• badplats

babyskydd eller byta ?

Dottern väger nu 9,5 kg på senaste kollen för någon vecka sen. Har funderat på det där med bilstolen, har ett babyskydd nu som går upp till max 13 kg.
    Åker bil väldigt sällan ungefär en gång varannan månad.

Kan jag ha babyskyddet fortfarande eller måste jag byta bilstol helt?
    hur skulle ni göra?
    Hon är 10 månader snart

• Svar på tråden babyskydd eller byta ?
  • längtan09
    badplats skrev 2010-09-30 16:04:17 följande:
    fika vet jag knappt vad det är :) Men tack för tipset, ska höra runt bland vänner om dom har någon stol!
    Gör så! Alternativt håll koll på babyaffärerna. Ibland finns det stolar för 2000 kr, helt nya.
    Mamma sedan juni 2009
  • Finesse
    badplats skrev 2010-09-30 15:57:22 följande:
    min privatekonomi är inget jag vill slänga ut på nätet men är det något jag tar mig råd till så är det dottern. Min tanke var att hitta en bra begangad stol att ha tillsvidare, självklart ska jag inte köpa först bästa som finns utan kolla runt om se om det finns bra stolar.....

släng inte ut din aggresivitet på mig!
    Fast skriv då det.. vad jag brann av på var att det kändes SURT att lägga ut pengar på en bilbarnstol.. skriv isf nåt annat ord.. men just ordet surt låter ju som om att du tycker är det är dumt att lägga ut pengar på sånt.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • k girl
    Finesse skrev 2010-09-30 16:29:53 följande:
    Fast skriv då det.. vad jag brann av på var att det kändes SURT att lägga ut pengar på en bilbarnstol.. skriv isf nåt annat ord.. men just ordet surt låter ju som om att du tycker är det är dumt att lägga ut pengar på sånt.
    Att någonting känns surt betyder just det, att det känns surt - du har väl hört talas om "surt förvärvade slantar"? Dumt att spy galla över sådant man bara fått för sig...
  • k girl

..och 4-5 år innebär minst fyra år och inget annat. Att säga någonting annat är att fara med osanning och det går utmärkt att uttrycka sig annorlunda.

• Finesse
    k girl skrev 2010-09-30 16:41:18 följande:
    Att någonting känns surt betyder just det, att det känns surt - du har väl hört talas om "surt förvärvade slantar"? Dumt att spy galla över sådant man bara fått för sig...
    Självklart betyder surt att hon egentligen inte vill slänga pengar på sånt..

Och 4-5 år betyder minst 5 år.. iaf i mina ögon och öron.. ntf tycker att barn bör sitta bakåtvända så länge dom ryms i stolen. En 5-åring som är 110 cm lång och väger 18 kg ryms.. men inte en 5 åring som är 130 cm och väger 30 kg..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • badplats

nu är ni nog en aning off topic här, tråden handlar inte om hur länge en bilstol håller eller om jag har råd eller inte råd att köpa stolen. Jag ville bara ha svar på om jag ska byta eller inte, som jag skrev tidigare är inte inne i hur bilstolar funkar eftersom jag inte har egen bil... fick svar av de två första inläggen.

• Ca rr o

jag skulle köpa en ny stol om jag vore du.. jag köpte en på blocket en gång att ha som extrastol och trodde jag va jätte smart... men det visade sig när jag kom hem att stolen var trasig.. det var inget man såg så lätt för jag kollade noga på den innan jag köpte, men när jag kom hem upptäckte jag att där man ställde lutningen på stolen var den trasig.. var bara att förstöra stolen och slänga den,.. så efter det köper jag ALDRIG mer bilstolar på blocket eller liknande.. har nu en britax hi-way som jag köpt på barnens hus som dessutom va billig, köpte den för 1900 ny.. och sen har jag en free-way som jag köpte av en kompis så den vet jag att hon varit noga med, sen även en akta graco som jag fått av min morbror.. men köper aldrig begagnat om det inte är av någon jag känner..

