi en stol som har fått bra i alla test vad gäller säkerhet, detta syns tyvärr även p priset på stolen Rynkar på näsan. Vi har nyligen köpt en extra bil där vi behöver en stol till, dottern kommer enbart åka i den "i nödfall". Hon är väldigt lång för sin ålder och det är inte länge tills hon är för lång för att sitta i en bakåtvänd stol (oavsett hur vi väljer så kommer hon behöva sitta framåt innan hon är 4-5 år pga sin längd). Därför funderade vi på om det var lika bra att satsa på en bra framåtstol direkt ist för att mellanlanda i en bakåtvänd. Att köpa en sådan stol vi använder idag, för det priset, tar emot och vi tänkte att vi då kanske skulle satsa på en billigare (som oftast då inte har samma säkerhet).

Fast efter att ha läst tror jag att vi ändå väljer den bakåtvända stol vi trivs med och tror på under den period som hon fortfarande kan sitta i en bakåtvänd. Vi vill ju har vår dotter kvar  Hjärta

Tack alla ni som har röstat och skrivit en kommentar. Har ni hittat andra tester än testfaktas kan ni väl länka dem i tråden? Eller så kan ni kanske tipsa om en lite billigare bakåtvänd som ändå har fått bra i säkerhet i olika tester.
    Jag undrar oxå hur lång hon är.. min dotter blir 3 i december och är 96 cm lång, eller var det i somras iaf.. Hon har en bit kvar tills huvudet är över kanten på hi-wayen.. men när vi testade henne i en multi-tech och two-way så hade hon bra mkt mer kvar.. Vi kommer att köpa någon av dom stolarna när hon blir 3½ år för att hon så länge som möjligt ska kunna sitta bakåtvänd. (varför det blir 3½ år är för då kommer syskonet ta över hennes hi-way).
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Cecci78

Jag hade helt klart köpt en two way, min pojk är 120 cm och nu är huvudet lite lite över kanten. Sen beror det ju lite på hur längden är fördelad på barnet men det är den stol du kan ha längst

• GulTussilago

Hur är Two-wayen undertill? Den ser lite märklig ut, bara en kloss som ger märken i bilsätet (?) Finns det ingen "klack" som man har utanför/mot säteskanten så att stolen står stadigt?

• cicci85
    GulTussilago skrev 2010-10-08 19:14:51 följande:
    Hur är Two-wayen undertill? Den ser lite märklig ut, bara en kloss som ger märken i bilsätet (?) Finns det ingen "klack" som man har utanför/mot säteskanten så att stolen står stadigt?
    Man fäller ut klacken så gör den inga märken i sätet. Man har den infälld när barnet är mnidre och behöver mer lutning.
  • GulTussilago
    cicci85 skrev 2010-10-08 19:26:05 följande:
    Man fäller ut klacken så gör den inga märken i sätet. Man har den infälld när barnet är mnidre och behöver mer lutning.
    Hur är klacken då? Testade nån slags Britax en gång, där satt klacken fast i ett band (ganska ostadigt) och dessutom var det väldigt skarpa kanter på den.. Verkade inte som att någon hade tänkt till medans de tillverkade stolen utan monterade på den här grejen i efterhand..

Får väl ta mej till bilbarnstolsaffären och kika lite
  • Cecci78
    GulTussilago skrev 2010-10-09 13:27:37 följande:
    Hur är klacken då? Testade nån slags Britax en gång, där satt klacken fast i ett band (ganska ostadigt) och dessutom var det väldigt skarpa kanter på den.. Verkade inte som att någon hade tänkt till medans de tillverkade stolen utan monterade på den här grejen i efterhand..

Får väl ta mej till bilbarnstolsaffären och kika lite
    jo så är den
  • Nalle Puh73

Bakvänd om barnet inte är i närheten av maxvikt eller längd. Vi fick vända W när han vara 3,5 år för var han för stor för bakåtvända stolar.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Framåt eller bakåt?