• cicci85

Framåt eller bakåt?

självklart en bakåtvänd, barnet ska ju åka bakåtvänt i flera år till! Det finns ingen framåtvänd stol som är bättre än en bakåtvänd. Jag skulle valt en Britax twoway.

• cicci85
    DizNick skrev 2010-10-05 14:57:00 följande:
    Fast hur fungerar det?? Vi har stödben på vår Multi Tech. Men den lutar även mot passargerarstolen fram. Och såvida inte den stolen lossnar så tar inte stödbenet i alls vid krock...
    stödbenet på MT sitter ju fast utanför stolsryggen ,på stoles ts menar så trycker man själv fast stödbebet in i ryggen på stolen... I bruxen till MT står det att det bör vara 1 cm mellan stolens rygg och sätet.
  • cicci85
    Annaïck skrev 2010-10-05 14:55:44 följande:
    Vi har en stol som man kan ha bakåt och sedan när man vill vända framåt (används med bilens säkerhetsbälte). Du behöver alltså inte välja.
    det finns inga kombistolar som man rekommenderar att använda framåt. Alltid bättre med en riktig bältessol när barnet ska åka framåt.
  • cicci85
    CaCC skrev 2010-10-05 22:23:47 följande:
    Jag skulle valt en bakåtvänd, dock ingen dålig utan en bra bakåtvänd som du sedan kan vända när barnet är 4-5 år.
    det finns inga kombistolar som är bra framåtvända. Använd stolen bakåtvänt tills den är urvuxen och köp sen en riktig bältesstol.
  • cicci85

Hur lång är hon då? Har du testat Britax twoway, det är den stolen som har högst rygg och är dessutom väldigt rymlig. Min son är 118 cm och det är en bra bit kvar tills den är urvuxen! Han skulle nog kunnat sitta i den tills han va 125 cm om han inte hade varit för tung. De har funnis sen -96 och brukar klara krocktester bra!
    Har d sett detta klipp som tdligt visar skillnaden bakåt vs framåt
    ">

Härligt att höra att du väljer bakåtvänt

• cicci85
    CaCC skrev 2010-10-06 14:14:31 följande:
    Vi har en Multi Tech och den är godkänd och testad för att vara framåtvänd också. Sen kommer vi i och för sig ha den bakåtvänd så länge det går.
    Jag har oxå en MT, men jag tycker att den är på tok för tung för att användas framåt så jag kommer inte att göra det. Den väger ju dubbelt så mycket som e bältesstol, vill inte att mitt barn ska få dn tyngdn i ryggen vid en ev krock. Dessutom är den bara godkänd till 25 kg så man måste ändå köpa en bältesstol sen, då kan man lika bra köpa en riktig bältesstol direkt när barnet ska vändas.
  • cicci85
    GulTussilago skrev 2010-10-08 19:14:51 följande:
    Hur är Two-wayen undertill? Den ser lite märklig ut, bara en kloss som ger märken i bilsätet (?) Finns det ingen "klack" som man har utanför/mot säteskanten så att stolen står stadigt?
    Man fäller ut klacken så gör den inga märken i sätet. Man har den infälld när barnet är mnidre och behöver mer lutning.
Svar på tråden Framåt eller bakåt?