• Waitmstar

Jag skulle byta faktiskt.. 
    Har dock haft babyskyddet en gång i nödfall när sonen vägde 10. Det klarade oxå upp till 13. Huvet var nedanför kanten, men plats för benen var det dåligt med. 

Rekommendationen är väl att byta till större stol efter nio månader? Var längesen jag läste det dock, kan ha fel. 

• LizLiz76

Jag har min ettåring i babyskydd, hon är 'bara' 8 kg. Enda anledningen till att jag inte har bytt än är att det är otroligt praktiskt att kunna lyfta ut inkl. babyskydd när hon har somnat (vilket händer varannan dag..)
    Men nu börjar det bli dags för att byta, hon brukar ibland sitta i storebrors bakåtvända bilbarnstol o hon gillar det starkt. Jag tycker man ska byta när barnet knappt får plats i babyskyddet, oavsett antal kg (fast givetvis innan 13 kg eller vad det står på stolen)

• cicci85
    LizLiz76 skrev 2010-09-30 20:18:14 följande:
    Jag tycker man ska byta när barnet knappt får plats i babyskyddet, oavsett antal kg (fast givetvis innan 13 kg eller vad det står på stolen)
    Varför? det finns ju inga säkerhetsfördelar med att avända babyskyddet så länge, bara praktiskt. En fast bilbarnstol är säkrare...
  • tinis77
    LizLiz76 skrev 2010-09-30 20:18:14 följande:
    Jag tycker man ska byta när barnet knappt får plats i babyskyddet, oavsett antal kg (fast givetvis innan 13 kg eller vad det står på stolen)
    Man bör byta när barnet kan sitta upp själv, det är säkrare att ha de i en bakåtvänd stol. Man ska alltså inte vänta så länge som ett år..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Barbabok

Vi bytte vid 6-7mån när hon satt någorlunda upp. Fortast möjligt efter att de kan sitta är rekommendationen.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Dr Mupp
    badplats skrev 2010-10-01 00:08:40 följande:
    Har pratat omkring lite nu och bestämt mig för denna
    www.babyland.se/two-way-10-olivia_x_BRELN0558...

Syrran min ska åka imorgon och handla den åt mig :) Så nu är vi alla nöjda och glada
    o gamla babyskyddet åker i soppen
    Tänk på att bebisar sitter illa i den stolen. Den fungerar faktiskt bäst efter ca 2 års ålder.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cicci85
    Dr Mupp skrev 2010-10-01 00:33:13 följande:
    Tänk på att bebisar sitter illa i den stolen. Den fungerar faktiskt bäst efter ca 2 års ålder.
    Men åker man en gång varannan månd spelar det kanske inte så stor roll... Tycker att det är en bra stol om man inte har egen bil TS: jag tycker småbarn sitter bättre i stolen om man även har en sån här http://www.bigbaby.se/produkt.php?id=187 blir lite trängre vid huvudet då.
  • Fröken85
    badplats skrev 2010-10-01 00:08:40 följande:
    Har pratat omkring lite nu och bestämt mig för denna
    www.babyland.se/two-way-10-olivia_x_BRELN0558...

Syrran min ska åka imorgon och handla den åt mig :) Så nu är vi alla nöjda och glada
    o gamla babyskyddet åker i soppen
    Bra val! Det kommer funka fint i många år framöver. Och du kan känna dig trygg med att du köpt en bra säkerhetsprodukt till ditt barn. Hoppas ni blir nöjda!
  • badplats
    cicci85 skrev 2010-10-01 05:55:02 följande:
    Men åker man en gång varannan månd spelar det kanske inte så stor roll... Tycker att det är en bra stol om man inte har egen bil TS: jag tycker småbarn sitter bättre i stolen om man även har en sån här www.bigbaby.se/produkt.php?id=187 blir lite trängre vid huvudet då.
    ja, jag vill ha en lätt stol man kan plocka in och ut ur bilen hela tiden eftersom det inte alltid är samma bil vi åker med. Jag är nöjd och syrran som är mer kunnig än mig tycker den är bra. Snart ska vi ut och provköra den lite =)
Svar på tråden babyskydd eller byta ?