• MirandaNallen

Framåt eller bakåt?

Vad skulle ni välja för bilbarnstol i extrabilen till en blivande 3-åring?

För att förtydliga alternativen så innebär en BRA framåtvänd stol en stol som är bevisat en av de säkraste stolarna (och oftast då även i lite högre prisklass). En SÄMRE bakåtvänd stol innebär en stol som inte har fått så bra i olika tester ur säkerthetssynpunkt (och brukar ligga i en lägre prisklass)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 15:33
    www.testfakta.se/Article.aspx

Titta på tabellen. Där är två stolar som slungades ut ur bilen vid kollision.
    Undersökningen kom till då jag funderade på om en sådan stol ändå är bättre än en framåtvänd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framåt eller bakåt?
  • MirandaNallen
    Finesse skrev 2010-10-05 12:44:16 följande:
    Sen måste jag fråga, vart finner du en så mkt bättre framåtvänd stol som du skriver om än en bakåtvänd? I Sverige säljs det bara bra bakåtvändastolar.. dock så säljs det många dåliga framåtvända stolar.
    Inför vårt köp av bilstol till vår första bil kom vi över testfilmer där stödbenet på vissa bakåtvända stolar åkte rakt igenom ryggstödet vid kollision och hade åkt rakt igenom barnet. Kommer inte ihåg vilken stol det var MEN det var en e-godkänd stol som säljs i Sverige. De stolarna kallar jag sämre bakåtvänd.
  • Annaïck

Vi har en stol som man kan ha bakåt och sedan när man vill vända framåt (används med bilens säkerhetsbälte). Du behöver alltså inte välja.

• DizNick
    MirandaNallen skrev 2010-10-05 14:53:29 följande:
    Inför vårt köp av bilstol till vår första bil kom vi över testfilmer där stödbenet på vissa bakåtvända stolar åkte rakt igenom ryggstödet vid kollision och hade åkt rakt igenom barnet. Kommer inte ihåg vilken stol det var MEN det var en e-godkänd stol som säljs i Sverige. De stolarna kallar jag sämre bakåtvänd.
    Fast hur fungerar det?? Vi har stödben på vår Multi Tech. Men den lutar även mot passargerarstolen fram. Och såvida inte den stolen lossnar så tar inte stödbenet i alls vid krock...
  • Annaïck

jag personligen skulle ha samma säkerhet i båda bilarna. En olycka kan ju hända när som helst.

• cicci85
    DizNick skrev 2010-10-05 14:57:00 följande:
    Fast hur fungerar det?? Vi har stödben på vår Multi Tech. Men den lutar även mot passargerarstolen fram. Och såvida inte den stolen lossnar så tar inte stödbenet i alls vid krock...
    stödbenet på MT sitter ju fast utanför stolsryggen ,på stoles ts menar så trycker man själv fast stödbebet in i ryggen på stolen... I bruxen till MT står det att det bör vara 1 cm mellan stolens rygg och sätet.
  • cicci85
    Annaïck skrev 2010-10-05 14:55:44 följande:
    Vi har en stol som man kan ha bakåt och sedan när man vill vända framåt (används med bilens säkerhetsbälte). Du behöver alltså inte välja.
    det finns inga kombistolar som man rekommenderar att använda framåt. Alltid bättre med en riktig bältessol när barnet ska åka framåt.
  • DizNick
    cicci85 skrev 2010-10-05 15:04:55 följande:
    stödbenet på MT sitter ju fast utanför stolsryggen ,på stoles ts menar så trycker man själv fast stödbebet in i ryggen på stolen... I bruxen till MT står det att det bör vara 1 cm mellan stolens rygg och sätet.
    Ja vi har 1 cm mellan stol å säte, men sätet lär ju ändå ta emot stolen vid krock.... 
  • GulTussilago

Jag skulle välja en bakåtvänd RÄTTMONTERAD stol!
    (det har ju diskuterats livligt om stolarnas montering i testet)

• Cecci78

det testet är ju jättegammalt! Jag valde "sämre bakåtvänd". Det var ju lite kontiga alternativ, jag hade ju valt den stol jag ansett vara bäst bakåtvänd. Jag skulle inte ens fundera över om jag skulle sätta en 3-åring framåtköp en framåtvänd stol till en treåring, det kommer inte att hända!

Svar på tråden Framåt eller bakåt?